Tennis Manager 2021. Opravdu je to 2021?

Manažerské hry, to je dnes celkem rozsáhlá kategorie herního průmyslu a je jasné, že v takovém množství titulů se najdou poklady, ale i odpadky. Principem celého žánru je, že se nestavíte do úlohy jednotlivého hráče, nebo se přímo neúčastníte hry, které se to týká. Stavíte se na pozici majitele klubu/trenéra/manažera klubu. Nejhezčí příklad je FIFA vs Football Mananager. Ve Fifě přímo ovládáte hráče a máte velkou radost, když se vám podaří dát gól. Ve Football manageru řídíte klub a tým jako celek a do zápasu můžete zasahovat jen ze střídačky udáváním pokynů pro svůj tým. Osobně já mám vždy mnohem větší radost, když se potom podaří mému týmu skórovat. A pak tady máme Tennis Manager 2021, který jsme dostali k recenzi. Princip je úplně stejný, ale jak praví staré pořekadlo: “když dva dělají totéž, není to totéž.”

Začněme od toho nejlepšího

Jelikož si každé snahy vývojářských studií velice vážím a respektuji to jako opravdu komplikované a složité řemeslo, tak nechci začít hned plivat. Proto tedy začnu tím co opravdu stojí za pochvalu. A trailer by nás určitě neměl zvyklat.

Dostáváme se do role nového manažera námi zvoleného týmu. Ze začátku si normálně zvolíte jak chcete vypadat v podobě jednoduchého avatara a zvolíme ligu a tým. Na výběr je hned několik států a několik týmů. Každý tým má již nějakou bandu hráčů a celého toho anštámblu okolo – trenéři, medici, skautíci, fyzioterapeuti atd. Pokud máte rádi výzvy jako já, tak si vyberete nějaký opravdu outsiderský tým a budete se snažit z něj udělat absolutní dream team. Ale už zde narážím s porovnáním ostatních managerských titulů.

Chování hráčů, zaměstnanců a interakce s nimi jsou tu opravdu, ale opravdu nedotažené. Hráči mají zhruba 50 atributů, které mohou vylepšovat, různé zaměření na materiál hřiště, slabé a silné stránky. Pomocí plánovaných tréninků můžete samozřejmě ty atributy zvyšovat a hráče zdokonalovat, jenže zrovna tady se vyplatí z nich pomocí tréninků udělat spíše bestie na jeden styl hry, než se snažit mu opravit alespoň do základů hru backhandem.

A takových nezmarů je zde více. Nejlepší taktikou je tedy stavět strategii na hráčovi silné stránky a doufat, že soupeřova strategie nebude zaměřená na ty jeho slabé. Trvá to zhruba 4 sezóny, než svého hráče se slabým backhandem i se špičkovým trenérem a slušným potenciálem natrénujete alespoň do průměrné hodnoty. Trénink je zde totiž řešen (dle mého odhadu) matematickým vzorečkem a procenty. Takže když máte hodnotu 6 z 100 a řekněme že se to zvyšuje po 3-5%, tak je jasné, že z 6 na hodnotu 20 se dostaneme mnohem pomaleji, než například z 60 na hodnotu 100.

Zázemí velkého klubu

Jak už tomu tak bývá, tak nemáte na starosti jen tým hráčů, ale kompletně celou svojí základnu. Můžete stavět a rozšiřovat svoje domácí hřiště, tréninkové prostory, ubikace, ale třeba i rekonvalescenční středisko. Jaký z toho je výsledek záleží už na jednotlivých budovách, zatímco větší stadion s hřištěm vám nese potenciál větších příjmů a návštěvnosti, tak třeba rekonvalescenční středisko rychlejší časy uzdravení, odpočinutí a lepší vylepšování vašich doktorů.

Co si budeme… Dneska je to už takový standard a rozhodně mě to do kolen nedostalo. Snaha se však cení a opravdu se nemá smysl opírat o tuto featuru, protože ty bobky by se měli prioritně uklidit jinde. Jde totiž hlavně o celé ovládání a management vašeho klubu. Dejme tomu, že máte 3 hráče. U každého musíte navolit tréninkový program a variace tréninkových stylů a drillů je fakt široká škála. Pokud to nenecháte na trenérovi aby to určil za vás, tak se jen tímhle budete prokousávat minimálně hodinu. Každému hráči, tedy přiřadíte trenéry, doktory, coache a pak zjistíte, že mají omezenou kapacitu. Takže už ze začátku se budete prát s nedostatkem zaměstnanců a kompletní fluktuací. Zde by měli pomoci skauti, kteří neumí hledat jen hráče, ale i členy organizačního týmu.

Příprava na sezónu

Před sezónou se na vás samozřejmě sesypou média a začnou se vás vyptávat na vaše hvězdy o kterých nemůžete mít ani tušení, protože jste ještě neodehráli ani jeden zápas. Tennis manager 2021 navíc nemá licence na pravá jména hráčů a soutěží, takže víte úplnou **ču o tom kdo je kdo. A než se nadějete je na vás půlka klubu nasraná aniž byste věděli proč. Nemluvě o zasedací radě včetně hráčů… V momentě co se s tím psychicky srovnáte a rozhodnete se ještě před začátkem sezóny trochu proklikat hlavní obrazovkou, úplně jednoduše se ztratíte. Kromě standartní hlavní obrazovky se zprávami, jsou tady právě kategorie pro váš tým, základnu, tréninky atd atd. Je to však tak strašně blbě seřazené, že dostat se k individuálním tréninkům jednotlivých hráčů vás donutí se 20x vrátit zpět a hledat tam, kde to opravdu nečekáte.

