NovinkyPCPS4PS5RecenzeXbox OneXbox Series X

Elex II dospívá a předvádí, že to umí ještě líp | Recenze

Dnes tady máme svátek pro všechny nadšence open-world RPG. Německé studio Piranha Bytes spoustu z nás přivedlo k lásce k otevřeným světům, plných překvapení i nebezpečí. Když v roce 2017 vydali první díl z jejich nově vzniklé série Elex, většina hráčů si hověla blahem. Nejskloňovanější klad hry byl návrat pocitů, které jsme měli už při hraní OG Gothic 1. A po 5 letech tady máme velké pokračování. Elex II vychází 1. března 2022 a jak je vidět, dospívání občas bolí. Jak dopadlo pokračování Jaxe a jeho společníků? Za zaslání Xbox klíče děkujeme Playmenovi.

Stará hra v novém kabátě?

Hra nám vychází pro PC, PlayStation 4 i 5 a Xbox One i Xbox Series. Pro každou z platforem vyšla i speciální, sběratelská edice. Možností kde si ji zahrát je teda kupa. My jsme dostali výsadu odehrát next-gen verzi na Xbox Series S. Osobně, pokud tu možnost máte, doporučuji právě odehrání next-gen verzí či verze pro PC. Krásy světa Elexu chcete zažívat na tom nejlepším hardware, který je k dispozici. Přeci jenom budete hrát masivní open-world hru a to nějaký ten výkon sežere. V druhém díle se navíc Piranha Bytes pochlapili a odstranili téměř všechny loadingy. Jediný loading screen který uvidíte je při načítání uložené hry. Veškeré teleporty, respawny a dále jsou prakticky instantní.

Elex II dospěl a je to znát

Příběh hry nám navazuje tam kde první díl skončil. Jedná se tak o přímé pokračování. Jax se po událostech z první hry rozhodl odejít ze společnosti a usadit se mimo. 166 let na Magalanu trval mír. Lidé byli konečně v bezpečí a zdálo se, že vše je zalité sluncem. Well … shit happens. Po dopadu komety a vyhubení moderního světa se Magalan dostával opět do normálního režimu, obyvatelé se snažili obnovit základy společnosti a vybudovat města. Nebyla by to ale Piranha Bytes, kdyby se něco opět nepokazilo. Nová hrozba je tu a zdá se, že mnohem nebezpečnější než kdy dříve. Ve světě nám zůstaly frakce, které známe. Clerikové, Berserkeři, Albové a Outlaws. K nim nám přibyla další frakce – Morkoni. Každá z frakcí má jinou roli a jiné zastoupení. Ke každé se ale můžete přidat a bojovat za ně.

Elex II dospěl. Už se nejedná o hru, která pořád kopíruje stejnou šablonu. Dostalo se na změny v interface, ve hře je nový inventář. Technické zpracování od zvuků a voiceoverů, grafického zpracování (např. lidských i nelidských obličejů) a animací už konečně působí jako z roku 2022. Chválím odvahu hru vylepšit a pouze nekopírovat předchozí, zavedené standardy. Druhý díl série dokonce přináší plné, filmové cutscény. Věc, na kterou hráči a fanoušci studia nejsou moc zvyklí. Dokonce se mi zdálo, že jsou v Německu tak nadšení, že můžou do hry zakomponovat filmečky, že to až přehnali. Úvod a nastavení příběhu – paráda. Jenže při samotném průzkumu světa, když narazíte na nějakou klíčovou lokaci, se spustí krátký filmeček, který má nulovou vypovídající hodnotu, ale prostě….je tam. Po chvíli to už mělo rušivý efekt ale nic, co by se nedalo přejít mávnutím ruky.

Až příliš velká snaha o změny?

Když jsme u těch změn. Piraní hry byly notoricky známé tím, že vám začátek nic neodpustil. Zabít vlka bylo nemyslitelné. Utíkání před čímkoliv a sprintování do bezpečí měst mělo v sobě kouzlo. Já hru pustil na medium obtížnost, tedy třetí nejtěžší, a s politováním musím sdělit, že se nám tato klasická, až přehnaná obtížnost ze hry vytratila. Snad to souvisí i se změnami v soubojovém systému. Stále je na výběr ze sečných zbraní, luků, kuší i různých palných zbraní a nezapomíná se ani na magii. Každá ze zbraní má své pro a proti, na každou potřebujete trošku jiné schopnosti.

Soubojový systém vás však nijak nepotrápí. Jedním tlačítkem děláte silný útok, druhým tlačítkem kopete. V obraně máte možnosti parry nebo “it’s like Dark Souls” kotoul. Co mi mnohokrát zachránilo prd … pozadí byl jetpack. Ten ve hře hraje ještě více klíčovou roli než v prvním díle. Mechanika paliva zůstává, nicméně jetpack je nutné během hry upgradovat. K tomu slouží workbenche, které se nacházejí po celém světě a každý je pro něco jiného. Jeden pro zbraně, druhý pro zbroj, další pro jetpack.

