NovinkyPCPS4RecenzeXbox One

Desperados 3 | Gang se vrátil v plné parádě

Jak to tak bývá s oznámením a vydáním velkých her se často přehlíží menší, ne tak propagované projekty. Tím ne tak propagovaným projektem samozřejmě myslím Desperados 3 a tou velkou hrou The Last of Us 2 o němž aktuálně slyšíme na každém rohu – a ne nenechte se zmýlit, recenzi The Last of Us 2 vám brzy přineseme také, ale myslíme si, že by se nemělo zapomínat na menší a neméně kvalitní projekty, jímž Desperados 3 bezesporu je.

Ale nepředbíhejme. Psal se rok 2001 a na trhu se objevila westernová novinka jménem Desperados: Wanted Dead or Alive a netrvalo jí dlouho, než zaplnila díru na trhu po vysoce populárním projektu Commandos. Podobně jako Commandos i Desperados: Wanted Dead or Alive nás vzalo na výlet plný akce a zábavy, kterým nás provázelo hned několik specialistů. V případě Desperados to byl vůdce John Cooper – specialista s noži, Sam Williams – specialista na výbušniny, Doc McCoy, Kate O’ Hara, Pablo Sanchez a Mia Young. Každý z nich měl samozřejmě specifický charakter a není tak divu, že nám celý tým brzy přirostl k srdci. O to větší radost nám udělalo, když se všichni naši známí vrátili o pět let později v pokračování s názvem Desperados 2: Cooper’s Revenge. Druhý díl však nenaplnil očekávání mnoha kritiků, obsahoval tunu chyb a díky tomu samozřejmě nevydělal dostatek financí. Značka Desperados se díky tomuto malému fiasku odporoučela mezi víceméně odepsané značky. O to větší bylo naše překvapení, když jsme se v Srpnu 2018 dozvěděli o tom, že se chystá pokračování na kterém pracuje studio Mimimi Games zodpovědné za velmi zábavné Shadow Tactics.

A tím se dostáváme do přítomnosti. Desperados 3 je venku a získává jedno kladné hodnocení za druhým a vy si určitě říkáte proč. Inu hlavně proto, že je to opravdu zábavná a skvěle zpracovaná hra, ale proberme si to trošku do detailu.

Příběh se opět točí kolem Johna Coopera a jeho party v níž sice nastalo pár změn, ale prakticky si toho nevšimnete. Ti nejdůležitější sou totiž zpátky a ještě zábavnější než kdy dřív. Příběh je plný náznaků a easter eggů k předchozím dílům série, jimž víceméně předchází a odsýpá lépe než jsme čekali. A ano čtete správně, Desperados 3 je vlastně takovým prequelem, ve kterém se dozvíme něco o životě Johna Coopera a jeho party, než se stali nejobávanějšími pistolníky divokého západu.

Teď už ale k samotné hratelnosti. Desperados 3 je jak už asi víte real-time taktickou hrou ve které podle daných misí ovládáte až pět různých postav – každou stejně jako u dílů předchozích se speciálními schopnostmi. Budete muset mít neustálý přehled o vašem okolí a včas se rozhodovat, kterou postavu a schopnost kdy a jak použít. A i přesto, že můžete do hry jít s RAMBO taktikou, moc to nedoporučuji. Za prvé se připravíte o spoustu zábavy a za druhé se moc daleko nedostanete a budete umírat dokola a dokola. Stealth je ve hře samozřejmě velmi důležitý, ale i zábavný. Osobně jsem si vychutnával každý kradmý krok a tiché odstranění jednoho nepřítele za druhým, abych následně u pár posledních rozpoutal peklo na zemi – to můžete samozřejmě rozpoutat i dřív díky Showdown módu, který stopne čas a umožní vám tak využití všech triků, které máte v rukávu.

