NovinkyPCRecenzeXbox Series X

Exoprimal recenze: Zábava z minulosti s nejistou budoucností

Akční PvPvE hra Exoprimal od Capcomu je tak trochu klenot, ale zda to bude z fungovat i z dlouhodobého hlediska nebo ne, je otázkou…

Tu a tam narazíte na hru, která je skutečným překvapením. Klidně se vsadím, že jsem stejně jako mnozí další při prvním traileru na Exoprimal akorát tak pokrčil rameny, akorát si to už nepamatuji. Exoprimal je PvPvE týmový, cílově založený dinosauří mišmaš, který spojuje mnoho osvědčených mechanik doplněných o punc unikátnosti.

Jedinečný prodejní argument Exoprimalu byl zřejmý již od prvního oznámení hry v roce 2022: je to hra, ve které budete pilotovat bojové roboty a rozstřelovat dinosaury na milion kousků. Je to nestydatě upřímná premisa, kterou vlastně miluji – navíc neztrácí svůj lesk, ani jakmile dosáhnete závěrečných titulků.

O co tedy ve hře jde? Jste pilot jednoho z deseti odlišných exo obleků, z nichž každý má své vlastní a odlišné útoky a schopnosti. Spolu se čtyřmi dalšími piloty jste pak vrženi do závodu s časem. Každá mise (v současnosti je dostupný jen jediný herní režim) proti sobě staví dva týmy, které musí splnit identické úkoly. Aby to nebylo málo po splnění úkolu jsou teleportování na stejné místo, kde se rozhodne o úplném vítězi. Samozřejmě existují způsoby, jak ovlivnit výsledek. Týmy dostávají dominátory; hráči ovládané dinosaury, které můžete poslat do útoku na nepřátelský tým. Existují zde také různá vylepšení a debuffy pro celý tým, které můžete použít při ničení speciálních zářících monster. Napomáhá to v každé hře udržet dostatečné napětí a týmy tak mají do poslední chvíle vždy šanci na comeback.

Dinosauři jsou zde v jádru vlastně jen pouhými překážkami, které vám mají zabránit v rychlém postupu. A daří se jim to dobře. Každý typ dinosaura vyžaduje specifický přístup a způsob “odstranění”. Samozřejmě zabít T-Rexe můžete všichni, ale dokážete to opravdu rychle? V tom spočívá ona výzva a způsob k rychlému posunu. Všechny dobré vlastnosti hry fungují díky tomu, že dinosauři fungují tak jak mají. Bojovat proti nim je prostě čirá zábava. Nuda tu nehrozí a raději budu zabíjet jednoho triceratopse za druhým, než abych se znovu pustil do PvE v Overwatch…

Exoprimalu se ale bohužel nevyhli i nějaké ty chyby. Hra zoufale potřebuje nějaký druh “fronty”, kdy si hráči mohou uzamknout preferovanou třídu exo obleku. Aktuálně mohou hráči hrát za jakýkoliv oblek chtějí a v tom je kámen úrazu. Často totiž narazíte na tým plný stejných exo obleků, který srovná vaši šanci na výhru přímo na nulu.

Nechybí ani problém s “tempem”. Odemykání nových misí a raidů je na pomalejší notě a tak mohou někteří hráči opustit brány hry ještě předtím, než zjistí jak zábavný Exoprimal může být v pozdějších fázích.

Musím také zvlášť zmínit, že velkou roli hraje RE Engine. Není totiž nic lepšího než vidět hordu dinosaurů jak šplhají jeden přes druhého, řítí se ulicí a následně na vás útočí v obrovské vlně těl. Ten pocit je opravdu šílený. Například s oblekem “Roadblock” se vám může stát, že vás hora dinosauřích těl začne doslova odtlačovat do zadu. Je vlastně škoda, že se jedná o prvek spojený jen se spawnem dinosaurů.

Můj největší problém s Exoprimalem přichází s jeho životností. Pokud by šlo o hru pro jednoho hráče, soudili byste ji samozřejmě podle ceny a nabídky v době uvedení na trh, ale jako hra s “live service” pro více hráčů by měl Exoprimal nabídnout něco, na co se můžete těšit do budoucna. Hra má aktuálně jen jeden herní režim, který brzy doplní nový herní mód Savage Gauntlet, ale ten vás bude stát kredity. Stejná situace pravděpodobně nastane i s novými mapami a exo obleky. Takže pokud nebudete mít kredity, nic moc nového nezažijete. Navíc je to hra, která se mimo Xbox Game Pass prodává za plnou cenu 60 dolarů a tak si nemyslím, že osloví velkou řadu lidí.

Věřím, že Exoprimalu hrozí navzdory nepopíratelné zábavnosti brzké vyhynutí všech hráčů. S čistým srdcem vám tak doporučuji si hru stáhnout skrze Game Pass dříve než později, protože tento typ her si chcete užít v době jejich maximální popularity. Za pár měsíců už může být pozdě.

Grafika - 75%
Audio - 68%
Gameplay - 79%
Monetizace - 50%

68%

Exoprimal je typ hry, který vám s čistým srdcem doporučuji ke stažení skrze Game Pass dříve než později. Tento typ her si prostě chcete užít v době jejich maximální popularity. Za pár měsíců už tak může být pozdě.