NovinkyNovinky HWTéma dne

téMAG #2 | Virtuální realita je stále populárnější

Virtuální realita, nebo také zkráceně VR. Technologie umožňující interagovat s uměle vytvořeným prostředím, ve kterém se její uživatel ocitne. Zní to sice jako z nějakého sci-fi, ale VR se postupně stává součástí našich životů, ať už se nám to líbí, nebo ne. VR umožňuje simulovat prostředí pro bojový výcvik pilotů, praxi pro lékaře nebo i možnost ponořit se více do světa počítačových her.

Jak VR funguje

Virtuální realita funguje na základě vytvoření digitálního zrakového, sluchového nebo hmatatelného vjemu v umělém prostředí. Počítač vygeneruje simulované prostředí a uživatel má pomocí optického zařízení pocit, že je součástí umělého světa. Pohyby jsou zajišťovány pomocí ovladačů, které mohou reagovat na skutečné pohyby uživatele. Ty se poté přenesou pomocí senzorů do umělé reality a hýbe se tak i váš avatar. Výsledný efekt je díky tomu daleko intenzivnější. Další možností jak přenést pohyby, je snímač pohybů, který vás celou dobu skenuje. Tím pádem není třeba používat žádné další zařízení, kromě toho optického.

Virtuální realita – vznik a historie

Hodně lidí by řeklo, že pojem virtuální realita nebude zase tak starý. Opak je ale pravdou. Původní myšlenka pochází od muže jménem Morton Heilig. Ten měl v 50. letech 20. století vizi o divadle, které by divákům stimulovalo smysly podle hrané scény. V roce 1962 postavil prototyp s názvem Sensorama. Během pěti krátkých filmových ukázek tak dokázal kromě zvuku a obrazu přidat i vůni. V dnešní době to není nic neobvyklého. 5D kino určitě znáte.

V roce 1968 byla sestrojena první nositelná zařízení, která dokázala zcela vytvořit Virtuální realitu. Ale dovedete si jistě představit, jak tenkrát vypadaly počítače. Tato souprava byla tak těžká, že musela být připevněna ke stropu. Docela masakr, když si uvědomíte, že dnes se někomu souprava na VR válí jen tak u televize na poličce.

Ale největší boom zažila virtuální realita v roce 1985. Tehdy počítačový odborník, spisovatel a hudebník Jaron Lenier založil společnost s názvem VPL Research (Virtual Programming Language – virtuální programovací jazyk), která vyvinula technologii „goggles n‘ gloves“ (ochranné brýle a rukavice).

Technologie virtuální reality

Pro člověka je zrak tím nejdůležitějším smyslem. Pomocí zraku vstřebáváme až 80 % informací okolo nás. V současných VR headsetech jsme obklopeni 360stupňovým prostředím, a mozek tak po chvilce dojde k závěru, že se jedná o skutečnost. Sám si pamatuju, že jsem při zkoušce VR skákal z velké výšky a začal se mi zvedat žaludek jako při volném pádu. A přitom jsem se nehnul z křesla. Takže si pak člověk musí položit otázku, zda je to tím pádem samotným, nebo všechno řídí mozek na základě pocitů a toho co vidí.

Zrakové vnímání je vytvořeno pomocí stereoskopického zobrazování, to znamená vytváření různých vjemů pro každé oko, navozující iluzi skutečného trojrozměrného prostředí. Je zvláštní, že s menší formou stereoskopie se člověk už i narodí. Stačí zašilhat. To je také jedním z principů stereoskopického zobrazování.

Virtuální realita se dá využit na mnoha místech

„Virtuální realita – to není jenom zábava a hraní her. Technologie se uplatní i v mnoha dalších odvětvích, jako je třeba lékařství. Její využití může být nejenom praktické, ale dokáže dosavadní postupy i výrazně zefektivnit,“ říká manažer projektu View-Master pro ČR, Marek Somol.

Zpočátku se systém Virtuální reality využil převážně v armádě a výzkumu. NASA využívá tuto technologii více než 20 let. Astronauti jsou podrobování tréninku v nulové gravitaci s navozením vjemu, že jsou ve vesmíru. Tento trénink zahrnuje pohyb, koncentraci, orientaci a také práci s přístroji na opravu satelitů a údržbu přístrojů. Makety nástrojů byly vytvořeny z plastu.

Letectvo a armáda školí své piloty a vojáky ještě déle, konkrétně od 80. let. Virtuální realita se využívá na trénink reakce vojáků při krizových situacích. Nejhorší, co může nastat, je když voják „zatuhne“. To pak může stát i život nejen jeho, ale i jeho parťáky. Učí se tak rychlému rozhodování a odbourání stresu. Vojenští zdravotníci se zase připravují na výkon práce v bojových podmínkách. Asi není úplně sranda někoho sešívat, když vám na hlavou lítají kulky z kulometného hnízda.