Herní levely jsou navíc designovány tak, aby vás nutili k neustálému přehodnocování vašich plánů a taktik. Vaši nepřátelé jsou dostupní hned v několika provedeních a vy se tak budete muset přizpůsobit každému z nich. Gunmen a Gunwomen podlehnou víceméně každému triku, jako je záhadná brašna doktora McCoye či flirt Kate O’Hary, ale narazíte i na “Ponchos” jenž už jen tak nenapálíte. Kate je sice svým flirtem dokáže zaneprázdnit, ale pouze v případě, že se jedná o muže, ženy ji lehce prokouknou a to samé platí i pro “Long Coaty” – dlouhokabátníky 😀 Ti jsou ostatně těmi nejsilnějšími protivníky, které potkáte a budete muset využít několika postav naráz, abyste je dostali. Tedy za předpokladu, že zrovna nemáte k dispozici Hectora Mendozu, jenž je dokáže smahnout jednou ranou své věrné sekery. Většina levelů vám zabere cca hodinu hraní a mnohdy i více, je totiž potřeba počítat s tím, že budete často umírat.

Během první playthrough jsem zvolil “normální” obtížnost, což se ve výsledku ukázalo jako víc než dost velká výzva, která v určitých chvílích přecházela až k pocitu beznaděje – nechápu hráče, kteří hru projedou na nejvyšší obtížnost. Onen pocit beznaděje mě naštěstí vždy rychle opustil, jelikož mě hra nejen lákala zpět svou hratelností, ale i svobodou ve vymýšlení různých taktik a způsobů, jak se přes daný problém dostat.

Napomáhá tomu i velmi povedený design prostředí, které vyloženě vybízí k prozkoumávání a poukazuje na krásy divokého západu jak je můžeme znát z našich oblíbených klasických westernů. Ve hře najdete krásná údolí, ale i městečka plná života jako New Orleans. Detaily jsou pak neskutečně propracované ve všech ohledech a v mnoha případech i funkční. Postavy například mohou interaktovat se světly, balvany ale i dalšími předměty na které narazí a ulehčit si tak průchod misí. Na druhou stránku tak samozřejmě mohou upoutat nechtěnou pozornost, zanechávají otisky šlápot v bahně atd.

Desperados 3 se ale pyšní i z hlediska dialogů, kterých je ve hře opravdu hodně. O to více vás potěší, že jsou všechny dialogy namluvené a to vysoce kvalitním dabingem, který sedí ke každé postavě naprosto prvotřídně. Dabing ale není vše, takže průchod hrou dokresluje i skvěle zvolený soundtrack, který vždy perfektně vystihuje atmosféru dané mise a vy se tak opravdu cítíte jak na divokém západě.

Dost bylo ale superlativů, je tu vůbec něco, co můžu hře vyčíst? Inu pokud bych chtěl být hnidopich tak práce s kamerou mě sem tam trošičku zlobila, ale to je maličkost, která nestojí za zmínku. To co mě vlastně na hře štvalo nejvíce je vlastně obtížnost. Nechápejte špatně, jsem člověk který projel Super Maria, Contru i Battletoads (ano tu skoro nepřekonatelnou 8-bitovou mlátičku), ale v určitých chvílích jsem měl opravdu nutkání hru vypnout a poprvé v životě s něčím třísknout. Nevyvážená obtížnost tak může působit na spoustu hráčů odrazujícím dojmem a nic na tom faktu nezmění asi ani procházení hry na easy.

Takže jaký je výsledek? Desperados 3 je úchvatnou ukázkou toho, jak by se měli dělat real-time taktické hry. To množství detailů, které do hry vývojáři z Mimimi games vecpali je neskutečné. A i přesto, že hra dokáže být sem tam přehnaně obtížná, ten úžasný pocit z hraní to nepřebije ani zdaleka. Desperados 3 je hrou, kterou by nikdo neměl přehlédnout jen proto, že neměla takovou reklamu a hype jako jiní její kolegové.

Za dodání hry pro recenzi děkujeme společnosti THQ Nordic

Audio - 100%
Design - 90%

91%

Desperados 3 je hrou, kterou by si neměl nechat ujít žádný milovník real-time taktických her, fanoušek westernů a divokého západu a ani žádný jiný hráč, který jde kolem. Pokud se někdo přibližuje špičce ve svém žánru, je to právě Desperados 3