KomiksNovinkyRecenze knih

Krize identity rozděluje svět DC i čtenářovy emoce | Recenze

Když Crew začalo vydávat svou sérii Legendy DC a vyslalo své první tři vlaštovky v podobě Návratu temného rytíře, Černého zrcadla a příběhů Batmana od Mikea Mignoly. Nemohl jsem se dočkat, čím chtějí pokračovat, protože slíbili, že další Batman to nebude. Vedoucí představitelé nakladatelství Jiří Pavlovský a Petr Litoš toto slovo dodrželi a v ohlašovačce na první kvartál 2022 oznámili Krizi Identity z roku 2004. Můžu vám říct, že já od té doby nemohl dospat, protože tenhle komiks bude určitě i mezi Legendami DC vyčnívat.

Velezkušený tým tvůrců nemohl zklamat

Autorem Krize identity je známý Brad Meltzer, který vstoupil do světa DC sérií Green Arrow: The Archer’s Quest v roce 2003. Proto může být překvapivé, že právě Krize identity je teprve jeho druhým příběhem ve světě DC. Zdá se vám to málo? Brad Meltzer se ale proslavil už dříve, než začal psát komiksy. Napsal známé knihy jako Vyrovnané šance, Kniha osudu nebo Desátá spravedlnost.

Kreslířem je zkušený Ralph „Rags“ Morales, který proslul svým, nazvěme to „moderním retro“ stylem, kdy dokázal spojit umění zlaté éry komiksu s jejich modernější podobou. O jeho kvalitách svědčí fakt, že pracoval hned na několika dalších významných DC hrdinech jako Batman, Black Condor, Hawkman, Wonder Woman nebo Nightwing.

Ze zbytku tvůrců musím jmenovat ještě Michaela Turnera, který stvořil obálku pro Krizi Identity. Tento ilustrátor pomohl vzniknout sérii Witchblade nebo později debutoval s komiksy Fathom. Ken Lopez se postaral o naprosto bravurní lettering. Jeho díly ze světa DC jsou například série JLA a JSA, Harley Quinn nebo Young Justice. A nakonec kolorista Alex Sinclair, který má zásluhu na tom, jak barevně a precizně celý komiks skutečně vypadá. Ten pracoval kupříkladu na sérii Batman: Hush, Infinity Crisis nebo Divine Right.

Příběh Krize identity si hraje s emocemi čtenáře po celou dobu

Ať to může znít jakkoliv zvláštně, tak ústředními tématy příběhu jsou láska a strach o bližního. V Krizi identity je hned v počátku zabita manželka Ralpha Dibnyho (Elongated Mana), kterou mají v oblibě všichni členové Ligy Spravedlnosti, Mladých Titánů nebo Outsiderů. Prostě všech těch kladných hrdinských skupin, které loví všechny možné druhy padouchů. Všichni hrdinové se tak vydávají na cestu určité msty, kdy chtějí zajistit spravedlnost pro Sue Dibnyovou.

Problém ale je, že pokud byla zabita manželka jednoho z nich, je možné, že by se stejné neštěstí mohlo přihodit někomu jinému? Všichni supráci totiž mají své rodiče, manželky, bratry, sestry, synovce nebo i jenom blízké přátele a nechtějí, aby se jim něco přihodilo. To je vlastně celá ta Krize identity, kdy někteří hrdinové už jsou známí veřejnosti, jiné zase znají jejich nepřátelé. Ohrožen tak nyní může být prakticky každý. A komiks tenhle strach z odhalení, obavu o blízké a zároveň touhu najít toho, kdo Sue Dibnyovou zavraždil, nádherně propojuje a nutí čtenáře, aby byl celou dobu v napětí. Zároveň však cítíte s hrdiny, chápete jejich strach a obavy a můžete sledovat, jak se s celou touto situací vypořádají.

O jaké hrdiny se vlastně jedná? V České republice je sám Elongated Man méně známým hrdinou, ale debutoval už v roce 1960. Dalšími ústředními postavami jsou pak Green Arrow (Oliver Queen), Atom (Ray Palmer), Hawkman, Black Canary, Green Lantern (Kyle Rayner), Flash (Wally West), Zatanna nebo Superman a Batman. Hrdinů je v komiksu skutečně požehnaně, na druhou stranu i záporáků.

Některá jména těch hrdinů mi nic neříkají, kdy se to odehrává?

To je další věc. Série vyšla v roce 2004, takže se ocitáme v období obrovského chaosu celého světa DC. Pro fajnšmekry řeknu, že se příběh drží změn, které zavedly Crisis on Infinity Earth a Zero Hours: Crisis in Time!. Pro neznalce se jedná o skutečný maglajz plný jiných vesmírů, cestování časem, smrtí hrdinů atd. Zároveň vám ale také povím jednu velice podstatnou informaci, abyste si komiks vychutnali, nemusíte být znalcem DC universa. Pokud prostě máte rádi kvalitní příběhy, slavné hrdiny v jiném kabátě a zajímají vás výjimečné kapitoly v tomto vesmíru, Krize identity je naprosto ideální komiks.

Naprosto famózní kresba a parádní překlad

Kromě příběhu komiks vyniká především kresbou. Jak jsem zmínil výše Ralph „Rags“ Morales je mistrem svého řemesla. Vidíme zmodernizovanou podobu zlaté éry komiksů, která nenechává diváka chladným a skutečně je možné vidět byť i ten nejtitěrnější detail na každé stránce. Komiks je navíc extrémně surový a i v těchto chvílích Ralph Morales dokázal vyřešit každou násilnou scénu po svém, aby to diváka příliš neodradilo. To, co ale stále děsí třeba mě, jsou až neuvěřitelně živé pohledy postav. Ty jsou udělány tak, že ve vás v tu správnou chvíli probudí emoci, kterou máte podle příběhu cítit. A v některých chvílích bych to skutečně raději oželel, což ale nesráží kvalitu, ba naopak.

Obálce od Michaela Turnera se také nedá vytknout absolutně nic. Zavěšené obleky na neviditelném věšáku dávají už od prvního pohledu určitý pocit bezradnosti, selhání a řekněme i vzdání se svému poslání. A taková přesně Krize Identity je.

To, z čeho jsem měl trošku strach, byl překlad. Všichni víme, že čeština umí být místy až zbytečně moc bohatá a květnatá. Mohu ale říct, že Ľudovít Plata jako zkušený komiksový překladatel nezahálel a naservíroval čtenáři všechno přesně tak, jak si pamatuji z anglického originálu. Slovy klasika „Jasně a nahlas“.

Co k tomu tedy dodat? Krize Identity je prostě legendární komiks, který by neměl chybět v žádné knihovně. Nakladatelství Crew neudělalo rozhodně s tímto titulem krok vedle a chtěli bychom mu tímto i poděkovat. Počkejme si chvíli, jaký bude další díl v sérii Legendy DC, a vy nám zatím napište, jaké dojmy z Krize Identity máte.

Příběh - 100%
Ilustrace - 100%
Obálka - 100%