NintendoNovinkyPCPS4PS5RecenzeXbox OneXbox Series X

RiMS Racing jako nejlepší simulátor závodění na dvou kolech?

Recenzovat sportovní, nebo ještě lépe řečeno závodní hru může být občas oříšek. Říkáte si, co na tom může být sakra tak obtížné? Vždyť se jen krouží dokola a ovládání je pomocí tří tlačítek úplně basic. A měli byste pravdu. V podstatě vám stačí jet vpřed, včas zabrzdit a dojet pod šachovnicovou vlajku nejlépe dříve než všichni soupeři. Jenže když se do závodní hry promítne všemi oblíbený realizmus, dostane hra úplně nový rozměr. A tímto směrem se vydalo studio RaceWard se svou nejnovější hrou RiMS Racing. Byl to ale krok správným směrem?

Natěšení střídají nervy

Pojďme si na rovinu říct, že se považuju za jakéhosi light fanouška motoristických závodů. Takže když jsem dostal do rukou klíč na PS4 verzi RiMS Racing, byl jsem zprvu opravdu nadšený. Vždyť MotoGP 21 se mi vážně líbilo a u F1 2021 jsem dosud strávil asi 150 hodin. Takže čím víc závodění tím líp řekl jsem si. RiMS Racing byl ke mě zpočátku velice přívětivý. Rychle jsem se seznámil s tím základním, co bych mohl při prvních minutách hraní potřebovat, a vydal jsem se na trať pro slávu a věhlas, který na mě čekal. Oh jak jsem byl pomýlený!

Graficky úžasná práce!

Co mě překvapilo jako první bylo grafické zpracování celé hry. I na prachbídné PS4 ta hra vypadá jednoduše nádherně. A to nemusí zrovna pršet, aby vám hra v odlescích kaluží ukazovala jak umí být nádherná. Během slunečného počasí si dokážete užívat i okolí, asfalt na trati postupně dostává na frak a opotřebení nejen cítíte ale především ho vidíte. Závodní okruh jako takový je zpracovaný na mistrovské úrovni, určité detaily, které by se daly vypichovat ještě celý večer jsou jednoduše špičkové. První dojem byl jednoduše fantastický. Další milé překvapení se událo v podobě soundtracku. Ten si během samotného hraní asi nijak zvlášť nevychutnáte ale v herní nabídce nebo při procházení obchodu s díly nebo motorkami, je to příjemný podkres. Občasné proskakování textur, nebo dočítající pozadí jsem tedy s radostí vynechal, protože RiMS Racing toho pro mě chystalo ještě velkou spoustu.

Hratelně už tolik ne?

Jenže po tomto grafickém pohlazení, jsem dostal takový slap, že jsem se sbíral (nekecám) týden. Pane bože to ovládání je…frustrující? Rozumějme si, je jasné, že když hrajete závodní hru, kde ovládáte motorku, tak chcete vědět, že sedíte na něčem co vás může ve vteřině zabít. Je tedy správně, že ty kubické centimetry v motoru nezabrzdíte před zatáčkou během pár vteřin. Ale Kristovy rány. Pokud jste začátečník ve světě motorek, tak tady ne. Pálím si to na rovině přes 300 s vyhlídkou, jak ladně projedu šikanu před sebou a svou vteřinovou ztrátu na prvního doženu, vždyť su mistr! Hehe, chyba lávky kamaráde. Nejenže při zmáčknutí brzdy, se prakticky nic neděje, ale při náklonu do zatáčky se stane motorka prakticky neovladatelná. Ano, moje chyba, příliš rychlý nájezd, udělám to příště jinak! Pche! Blížím se tedy k vracečce a už počítám s tím, že budu brzdit dříve.

Matně si vzpomínám na ten skipnutý tutorial a použiju jak zadní tak přední brzdu, abych tu bestii zkrotil. AHA! Já do té zatáčky sic zabrzdil, jenže to AI, které bylo za mnou je o 50 metrů vepředu! No jednoduše chce to cvik, nebudu vám tady vůbec lhát.

AI je stupidně inteligentní?

Když už jsem nakrojil tu obtížnost umělé inteligence, je to asi jako v podobných hrách všude jinde. Když se vám na startu povede dostat do vedení a nebudete dělat vyloženě chyby, nebo projíždět zatáčky jako já krokem, tak se na vás prakticky nedotáhnou. Naopak, když jedete hodně pozadu ale pojedete čistě, nepředvádí AI nijak závratné tempo. Nastavení je široké a bude potřeba pár hodin, než vypilujete to tip top, abyste si hru proti počítačem ovládaných protivníku dokázali užívat. Pokud se ptáte, zda AI dělá nějaké jízdní chyby tak ano. Stalo se mi, že v zatáčce, kde já jsem nedokázal brzdit včas a vyletěl jsem, tak to stejné předvedla i umělá inteligence. Zažil jsem i vzájemné kolize nebo smyky. Celkově působí dost živě a hra na to nijak zvlášť netrpí.

A když říkám čistou jízdu, myslím to vážně. Ve hře je přítomný velice příjemný systém penalt. Když si totiž trať zkrátíte, hra v reálném čase přezkoumá, jestli jste získali nebo ztratili čas a ihned během závodu vám napaří časovou penalizaci, která se přičte k celkovému času na konci závodu. Tohle řešení se mi hrozně líbí a je hezké vidět, že máme takové možnosti.

Nepodceňujte vývoj vaší motorky

A tady se dostáváme k tomu hlavnímu, proč je RiMS Racing tak odlišně zábavný. Tohle totiž není jen okruhový simulátor jízdy na dvou kolech. Tady máte na starosti celý svůj stroj. A když říkám celý, tak tím myslím ÚPLNĚ CELÝ. Staráte se totiž o každičký šroub na vaší motorce, měníte brzdové desky, měníte kotouče, stupačky, ladíte motor nebo pneumatiky. Na motorce nenajdete jediný kousek, který by nešel vyměnit nebo vytunit. Osobně jsem tady byl kompletně ztracený. Hra se vám snaží celý mechanismus krásně vysvětlit ale pokud nejste vyložený fanatik, budete jen klikat podle toho kde je dostupné vylepšení a nasadíte novější nebo lepší díly. Ten důraz na detail mi ale vyrazil dech. Takový způsob starostí o vlastní motorku jsem osobně ještě neviděl a pokud si libujete v pěstování vlastního stroje od úplné popelnice až k trhači silnic 3 000, tady máte možnost.

A co říct na závěr?

Pro koho je vlastně RiMS Racing určený? Je to ideální úvod do světa motorsportu? Hell no! Tady potřebujete mít okrouženy stovky hodin, aby vás hra nevcucla a nevyplivla jen kosti. Graficky úžasný počin, který malinko trpí na příznivost hratelnosti pro úplné nováčky. Obsah hry je opravdu rozsáhlý takže pokud se dokážete s hrou domluvit, že budete kamarádi, bez problémů v ní necháte stovky hodin. Ale ze začátku to může bolet a to hodně. Pokud ale jste ochotni hře věnovat obrovské množství času a nevytočí vás ovladatelnost motorky po prvních hodinách, může to být jeden ze simulátorů, který si najde místo ve vašem srdci.

Grafika - 85%
Obsah - 75%
Hratelnost - 55%
Obtížnost - 70%

71%

RiMS Racing přináší odlišný pohled na motorkové závodění než můžeme být zvyklí. Grafikou a herním obsahem nabídne víc, než by člověk mohl čekat, ovladatelnost však padá na 3 kola a pro nováčky, to je spíš na obtíž.