Dalším segmentem k využitím virtuální reality je právě zdravotnictví.

„V USA využívají virtuální realitu při léčení vojáků po návratu z Afghánistánu či Iráku, u kterých se projevila posttraumatická stresová porucha. Obdobně jako u fobií jsou pacienti prostřednictvím virtuální reality vystaveni obávaným situacím a postupně se s nimi učí vyrovnávat,“ doplňuje Somol.

Také ale slouží jako příprava doktorů na náročné operace nebo školení mediků. V americké UCLA Medical center využívají jako formu studie zobrazení celého lidského těla, které je možné prostudovat z 360 stupňů. Medici, ale i zkušenější lékaři, tak mají možnost se připravit na operaci bez ohrožení pacientova života.

Dalším ji často využívají záchranné složky, například hasičský sbor nebo záchranáři. Trénink je v zásadě podobný jako u armády nebo letectva. Cvičení se ve schopnosti rozhodování a zachování chladné hlavy ve stresu, kdy nejde o život jen záchranářům, ale i lidem, kteří tu pomoc potřebují.

Ale vás hlavně bude zajímat využití VR ve světě her a zábavy, co? Když jste dočetli až sem, tak si to zasloužíte.

VR v herním průmyslu

Virtuální realita v herním průmyslu tu je s námi od 90. let. Společnosti jako Nintendo, Forte Technologies nebo Victormaxx to celé začaly.

Dnes jsou nejznámějšími zástupci ve výrobě VR headsetů Oculus VR, HTC Vive a PlayStation VR.

Oculus VR

Prvním zástupcem, který je zároveň jedním z nejvíce prodávaných VR headsetů, je Oculus Rift od společnosti Oculus VR. V roce 2012 společnost spustila kampaň na výrobu VR headsetů a projekt byl úspěšný. Vybrali 2,5 milionu dolarů a tak mohl být projekt spuštěn. V roce 2014 společnost koupil Facebook a už to lítalo. První model byl představen v roce 2015 a vypuštěn do světa o rok později. Brýle jsou vybaveny Pentile OLED displejem s Full HD rozlišením, frekvencí 90 Hz a 110stupňovým zorným polem. A jako bonus mají v sobě zabudovaná sluchátka s 3D zvukem.

Na VR headsetu od společnosti Oculus najdete super hry, u kterých se budete bát, zapotíte se, ale i nějaký ten smích se najde. Asi nejvíce diskutovanou hrou pro virtuální realitu je česká hra s názvem Beat Saber. Ten je samozřejmě k dispozici i pro tento headset. Najdeme ale i nějakou tu hororovku, taneční zábavu, nebo klasickou střílečku.

Nj, češi zase válej. My jsme fakt šikovnej národ.

HTC Vive

Dalším z takových těch top je VR headset od společnosti HTC a Valve Corporation. Headset byl vydán v roce 2016 a má zabudovaná čidla, která dokáží nasnímat místnost, kde se uživatel zrovna nachází a přenést ji do virtuální reality.

HTC Vive nabízí široké uplatnění v mnoha odvětvích. Společnost ho nezaměřuje pouze na hry. Využívají ho i podniky pro vzdělávání svých zaměstnanců, video konference a je například velice populární při vývoji nových technologií v automobilovém průmyslu. Ale zpět ke hrám. Souprava HTC Vive disponuje opravdu kvalitním rozlišením OLED Full HD, zabudovaný je také gyroskop a akcelerometr. Toto všechno navozuje jedinečný zážitek při hraní videoher. Třeba takový Doom musí být s támhle vybavením doslova o infarkt.

PlayStation VR

Ale asi nejznámější a i cenově nejdostupnějším zařízením je VR od společnosti Sony. Je také známo jako projekt Morpheus. Primárně bylo vytvořeno pro PlayStation 4, je ale kompatibilní i s novou konzolí Playstation 5.

Headset má 5,7 palcový OLED panel s rozlišením 1080p. Dále disponuje zabudovanými pozičními senzory, díky kterým je kamera schopná snímat otáčení hlavy v 360 stupních. Nová sestava se zkráceným označením VR2 má dokonce zabudovaná sluchátka pro prostorový zvuk a nová procesorová jednotka dovoluje přehrávat videa v kvalitě HDR.

