ArtFormer the Game

ArtFormer the Game je česká akční indie plošinovka, jejímž cílem je snaha přiblížit hráčům starověké a pravěké umění. Aktuálně se nachází na Steamu v Early Accessu, ve kterém zůstane pravděpodobně až do listopadu letošního roku.

Grafika, hudba a ovládání

Hra vypadá opravdu umělecky, to se musí uznat. V každé z kapitol autoři použili schválně jiný způsob zobrazení, aby koreloval s nálezy a hodnotami z dané doby. Hudba je taktéž příjemná.

Pokud bych měl na výběr jen jediné slovo, jakým bych mohl popsat ovládání u ArtFormeru, pak by to byla frustrace. První čtvrthodinku se snažíte přijít na to, jak to vlastně funguje. Místo jednoduchého pohybu se autoři rozhodli pro méně reaktivnější. Proto je třeba si vždy rozmyslet, kterou klávesu je nutno zmáčknout.

Bojový systém mi přijde zbytečně složitý. A to nemyslím tak, že je složitý ve stylu Dark Souls – s každou smrtí se ve hře zlepšíte; nýbrž v tom, jak jak se postava chová. Nemálokrát mě zklamalo, že jsem umřel jen kvůli toho, že hra nezaregistrovala, že jsem zmáčkl klávesu pro odražení útoku. Že jsem skočil dvakrát, v momentě, kdy jsem chtěl skočit jednou. Anebo naopak.

Průběh hry

Cíl hry je velmi jednoduchý – projít čtyřmi úseky hry, z nichž každý se odehrává v jiné časové periodě. Zprvu se nacházíte v době 20 tisíc let před naším letopočtem. Pomocí jeskynních maleb nám hra přibližuje pravěký život, plníme různé úkoly, bojujeme proti buvolům a dalším zvířatům.

V další etapě hry se přesuneme do starověkého Egypta, kde se snažíme dostat Faraónovo mumifikované tělo do hrobky, aby se jeho duše mohla dostat do podsvětí. Zde autoři vychází z dochovalých maleb na papyrech, fresek, soch, a dalších. Ve třetí kapitole můžeme nahlédnout na starořeckou mytologii. V poslední fázi hry pak navštívíme starověký Řím, který je zobrazován pomocí mozaikové dlažby.

Hra je lineární, plněním jakýchsi úkolů se posunujeme v příběhu. Každá kapitola vyjde na 2-3 hodiny, celkem to sčítá na něco přes 10 hodin gameplaye. ArtFormer obsahuje také českou lokalizaci, bohužel není kompletní – některé položky v menu i po výběru češtiny zůstávají v angličtině. To je však pravděpodobně chyba, která snad bude v plné verzi odstraněna. Dialogy fungují v pořádku, u těch jsem si nevšiml nějakých nesrovnalostí. Mimo obyčejné překážky, jako jsou obtížné skoky a boje s různorodými nepřáteli, na nás čekají také logické úlohy.

Shrnutí

ArtFormer the Game je hezká malá plošinovka od českých tvůrců. Nápaditým konceptem přináší do světa her neuvěřitelný umělecký počin. Díky ní se můžeme seznámit se stylem života ve starověkých dobách, a to napříč různými kulturami. Ovládání však není příjemné a pocity z průchodu hrou může zčernit. Hra je však aktuálně v předběžném přístupu, a tak se může ještě mnohé změnit.

Patrik Broniek

Fanoušek počítačových her, esportu a hudby.