DeskovkyNovinkyRecenze

Potřebujeme Terra Incognita pro pravý zážitek? | Recenze

Roku 2017 světlo světa spatřila deskovka s názvem “Sid Meier’s Civilization: A New Dawn” (Sid Meier’s Civilization: Nový úsvit) a pro mě, milovníka TCG her, to byl kup úplně první “větší” deskovky. Samozřejmě. Hry jako Dostihy a sázky, nebo Bang! většinou znají i lidé deskovými hrami zcela nepolíbení. A já se i teď po letech divím, proč mě zrovna tenhle počin tak trknul do očí a já si jej pořídil.
Byl jsem velmi překvapený. Vlastně i nadšený, když roku 2020 tvůrci oznámili rozšíření “Sid Meier’s Civilization: Terra Incognita” a mně létaly hlavou otázky jako: “Co mě tam čeká. Nové národy? Nové divy světa? Nové mechaniky?

Odpovědí bylo – vlastně od každého něco! Pojďme se společně podívat na to, co Civilization: A New Dawn – Terra Incognita přináší!

Rozšíření deskové hry Civilization: New Dawn - Terra Incognita

Terra Incognita: Vylepšení, která odpovídají hlasům komunity

Terra Incognita představuje více než pouhé rozšíření. Je to, dle mého názoru, spíš vyslyšení proseb hráčů a komunity, kteří měli různá přání o vylepšení a opravy. Proto se během přidávání nových komponentů nelekni, když budeš muset některé nahradit jinými. Například původní kotouč pokroku už nepotřebuješ. Pouze tehdy, kdyby tě Terra Incognita nezaujala a chtěl/a by ses vrátit zpátky k původnímu “Novému úsvitu”. Ale myslím si, že o návrat zájem neprojevíš – stejně tak, jako já. Terra Incognita mě strašně potěšila. Možná i nadchla! Pojďme si shrnout ty největší a za mě nejzajímavější změny!

Rozšíření pro pátého hráče: Vítaná fialová novinka

Nový úsvit mohli hrát maximálně 4 hráči. Rozšíření přináší možnost přidat do hry pátého hráče – včetně krásných komponent ve fialovém provedení. Za mě nejhezčí barva v nabídce ze všech!

Objevování a mapové díly: K čemu rozšíření skutečně přidává hodnotu?

Věcí, která mi v původním “Novém úsvitu” neskutečně chyběla (a po zjištění, že chybí, zklamala), bylo prozkoumávání neznámého. Objevování nových zdrojů surovin, měst nebo přírodních divů v Terra Incognita funguje parádně. Cestování po mapě a hledání, kde se co nového nachází a skrývá, je zkrátka zábava sama o sobě.
Díky rozšíření si přidáš nejen nové kousky mapy do už tak početné rodiny hexagonových dílů, ale pomocí svých karavan a nové “Armádní” mechaniky můžeš bez ostychu pochodovat po mapě, objevovat a na stůl přidávat nové části mapy! Pro mě rozhodně jedna z nejlepších úprav!

Dynamické souboje: Přepracované střety díky novým figurkám Armád

Terra Incognita nabízí nové mechaniky a herní prvky.

Souboj s barbary a ostatními hráči byl v originální hře dle mého názoru hrozně plytký. Nezáživný. Někdy až nudný. To se ovšem díky rozšíření změnilo. Nově najdeš v komponentech nové figurky Armád, díky kterým jsou souboje zajímavější – a třeba pro mě mnohem zábavnější. Jakmile se svým vojskem dorazíš k barbarům, městskému státu, nebo třeba k soupeřovu území, můžeš se pokusit o útok. Pošleš k zemi skupinku barbarů a obereš je o suroviny, nebo vyzveš armádu svého protihráče? Možností je spousta!

Národy a unikátní karty zaměření: Více možností, více taktik, více zábavy

To, že jsou ve hře různé národy a každý je v něčem specifický svou schopností, známe již z originálu. Sid Meier’s Civilization: Terra Incognita nám přidává k osmi původním hned 10 nových národů – jako třeba Anglie, Čína nebo moje oblíbená Indonésie! Celkem 18 národů je nyní slušná nálož k výběru a taktice!
Ke všem národům se navíc přidává nová karta zaměření, díky které jsou jednotliví vůdcové opět o něco víc specifičtí!

Ukazatel zaměření a vlády: Prohloubení a zlepšení strategie díky novým mechanikám

Ukazatel si taky musíš vyměnit za jiný. Oproti původnímu má ten nový o jednu pozici číslo 1 navíc – tím se stává přesouvání kartiček krapet zajímavější. Dvě pozice jsou ve hře nejen kvůli trochu většímu taktizování, ale také kvůli nové mechanice “Vlády”. Díky těm můžeš své karty vyhodnocovat tak, jako by byly o jednu nebo dvě pozice dál, a tím získávat další výhody!

Okrsky: Specializované oblasti s novými výhodami

Okrsky jsou nová mechanika představující tvoje specializované oblasti. Umisťujeme je na mapu stejně jako žetony kontroly – s tím rozdílem, že díky této mechanice dostaneš nové žetony zásoby, jakmile kotouč událostí dorazí na daný symbol. Postavit si můžeš Kampus, Obchodní centrum, Průmyslovou zónu, Ležení nebo Divadelní náměstí!

Shrnutí

Změn je v Terra Incognita mnohem víc, já však vypsal ty za mě největší a nejzajímavější. A teď zbývá odpovědět na otázku, která se nachází v samotném názvu článku. Je Terra Incognita skutečně potřeba? Za mě 100% ANO! Nebo jinak. Vyloženě potřeba to pro “Nový úsvit” není. Hráči se však, za mě, bez “Terry“ sami okrádají o mnohem, ale MNOHEM zajímavější počin.
Z původní hry dostaneme díky rozšíření velmi povedenou deskovku. Ne, že by originální “Sid Meier’s Civilization: Nový úsvit” byl špatný, avšak s Terra Incognitou je ze hry VYNIKAJÍCÍ civilizační hra!

Podobné články

Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Back to top button