NovinkyPCPS4PS5Recenze

God of War pro PC je super, ale…

Necelé čtyři roky trvalo, než se God of War dostal na PC. Samozřejmě, někteří pesimisté nevěřili, že by se vůbec někdy mohlo stát, aby Sony tuto exkluzivku pro PlayStation někdy pustilo na jiné herní zařízení. Naděje ale neumřela a na rozdíl od těch, co to nezvládli ze západních Úvalů, já jsem se konečně dočkal Kratose na PC. Pak mi ale hned došla jedna podstatná věc: nemám tak vytuněný stroj, abych si mohl užít hru na nejvyšší rozlišení po celou dobu hraní. A to mě hodně zamrzelo, protože optimalizace je jediný skutečný problém této dokonalé hry.

Ze starověkého Řecka do Midgardu

Za časů dávných bohů, hrdinných náčelníků a králů, se v legendární Spartě zrodil hrdina – Kratos, šílený válečník, který vyhladil během řady bitev celý řecký pantheon. Ten se nám nyní přesouvá na sever, do Midgardu – země severských bohů. Tam se usadí se s místní ženou jménem Faye, se kterou zplodí syna Atrea. Jeho milovaná ale bohužel zemře a má jedno poslední přání, aby byl její popel rozsypán na té nejvyšší hoře. Kratos se tak vydává na svoje další dobrodružství, tentokrát i se svým synem.

Ostatně už od začátku jsem věděl, že tohle nebude typický God of War. Celý příběh je postaven na úžasném budování vztahu mezi otcem a synem, mezi někým, kdo si prošel peklem a jeho potomkem. Mladý Atreus ale svého otce moc nechápe. Kratos je totiž stále tím nesdílným a hrubým válečníkem. Jenomže tady se snaží a ne málo, aby svého syna ochránil a předal mu co nejvíce zkušeností. Vedle neustálého klikání, zabíjení a nadávání tím tak hra nabývá ještě jedné roviny, a to vykreslování komplikovaného vztahu mezi Kratem a Atreem.

Nehledě na to, že cestou na vrchol hory se setkáte s nějakými těmi příšerami, obry, elfy a samozřejmě severskými bohy. Už jenom tohle vám musí říkat jednu podstatnou věc: příběh celé hry je naprosto úžasný. Tvůrci si mytologii sice trošku upravili, ale v případě God of War velice originálně a legendy před vámi ožívají.

Můžete podle svého, upravte si styl na míru

Hra má velice propracovaný bojový systém. Je tak perfektně udělaný a obsáhlý, že vás donutí ji hrát znovu a zkusit si strom dovedností vychutnat ještě jednou a jinak. Stále se dá boj ale shrnout na pár jednoduchých triků: vyskočit, bouchnout, uhnout, útok na dálku, bránit a tak ještě milionkrát dokola. Pokud budete hrát God of War tímto stylem, doslova promarníte jeho potenciál. Souboje si můžete užít víc než v předchozích dílech a je daleko lepší hru skutečně “hrát” než se snažit dostat do nějakého funkčního repetitivního stylu boje.

Zážitek také velice ovlivňuje obtížnost. Hra nabízí čtyři různé úrovně a na rovinu řeknu, že ty dvě jednodušší jsou skutečně jednodušší. Pokud jste trošku zkušenější hráč, čekají vás hodiny nudy, protože budete stále dělat ty samé věci dokola, abyste se posunuli v příběhu. Pro ty z vás, kteří ji hráli s ovladačem ale nemusí být přechod na klávesnici nejsnazší. God of War je dělán pro PlayStation, což je hodně cítit, především v bossfightech.

V bitvách můžete využít mraky různých komb. Máte sekeru, čepele Chaosu nebo Atrea, který kropí nepřátele šípy. Kromě toho ve hře fungují runy, díky kterým pak dokážete sekerou dělat ledové útoky a čepelemi zase ohnivé. Možností je nepřeberné množství a já vám doporučuji je vyzkoušet a nejlépe všechny. Na klávesnici si ale protáhněte prsty, protože ty se občas zamotají. Jinak moc limitů v boji není a jako hráči si můžete zjistit sami, kam až vás hra nechá zajít.

Hodina sem, hodina tam

Kratos a Atreus připoutají a nepustí. Hra má hodiny obsahu, které i když jednou strávíte na PlayStationu, rádi je věnujete i počítačové verzi. Vedlejší obsah je něco neuvěřitelného a byla by obrovská škoda, kdybyste se mu chtěli vyhnout. Všechno je precizně udělané a málokdy se stane, že byste skončili v nějaké hloupé slepé uličce, kterou si neužijete. God of War není RPGčko, takže nečekejte klasické zadávání úkolů. Objevujte, hledejte, osvobozujte, lovte a dominujte. Vedlejšáky tam jsou a pokud máte byť jenom minimálního dobrodružného ducha, určitě je všechny najdete. Díky tomu řádně prozkoumáte kromě Midgardu i Niflheim nebo Múspelheim a to už za ty hodiny skutečně stojí.

