DeskovkyNovinky

V pasti je chytlavá párty hra, kterou by všichni měli nahradit své Activity | Recenze

S párty hrami jsou věčně problémy. Nejdřív se musíte dostat přes tu fázi, ve které se donekonečna hrají Activity, protože je tu pořád ten jeden člověk, kterého to baví, nebo se odmítá naučit něco nového. Jakmile máte Activity za sebou, čeká vás nehezké překvapení: párty hry bohužel kvůli většímu počtu hráčů nabízejí pouze několik herních principů a jakmile se s nimi obeznámíte, můžete se už jen donekonečna hádat, který koho baví víc. Většinou jde o postřehovky, „jeden dělá, zbytek hádá“, hra na tajné identity, nebo vědomostní soutěže, poslední kategorií jsou pak vyprávěcí hry-nehry.

Meč na draka a klacek pod nohy protihráče

Když potřebujete zapojit co nejvíce hráčů, ale zároveň nechcete, aby se partie hrála několik dní, je velmi obtížné přijít s čímkoliv novým, a i inovace zažitých postupů jsou tak nadšeně vítány. Vzpomeňme Krycí jména Vládi Chvátila. A i dnešní počin je tuzemský – mluvit budeme o hádací hře V pasti. Trojlístek českých autorů se chopil mustru „jeden dělá, zbytek hádá“ a povedlo se mu jej obměnit do té míry, že přišel se zábavnou hrou pro podnapilou večerní společnost i pro skupinku malých dětí. Pro jedny je tu dostatek přemýšlení a vtipné improvizace, pro druhé fantasy téma a papírové figurky. Kteří jsou kteří, nechám na vás.

Dva týmy spolu bojují o to, který z nich dříve dojde na konec podzemí, respektive o to, kdo jako první porazí nestvůru. A přestože v chodbách kobek čekají i kletby, hlavní překážkou je vždy druhý tým. Jeden z týmu se dozví slovo, které musí zbytku vysvětlit, aniž by ho vyslovil. Druhý tým ale slovo zná také a snaží se dopředu odhadnout, jak by mohl hráč slovo popsat. Právě slova nápovědy jsou ony kladené pasti. Jestliže totiž musí soupeř opsat slovo „drak“, dá se předpokládat, že do toho bude chtít zaplést „oheň“, „princeznu“, nebo zmíní slovo „sedmihlavý“. Pokud se napovídač všem vyhne, může jeho tým postoupit dál. Počet pastí, které si mohou týmy vzájemně klást, se v průběhu hry zvyšuje a pokud budete chtít, může se v poslední místnosti na těžkou obtížnost vyšplhat až na deset slov! A pokud hadač zmíní při popisu jednu z „pastí“, má jeho tým smůlu. Tým hadače má pak na uhádnutí pět pokusů (a případně i časový limit) a pokud neuhodne, nebo zazní některá z pastí, zůstává stát na stejném políčku.

Je to takovýto jak s tim todlec a pak takhle

Hra má velice účinné mechanismy, které se snaží bránit tomu, aby jeden tým příliš utekl tomu druhému, nebo tomu, aby hra trvala neúměrně dlouho. Týmy se v hádání nestřídají v pravidelném rytmu, ale začíná vždy ten, který zrovna zaostává, je tedy v místnosti s méně pastmi a je tak větší šance, že slovo uhodne. Pokud v jednom kole neuhodnou oba týmy, nestvůra se jim z posledního políčka vydá vstříc, čímž se vlastně sníží její obtížnost. Základní princip znáte a všechno další už jsou pouze modifikátory zmíněných principů. Do místností lze před zahájením hry umístit kletby, a týmu, který do nich vstoupí, jimi ztížit hádání – napovídač například musí říct celou nápovědu na jeden nádech, nebo používat pouze podstatná jména. Stejně tak disponuje podobnými „schopnostmi“ každá příšera, z nichž na začátku jednu z nich do kobek vylosujete a všechny potvory mají lehčí a těžší varianty. Hadačské knihy, do kterých se vkládají slova, vám navíc umožňují si na začátku vybrat, zda chcete hrát hru zaměřenou na slova běžná, nebo spojená s fantasy.

