NintendoNovinkyPCPS4PS5RecenzeXbox OneXbox Series X

Graven má potenciál, snad jej do budoucna využije

Graven je připravovaná akční hra z pohledu první osoby, jejíž vývoj má na svědomí společnost Slipgate Ironworks. O publikování hry se postarají společnosti 3D Realms a 1C Entertainment. Hra je stále v předběžném přístupu a spousta se toho v ní ještě vylepší. Do vydání v roce 2022 zbývá ještě čas, a tak s jejím vývojem možná můžete pomoct i vy. Předběžný přístup je nyní možný na Steamu.

Hra vypráví temný příběh

Kněz ortogonálního řádu byl za trest poslán do světa Graven, aby vyšetřil důvod přítomnosti příšer, zombíků a výskyty paranormálních jevů. Prakticky na smrt byl vyslán proto, že zbrojil proti řádu, který obětoval jeho adoptivní dceru.

Hra začíná na malé dřevěnné loďce, na které vás cizinec dopravuje do města. Cestou vám dává dost zmatené informace, nakonec se s vámi vylodí v malém přístavu u města a vy se vyzbrojíte pouze dřevěnou holí a knihou. Po pár úvodních debatách s místními se pustíte do boje. První úkol je vyčistit katakomby od zombíků. Zní to sice snadně, ale když máte jen dřevěnou hůl, tak se ten boj trochu ztíží. Po uvolnění katakomb se posunete opět dál a trochu lépe vybavíte. Krátký meč a kuše. To boj trošku zlepší, protože přibydou i noví nepřátelé. Kněz má i k dispozici několik kouzel, ale bohužel nejsou na zabíjení. Cestou najdeme další zbraně, které vám pomohou se zabíjením příšer, ale inventář je omezen.

Jakmile projdete oblast a vyčistíte ji, tak se opět potkáte s cizincem, který vás přivezl. Jak to bude pokračovat dál? No, to se brzy dozvíme.

Graven jak ze staré školy

Hra vypadá jako postavená na enginu z 90. let. Vzpomínáte si třeba na Quake? Ve skutečnosti jde ale o předělaný moderní Unreal. Graven je považován za nástupce hry Hexen 2 a v mnoha věcech se mu skutečně podobná, hlavně prostředím. Hra je skvělou kombinací staré grafiky a moderní hratelnosti. Ale dnešní hráči jsou zvyklý už na nějaký standard, takže těžko říct, jak se na hru v tomto stylu bude dívat současná generace.

Pocit ze hry? Dost rozporuplný

Ač se může zdát, že gameplay vypadá dost jednoduše, tak opak je pravdou. Hra vám v ničem moc nepomůže. Instrukce, co máte, jsou dost chaotické. Abyste se dostali dál, tak vám nezbývá nic jiného, než volit metodu pokusu a omylu. Většinu herního času jsem strávil rozbíjením předmětů, sbíráním zlata a nábojů. Následovalo hledání cesty, zjišťování kudy vlastně dál a nakonec boj.

Po úvodní misi ve hře, kterou jsem splnil, aniž bych vlastně věděl jak, se hra trošku otevře. A díky bohu za to. Kdyby pokračovala stejným stylem, asi bych u ní nevydržel. Bylo vidět zlepšení, ale i tak jsem trochu bojoval s tím, abych si ke hře našel cestu. Dost mě však překvapilo, že všude jsou náboje, ale k dispozici je stále jen dřevěná hůl.

Velkým zklamáním však bylo, že kouzla nejsou určena k boji. Například oheň. Můžete do zombíka vypálit celou dávku, a s ním to nic neudělá. Jediné, k čemu se dá oheň využít, je odpálení výbušných předmětů, spálení pavučin a k plnění misí jako je třeba zapálení majáku. Jenom šokové kouzlo vám zajistí, že nepřátelé ztuhnou a vy máte šanci zombíky a příšery sundat bez toho, aby na vás zaútočili.

Boj celkově je dost nudný. Mlátite kolem sebe dřevěnou holí, později i krátkým mečem. Nábojů do kuše a dalších zbraní na dálku je dost, ale paradoxně je nelze používat pořád. V boji se kolikrát stalo, že jsem si náboje vyplácal, aniž bych všechny nepřátele pozabíjel. Potom jsem opět musel sáhnout po zbraních na blízko. A v další části je zase tolik nábojů, že jejich množství dalece přesahuje maximální kapacitu inventáře. Takže v jeden moment jich je málo a poté zase přebytek.

Určitě se těším na plnou verzi, ale chce to zlepšení

Hra skvěle kombinuje starý styl her se současnou hratelností. Zápletka je rozhodně zajímavá, ale potřebovala by trochu vyleštit. A hlavně přidat vedlejší mise, nějaké ty NPC jako obchodníky, u kterých si můžete vylepšovat equip a hlavně i přidat více smrtonosnějších kouzel. Vývojáři se netají tím, že hra není hotová a bude potřeba dodělat.

Co se týká soundtracku, tak tam hra nenabídne nic převratného. Hudební podtext se mění v závislosti na situaci. Tím myslím, že hudba zvážní, když jste v ošemetné situaci na nepřátelském území, větší drama čekejte v obležení nepřátel a klid za zvuků flétny zase v hospůdce, kde se seznamujete s obyvateli.

Pokud si hru Graven pořídíte, určitě neváhejte hodit nějaký ten feedback, jak by vývojáři mohli hru vylepšit. Já sám pár poznámek už sepsal. Snad se jich vývojáři chytnou a hru upraví. Zaslouží si to, protože je to skvělá zábava na dlouhé večery, kdy se chce hráč jen tak odreagovat a užít si trochu té zábavy střílením do kupy příšer a celkově si vybít zlost.

Příběh - 60%
Postavy - 40%
Zvuk - 45%

54%

Graven je oddychová hra, která má temnou atmosféru, spoustu soubojů a tečou v ní hektolitry krve. I když hra ještě není zcela hotová, tak vám pár hodin zabere. Věřím, že po dokončení si svoje fanoušky najde a já se k ní zcela určitě vrátím. Chci vědět jak to celé s knězem dopadne.