Sezóna – jádro Tennis Manager 2021

Začíná sezóna a vy své hráče se svým přiděleným týmem přihlašujete do jednotlivých turnajů. Na obrazovce turnajů vidíte hlavní cenu, v případě vítězství celého šampionátů, nebo samostatných zápasů. Jakmile hráče přihlásíte, musíte ještě počkat, zda vaší přihlášku budou vůbec akceptovat – tady se podle všeho počítá skill daného hráče (nesmí být silnější, nebo slabší), ale i popularita. Takže nově objevený mladý talent, který se skilly vyrovná o půl generaci zkušenějším hráčům většinou u lepších turnajů neuspěje a vy tak musíte začít opravdu od píky. Nevýhoda je, že ty zápasy spodní hranice vám opravdu nezaplatí jeho plat.

Když máte na celou sezónu podané a schválené přihlášky, nezbývá nic jiného než se vrhnout do zápasů. A tady je to ještě větší tragédie než byste čekali. Před zápasem vám coach řekne, jaký styl hry máte proti soupeřovi zvolit. Z opravdu rozsáhlé nabídky různých stylů, taktik a posuvníků agrese hry navolíte to, co se vám zdá jako opravdu vhodné a hurá do matche.

Zápasy

A tady je to opravdu tragédie… Tennis Manager 2021 si myslím bude každý představovat úplně jinak. Grafika, animace, fyzika, kamera, ovládání mi spíš připadá jakoby se jednalo o Tennis Manager 2012. Opravdu je to vražda, hrůza, smrt a běs. Já osobně jsem radši nechával hru jen na vyšší rychlosti abych se na to nemusel ani koukat. Jen jsem si kontroloval, kdy mohu opět využít pokřiku na hráče (motivace, uklidnění, zprcunk a další), popřípadě jsem vždy s něčím zahýbal, posunul abych soupeře vykolejil změnou taktiky a čekal jak to dopadne. Jako jo… Naučil jsem se díky tomu pravidla tennisu a až příště budu doma na TV procházet programem, tak určitě na Wimbledon open zůstanu o 3 vteřiny déle, než doposud. Ale fakt mi tady věřte, herní zápasy jsou opravdu smutný.

Na základě vítězství a proher můžeme vyhodnotit celou sezónu, po jejím průběhu se samozřejmě prát se standartními překážkami jako jsou zranění, média, demotivace, finance a tak dále – nic přelomového ale nečekejte. Postup do další sezóny, opět rady, podmínky a cíle zasedající rady a hurá znovu do toho. Opravdu se nic nemění ani ve druhé sezóně, ani ve třetí. Nějaká známka progresu, nebo vyčnívající školky jako v konkurujícím Football Manageru se prostě nekoná.

Značky, brandy, loga a cenovky

Součástí každého manažera musí být i boj s partnery a sponzory. Oproti jménům jednotlivých hráčů se tady vývojáři předvedly. Značky příslušenství, oblečení je originální. Wilson, Lacoste a spousta dalších. To je opravdu krásné a tak trochu v tom výčtu negativ se to tváří jako diamant. Není se ale čemu divit, jména hráčů jsou stejně jako i u soutěží napsané hatmatilkou a nevyznáte se v nich ani za prd. Oficiální názvy brandů by vás tak mohli třeba potěšit …

Vzhledem ke konkurenci a to nejen moderní, ale i starší si myslím, že studio má ještě hodně co dělat. Samozřejmě nepochybuju, že hra si své hráče najde – předpokládám, že většinou to budou fanoušci tenisu. Podle mě by ale hra rozhodně neměla mít přívlastek s ročníkem 2021. Když totiž vezmeme v potaz kralujícího Football Managera, nebo téměř 5 let starý Motorsport manager 2. Tennis Manager 2021 se v jejich porovnání opravdu zdá jako hra s chybou v názvu – tou chybou myslím prohození posledních dvou číslic. A fakt ani nechci zmínit, že mne osobně mnohem více oslovil i Pro Gamer manager, nebo Esport Manager. Jako manažerská adaptace je to mnohem lepší, než obdržený tenis.

Tennis Manager 2021

Grafika - 30%
Komplexnost - 40%
Mechaniky - 70%
Manager genre - 20%

50%

Za 40€ si myslím, že najdeme mnohem lepší manažerské tituly, než v jakém stádiu je aktuálně Tennis Manager 2021.

MikeGuitarize

MikeGuitarze je hlavně špatný muzikant, beznadějný producent, netalentovaný skladatel, zlá osoba a ještě mnohem horší hráč. Avšak za nic se bohužel nestydí... Jeho plky a snahu o umění můžete sledovat na Twitchi, FB, nebo Instagramu. Taky somruje o kačky na nové CD na Patreonu. Toss a coin to you Mike! Jediný co má k plusu je jeho andělská krása ;-)