Díky tomu všemu budete mít navíc i nové vybavení, do kterého budete moci vaše hrdiny nasoukat. Ostatně vylepšování je základní prvek hry. Nejen, že budou Kratos a Atreus více lahodit očím, budou zároveň i silnější, lepší, užitečnější a hlavně kouzelnější. Vyrábění předmětů je další věc a bohužel také další čas už tak velice dlouhého hraní. Pokud vás ale zajímá jenom hlavní příběh, dá se projít pouze s vybavením, které posbíráte během kampaně.

Ani God of War nezvládl konverzi napoprvé

Stále mě hrozně bolí, že hra není jako na PlayStationu. Dočkali jsme se určitého grafického vylepšení, ale je jako botox. Může vypadat dobře, ale nemusí. Stíny jsou jemnější, odrazy lepší, osvětlení kvalitnější, God of War vypadá parádně, ale tak přeci vypadal už před těmi čtyřmi lety, když vyšel poprvé. Technické mantinely hra stále má. Jsou sice skromné a když je nebudete hledat ani je nepostřehnete. Přesto cítím trošku zklamání, že se takové prkotiny nedotáhly.

Optimalizace je totiž hrozně sporná. Jasně, hra svým způsobem vypadá lépe, potřebujete ale sakra silný stroj, abyste si ji zahráli na ultra detaily. Pokud takový počítač nemáte, o 4K si můžete nechat jenom zdát. FPS místy lítají, jak se jim zachce a ačkoliv mám docela kvalitní mašinu, v některých oblastech jsem si o nejvyšším rozlišení mohl nechat pouze vesele snít. Zvláště náročnou lokací je Helheim, tam jsem musel detaily hned snížit. Výhodou ale je, že pokud budete potřebovat (a že budete), můžete si pustit Nvidia DLSS nebo FidelityFX a hra se srovná.

Dneska je to naštěstí už měsíc od vydání hry na PC a většina problémů se vyřešila, včetně toho nejhoršího, kdy občas padala. Nutnost silnějšího stroje ale bohužel stále platí, nicméně i na nějaké té průměrnější herní sestavě jako třeba Ryzen 5 2600, GTX 1070, 16 GB RAM, si ji na pohodu zahrajete. Neprožijete sice svůj WAU 4K ULTRA mega vidím chlupy v nose efekt, ale hráčsky se vyřádíte a nebudete se muset bát, že na vašem počítači uvaříte večeři pro čtyřčlennou rodinu.

Skvělá hudba s dabingem

Hudba je úžasná. Epická, dojemná, agresivní. Všechno jak má být. No a poté je tu vrchol toho všeho – naprosto famózní dabing. Teal’c (Christopher Judge) jako Kratos je snad ta nejlepší volba pro namluvení postavy, které se skutečně nedá nic vytknout. Když kárá a poučuje Atrea, cítím tam tu rodičovskou autoritu.

God of War pro PS je TOP hra, která by neměla chybět v knihovně žádného hráče. Bohužel na počítači je to jiné a viníkem je těžko ukočírovatelná konverze, která se každým patchem srovnává. Nemáme tu ovšem těch jasných 100 % jako před čtyřmi lety. Nicméně i PC verze si zaslouží vaši plnou pozornost a především ten čas. Příběh Atrea a Kratose navíc bude pokračovat. Doufejme jen, že to bude brzy.

Verdikt

Postavy - 100%
Příběh - 100%
Grafika - 90%
Ovládání klávesnice - 80%

93%

Naše skóre

Takže jak to nakonec shrnout? Prostě si to na tom počítači zahrajte. Pokud hru znáte z konzole sice se kromě grafických vylepšení ničeho nového nedočkáte, ale tohle je God of War, Game of the Year 2018. Příběhově jedna z nejlepších her. Není bohužel sice “tak dobrá” jako na PlayStationu, už jenom kvůli technické stránce, ale je to stále TOP hra, kterých dle mého názoru v dnešní době ubývá.

User Rating: 4.35 ( 32 votes)
Zdroj
Foto: God of War | Sony

Patrik "Superlachtan" Klicman

Superlachtan plující si světem obdivující všechno co se aspoň trošku vymyká realitě všedního života. A taky fanda všeho co se dá uvařit, sníst nebo aspoň odehrát a přečíst.

Podobné články

Odebírat
Upozornit na
guest
6 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Peťa
Host
Peťa
2 let před

recenze na DL2, nebo Horizon nebude?

Jan
Host
Jan
2 let před

Na 4K to rozjedete se stejnými ne-li lepšími FPS jako před 4 lety na PS4 pro. Takže se zde zase pláče nad rozlitym mlékem.

Vevi
Host
Vevi
2 let před

S hraním na klávesnici jsem neměl žádný problém, absolutně žádný, tak nevím na co recenzent naráží. Chtít hrát ve 4k na ultra prostě vyžaduje nějaký výkon, takže tady bych to neházel na optimalizaci…

Hrach
Člen
2 let před
Reply to  Vevi

podle mého recenzent naráží na komba… ono totiž na klávesnici je celkem prstolomné měnit v boji zbraně a využívat tak efektivněji všechna komba, která hra nabízí… během story to moc znát není, ale jakmile člověk začne lovit valkýry, tak tam už je tento “handicap” znát…

Back to top button