V pasti rozhodně nepřináší žádné převratné herní myšlenky nebo neotřelý gameplay. Spíše velice chytře a kreativně využívá už známé mechaniky, jejichž kombinací skládá dohromady velice zábavný kousek, který mohou sami hráči upravit podle svého. Pohádkové kulisy a papírové figurky jsou jistě velmi dobrou cestou, jak hru zpřístupnit mladším hráčům. Pro ně může i obejití neznámých pastí od soupeřů znamenat skutečnou výzvou a hra jim jistě díky možnosti postupného ztěžování na nějakou dobu vystačí. Pokud vám má ale V pasti sloužit jako krátká výplňovka s kamarády k pivu, fantasy prvky je možné úspěšně ignorovat. Hru můžete rovnou nastřelit na nejtěžší úroveň se všemi kletbami a dobře se bavit tím, jak se váš kamarád snaží popsat cep jako: „podlouhlý, bimblající předmět vyrobený ze stejných rostlin jako papír, kterým dáváte údery jiné rostlině, abyste se mohli najíst“. To, aby se vyhnul všem těm „husitům“, „obilí“, „dřevu“, „mlýnu“, „zrní“ nebo „vytloukání“. A to je pořád to lepší slovo.

Jednoduchá, zábavná, přístupná a rychlá

Hře nelze téměř nic vytknout, přesto pravděpodobně část publika odradí už svým principem„jeden dělá, zbytek hádá“, který u nás mnoha lidem zprotivily práce Activity. To už je ale bohužel věc vkusu. Grafické provedení je suverénní a tematicky sepjaté, což sice na první dobrou odradit odpůrce fantasy, jak již ale bylo zmíněno, téma pomáhá hlavně mladším hráčům a pokud vás neoslovuje, je možné si jej nevšímat, obzvlášť, pokud hrajete s běžnými slovy. Co se týče materiálu karet nebo poměru krabice/obsah/cena, vše se zdá v pořádku a zcela funkční. Pravidla jsou jednoduchá, zapamatovatelná a v návodu velice dobře vysvětlená. Tady opravdu nemůže dojít k mýlce a cíl (porazit hádáním nestvůru) udržíte v hlavě jako malý capart i jako podnapilý dospělý. Množství slov a možnost upravovat si obtížnost pravidel navíc hraje silně ve prospěch znovuhratelnosti. A i kdyby, vždycky je tu možnost přijít s vlastním slovem.

V pasti je navíc možné nejenom vysvětlit, ale i odehrát poměrně rychle a díky přesýpacím hodinám nehrozí, že by byli někteří hráči dlouhodobě mrzutí z toho, že zase jen vymýšlejí a nepopisují. Samotné „uvažování o soupeřově uvažovaní“ je navíc poměrně zábavné a ve skupině známých dobře testuje, nakolik máte své kamarády přečtené. Hra je tedy perfektní především díky své jednoduchosti a možnosti zasvětit do ní rychle i nehráče. Oproti jiným párty hrám je navíc rychle na stole i rychle ze stolu a je větší šance, že během večera stihnete i několik kol. Jediným neduhem může být uvedený minimální počet hráčů. Ano, teoreticky je sice možné hrát pouze ve čtyřech, ale doporučoval bych to pouze v krajních případech. Pořádná zábava nastává až ve chvíli, kdy se musíte s několika dalšími shodnout na pastech a na svém úsudku o přemýšlení hadače. Pod počet 3v3 bych tedy radil nechodit. Naopak překročení horní hranice osmi hráčů může být sice občas zmatečné, ale vřele ho doporučuji.

Za recenzní kus děkujeme společnosti FYFT.cz, z jejichž bohatého portfolia her neváhejte vybírat!

Grafika a zpracování - 100%
Pravidla a Přístupnost - 100%
Zábavnost - 100%
Znovuhratelnost - 100%

100%

V pasti je je jednoduchá párty hra, jejíž mechaniky sice nikoho neohromí, ale zato spolehlivě zabaví každého u stolu. Díky upravitelné obtížnosti a množství slov k uhádnutí je horkým adeptem na herní stálici a při hraní působí mnohem živelněji a plynuleji, než její ucouranější kolegové.