První model VR byl docela těžký. Navíc spoustu lidí odrazovalo množství kabeláže, které bylo potřeba připojit, aby headset fungoval. Nový model prošel několika změnami. Co se týká kabeláže, tak tam se toho bohužel až tolik nezměnilo. Největším rozdílem je asi pevná procesní jednotka (u prvního modelu byla posuvná). Mělo to jisté výhody, když chtěl člověk trošku ulevit očím, tak nemusel sundávat z hlavy celou soupravu. A další výraznou změnou je tlačítko napájení. U nového modelu je součástí helmy, u staršího modelu bylo ovládání součástí kabelu, stejně jako ovládání zvuku. To považuji za výhodu, protože uživatel ho často trochu složitě hledal a vypadalo to, jako kdyby se osahával.

Osobní zkušenost

Tento headset jsem měl doma a musím říct, že jsem z něho měl smíšené pocity. Bylo to něco nového a tak mě to ze začátku bavilo. Ale vadilo mi pár věcí. Jednak je opravdu těžký a po nějaké době to bylo znát. Bolela mě hlava a i krk byl namožený. Dále musím zmínit tu kabeláž, které je skutečně moc. Ale za největší mínus musím označit zamlžování displeje. Samozřejmě se tomu dá bránit a jsou prostředky, které mu dokážou zamezit, ale já jsem od přírody líný člověk.

Na druhou stranu hrát například Skyrim bylo něco fantastického. Díky prostorovému zvuku a možností senzorů snímání hlavy je ten svět úplně jiný. Vzpomínám si, že jsem seděl na židli a prozkoumával dungeon. Najednou za sebou slyším zvuk, tak otočím hlavu a tam draugr a vzal mě obouručákem přes palici. Nevím, jak se to stalo, ale leknutím jsem skončil na zemi. Je to opravdu šok. A o hře Residen Evil: Biohazard ani mluvit nebudu. Horory mám rád, ale tohle bylo úplně mimo. Na měření mého tepu by snad nestačily žádné tabulky.

To byly moje zkušenosti s Playstation VR. Ale společnost Sony určitě nelení a postupem času se stále zlepšuje. Nová konzole PS5 je sice kompatibilní se staršími modely PS VR, ale zároveň s sebou přináší i nový VR headset. A vypadá luxusně. Mrkněte:

Virtuální realita v mobilu

To byly modely pro virtuální realitu, které patří k těm dražším a samozřejmě lepším. Ale je tu ještě jedno odvětví. A tím je mobilní virtuální realita. Největším zástupcem mobilní virtuální reality se systémem Android byla společnost Samsung, ale bohužel moc velkým hit se z ní nestal. Samsung se od podpory VR ve svých telefonech distancoval a to samé udělal celý Google se systémem Android. Google prohlásil, že se pro další vývoj nepodařilo sehnat dostatečnou vývojářskou komunitu, ale také tomu nahrál fakt, že aktivních uživatelů bylo poskrovnu. No schválně – kolik z vás někdy využilo VR na svých smartphonech?

Většina brýlí pro využití VR v mobilu nestála více než několik stovek. Jsou tu samozřejmě i dražší modely, ale ty se setkaly s velkým neúspěchem. Proto jejich výroba nebyla tak velká a některé modely zmizely z trhu dřív, než se o nich pořádně vědělo. Velkou alternativou, jak dosáhnout na brýle, bylo vyrobit si je doma. Stačil vám k tomu jen kus kartonu, nůžky a lepidlo. Ale musím vám říct, že kamarád to zkoušel a sám přiznal, že výrobou strávil víc času, než jejich užíváním, takže to asi za moc nestálo. Ale jestli to přeci jen chcete zkusit, tak návod je zcela jednoduchý.

Budoucnost virtuální reality

Budoucnost určitě patří vývoji technologie. A virtuální realita tam má své právoplatné místo. Její popularita roste stále víc a víc. I Facebook dokonce vydal prohlášení, že pracuje na projektu, kde by se uživatelé této sociální sítě mohli potkávat jako avataři v digitálním světě a ne si pouze psát, nebo volat. Trochu mě to děsí, když si vzpomenu na film WALL-E, ale třeba to nebude zas až tak zlé.

Tomáš "Zitik" Zita

Vášnivej čtenář fantasy , hráč Dračího doupětě a nenapravitelnej gamer. ,,Kolik charakterů žiješ, tolikrát jsi elfem, trpaslíkem, člověkem atd :-D ´´

Podobné články

Subscribe
Upozornit na
guest
1 Komentář
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Michal
Host
Michal
1 měsíc před

Možná populárnější, ale taky stále dražší. Ať se na mě nikdo nezlobí, ale tohle je prostě výsměch hráčům. To by pomohla jedině půjčka 10 000 Kč, abych si mohl dovolit virtuální realitu a k tomu celé zázemí. Nehledě na to, že to není vhodné do bytu. Já osobně tohle vidím ne jako slepou cestu, ale jako spíš takovou odbočku, kterou si sice pár lidí zahraje, ale mainstream to nikdy nebude.

Back to top button