NovinkyTéma dne

Český herní průmysl – jak si vedeme?

Asociace českých herních vývojářů GDACZ zpracovala studii, ve které se zaměřila na stav českého herního průmyslu. Studie čerpala z dat, které poskytlo 54 studií, které tvoří 80 % herního trhu. V tomto článku se zaměříme na nejzajímavější čísla a statistiky, odkazy na celou studii a konferenci autorů naleznete na konci.

V Česku aktuálně funguje přes 110 herních studií, jejich obrat byl v roce 2019 4,54 miliard korun. Letos se odhaduje desetiprocentní nárůst na 5 miliard. Oproti tomu v letech 2017 to bylo 2,26 mld, a v roce 2018 3,79 mld korun. Přes polovina těchto studií se nachází v Praze, čtvrtina v Brně, zbytek je pak rozprostřen po zbytku Česka. V českém vlastnictví je 91 % českých herních společností, z toho 6 % má pobočku v zahraničí. Většina (67 %) se zaměřuje na tvorbu her na PC a konzole s přesahem do ostatních zařízení, 41 % studií produkuje hry na mobily. VR a AR hrami se zabývá pouhých 8 % společností.

Asociace českých herních vývojářů v tomto směru aktivně spolupracuje se státními orgány a usiluje o širší podporu herního průmyslu. Máme tak možnost své potřeby přímo komunikovat a na rozvoji podnikatelského prostředí se aktivně podílet. Hlavním cílem je společně se zasadit o rozvoj vzdělávacích programů pro budoucí vývojáře, zlepšit podmínky pro vývoj her v ČR a významně přispět k růstu tohoto odvětví.

Pavel Barák, předseda GDACZ

Celkový počet zaměstnanců se pohyboval v loňském roce okolo 1750 lidí. Přibylo tak 280 pracovních pozic, letos se odhaduje navýšení o dalších 300. Skoro tři čtvrtiny zaměstnanců tvoří Češi, 29 % je cizinců, většina z nich z okolních států a států EU. Skoro každé studio pak zaměstnává alespoň jednoho cizince. Vysokoškolské vzdělání má 51 % zaměstnanců v herním průmyslu, středoškolské 48 %. Muži výrazně dominují v herním sektoru nad ženami, tvoří totiž 87 % z celkového počtu pracovníků.

V listopadu loňského roku proběhla iniciativa v rámci ministerstva kultury a průmyslu a obchodu. Ta se týkala případného propojení ministerstev a vzniku jakéhosi odboru, který by zaštiťoval český herní průmysl. Proběhla tisková konference, od té doby se ale situace nepohnula.

Pavel Barák, předseda GDACZ

Vývojáři v GDACZ si stěžují na nedostatečnou podporu od státu, zmiňují například státní fond v kinematografii. Hry žádný takový fond nemají, a to je obrat oproti filmovému průmyslu trojnásobný. Dále si také stěžují, že vysokoškolská výuka herních oborů není dostatečná. Ročně je potřeba nových 300 zaměstnanců, univerzity jich ale vyprodukují okolo 50.

Pokud by vás zajímala celá 60 stránková studie, tak si ji můžete přečíst zde. Dále také GDACZ uspořádala tiskovou konferenci, na kterou se lze kouknout ze záznamu zde.

Patrik Broniek

Fanoušek počítačových her, esportu a hudby.

Podobné články

Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Back to top button