Novinky

Gamifikace irl. Život jako hra.

Disciplínu, vytrvalost a kreativitu se hráčům nedá upřít. Stát se lepším hráčem je pro nás velkou motivací. Každý jsme určitě usedli k podrobnému návodu se statistikami, taktikami a strategií, do sebemenších detailů, ať už hra byla jakákoliv. Takové téma má autora, má čtenáře. Proč jsme tak proaktivní ve světě her, ale ne v životě?

Finite vs. Infinite game

Teorie her z amerických sedmdesátek nás učí, že existuje konečná hra a nekonečná hra.

Konečná hra (Finite game) má své ohraničení – pravidla, hřiště, stanovený čas. Kdo první zboří soupeřově týmu Ancient, je prohlášen za vítěze.

Nekonečná hra naopak ohraničení nemá. Život, obchod, zdraví, vztahy – ať si žiješ sebelíp, nemůžeš prohlásit, že bys vyhrál/a život. Tyto hry mohou mít nějaké ohraničení, například zákony, ale víme, že i ty se dají obejít, někdo je může porušovat.

Plánovat a taktizovat Finite game je výrazně jednodušší, než plánovat Infinite Game. Představme si, že by šlo v Dotě změnit stranu, vyrobit si nový item, vypnout soupeři počítač, deklarovat se vítězem díky vztazím s vývojářem hry – zdá se to nereálné, ale přesně takto se hra života hraje.

Jak nám to pomůže? Nastavíme si lépe očekávání. V konečné hře platí zákony, jako platí fyzikální zákony irl. Pro infinite game mohou platit pravděpodobnosti a zákonitosti. Psychologické, genetické, pravděpodobnostní. Jak na to? Pojďme hrát život jako hru, gamifikovat jej.

Hraní života jako strategii. Co mě naučilo hraní Civilizace 6?

Strategické hry nás učí přicházet na způsoby, taktiky a cesty, vedoucí k vítězství. Někdy se vyplatí rush, jindy zase nabalit snowball, že soupeř nemá šanci. Všechny aktivity, které děláš, podřídíš tomuto plánu. Jedeš-li rush strategii s kavalerií k brzkému zabití soupeře, nebuduješ kulturní divy světa ani diplomatické vztahy se soupeřem, když mu jdeš vypálit hrad. Je třeba určit strategii, mít cíl a podřídit tomu akční kroky.

Taktika č.1: Dlouhodobě kutálet Snowball

Když zvýšíte příjem goldů v prvním kole, využijete jej nejvícekrát. Goldy většinou kupují další příjem, a exponenciálně rostete. Každý dodatečný příjem vás postaví na vyšší schod, ze kterého máte více možností. Život není o jediné metrice (goldy). Čas, zdraví, vztahy a spokojenost/štěstí – a mnoho dalších metrik.

Pro všechny však platí, že největším nepřítelem jakéhokoliv snowballu je začínat znovu. Zjistíte-li, že kutálíte snowball špatným směrem a musíte začít znovu je velmi neefektivní. Ve srategických hrách typu Civilizace to ani není možné. Nemůžete si říct v půlce hry, že měníte strategii a zkusíte soupeře rushnout. Maximálně můžete zkusit zachovat co největší momentum v jedné oblasti (např. silná armáda), abyste oslabili soupeře a dokázali vyhrát na jiný typ vítězství.

Správně rozmyšlený směr, kudy budete nabalovat sněhovou kouli, je nejvýznamnější rozhodnutí. Stavět na dosažených úspěších je významné. Nezačínat znovu, ale využívat dosažených hodnot je efektivní.

Taktika č.2: Poměření se s úspěšným průměrem [nastavit si životní KPI]

Civlizace se hraje na kola/tahy. Návody přibližně říkají, že v kole 50 byste měli mít 3-4 města, a mít rozhodnuto, co budete dělat v kole 50 až 100. Odehrálo se spoustu partií Civilizace, tedy konečné hry, než se na toto přišlo. Život je nekonečná hra, ale nastavit si cíle, porovnat se s průměrem a měřit a vyhodnocovat bychom měli i v životě, k naší definované strategii. Takto měřené hodnoty se v podnikání nazývají KPI [key performance indicators]. Ve hrách si můžeš představit KPI jako např. kolik dělníků těží dřevo.

Hraní života jako RPG.

Always be yourself. Unless you can be Batman, in which case always be Batman

Zda si hrát na superhrdinu je ve světě psychologické literatury sporné. Gamifikační taktiky, které nás udržují u her, se však zajisté použít dají.

Gamifikační taktika č.1: Vždy je nějaký cíl na dosah, dávat si menší cíle.

Rychlost tvého charakteru je 8/10 na levelu 5, a zrovna jsi dosáhl 10/10 v obratnosti a začínáš nový level na 1/11. Je motivační hrát dál a zvýšit level rychlosti. A po dobu, než level zíkáš, jsi v agilitě už na 7/11, což tě dál motivuje u hry zůstat a pokračovat v hraní. Pokud by byla celá hra jediný level, a na celou kampaň bys měl agilitu X z 1600, a postupoval 1/1600, 2/1600, 4/1600, neměl bys toto nutkání pokračovat.

Život je hra. Hraj život. Habitica:

Ze spoustu irl her, Habitica mě oslovila nejvíc. Buduješ svůj Pixelart charakter tím, že plníš úkoly, které sis stanovil. Zvyky, které sis naložil, musíš dodržet, jinak tvůj charakter a všichni s tebou v partě schytají damage. Za splnění úkolů dostáváš goldy a expy. A dál tušíme: Za goldy máme lepší zbroj, která nám pomáhá v dalším snažení, porážet bosse a dostávat menší damage z nesplněných úkolů. Za expy postupujeme vpřed a odemykáme tempo hry.

Je zdarma, má skvělý Desktop v prohlížeči, a také svoji appku.

Podobné články

Subscribe
Upozornit na
guest
1 Komentář
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Petr
Host
Petr
1 měsíc před

Já si myslím, že gamifikace je super věc, ale v poslední době se to trochu přehání. Každá druhá aplikace vás nutí sbírat achievementy, máte v ní chat a já nevím, co všechno ještě. A to chci jenom někde v bloku evidovat svoje nejlépe hodnocení knihy. Nebo víte co myslím? Prostě mám takový pocit, že teď je ta gamifikace fakt všude. Uděláte si účet někde na nějaké službě a hned sbíráte bodíky, které jsou vám reálně k ničemu, ale dávají vám pocit, že musíte službu používat znovu a znovu.

Back to top button