Vylepšování jetpacku je nutnost. Rozšířit nádrž, nainstalovat záchranné motory, které dobrzdí váš pád při vyčerpání paliva, přidat vzletové rakety. Je tam toho tuna. Navíc ve hře můžete i létat, v pozdější fázi hry to nabízí další možnost pohybu po mapě, než slepé využívání teleportů. Otevřený svět je vám k dispozici hned od první minuty hry. Chtěl jsem jít na druhý konec mapy, kde dostanu insta kill? Prosím. Chcete vylootit každou jednu truhlu a nacpat si kapsy? Prosím i když vám pochybí potřebný lockpicking skill. Svět reaguje na vás a vy na něj. Potkat stínovou šelmu je rozsudek smrti, ukecat někoho, aby se nad vámi smiloval a nechal vás žít o jeden den déle je úspěch.

Přepracovaný inventář i herní deník či skilly

K velkým změnám patří i změny v inventáři, herním logu, nebo abilitách. Na mapě pořád zůstávají učitelé, bez kterých se potřebné skilly nenaučíte. Základní atributy jako síla, odolnost, výdrž, inteligence a zručnost si ale levelujete sami přímo z inventáře. Leveling systém zůstává stejný jako v prvním díle. Mimo základní XP je potřeba rozdělovat i učební body. Najít správného učitele mi nikdy netrvalo nijak dlouho a nedostatkem elexitu jsem taky netrpěl. Co mě víc trápilo byla změna inventáře. Osobně jsem, z pohledu konzolového ovládání, ocenil ten z prvního dílu. Tady máte všechno v jednom okně, seřazené pod sebou od gearů, zbraní, jídla až po scrap. Celý inventář má asi za úkol působit jednoduše a rychle. Než jsem se v něm já zorientoval tak jsem skoro zestárnul.

Ve hře máme přítomný i crafting systém. Ten dovoluje upravovat či dokonce vyrábět zbraně. Po celém světě jsou rozesety “recepty” a když najdete ten správný, můžete si vyrobit co se vám zachce. Crafting zase probíhá u workbenchů, a krom receptů potřebujete i příslušnou schopnost a v neposlední řadě potřebné suroviny. Zbraně jdou i vylepšovat. Můžete tak ze 3 obyčejných zbraní, udělat jednu vylepšenou. Další, výraznou změnou, byl ingame bar zbraní. Zmizel nám ze hry tradiční bar na spodní obrazovce a dostalo se na klasické “weapon wheel”. Tradiční, klasický select ze slotů, kam si sami přiřadíte zbraně, healingy, magii a vše co potřebujete mít po ruce. Ovládání si můžete sami nabindovat, takže si ani nemusíte lámat prsty jako já.

Elex II přinesl i vylepšenou umělou inteligenci

Pokrok nezastavíš. A já s největší radostí na světě můžu říct, že companioni, kterých ve světě fakt není málo, NEJSOU STUPIDNÍ! Pomáhají v boji, nepřekážejí vám v pohybu (když zrovna za vámi nevlezou do baráku a nemůžete projít dveřmi) a následují vás vlastně kamkoliv. Ti co jsou vybaveni jetpackem, ho skutečně používají. Já vím, že jsem z toho asi nadšený víc než bych měl. Ale všichni známe hry, kde s někým jdete, zvolíte jinou trasu a na obrazovce se objeví “Pepík čeká..”. Tady ale ne, pokud se vám podaří vyletět na tu největší horu, můžete si být jistí, že se otočíte a stojí tam vámi zvolený kámoš.

Na druhou stranu, když už čelíte nějakému souboji proti lidským protivníkům, moc zlepšení tady není. Při boji na dálku na vás střílí i více enemy, když ale jdete na boj zblízka, střídají se na vás po jednom. Souboje to dělá až moc jednoduché a v kombinaci s jetpackem, někdy až stupidní. Naštěstí nejde zároveň letět s jetpackem a mířit třeba lukem. Soubojový systém by tím vlastně skončil.

Všechno ale není zalité sluncem

Stupidnost některých soubojů vám ale v konečném důsledku nevadí. Potřebujeme sbírat XP, levelovat, učit se ability a progresovat. Z každého progresu jsem měl obrovskou radost, protože dostat se k nějaké lepší zbrani, gearu nebo silnějším spellům, může být, hlavně ze začátku, docela oříšek. Pořád jsme ve hře od Piraní. První hodiny budete jednoduše chodit z místa na místo, sbírat rostlinky, vyřizovat vzkazy. Pokud tohle hledáte, budete v sedmém nebi. Questy umí být různorodé a přes velký, otevřený svět není třeba nic složitě hledat. Ze svého deníku si můžete marknout na mapě důležitá NPC, nebo lokaci kam se máte vydat a jdete. Žádné zdlouhavé bloudění po mapě se nekoná!

Pokud zvolíte hru na konzoli jako já, zabere vám i hodinku, dvě něž si na samotné ovládání hry zvyknete a dostanete vlastně přehled kde co je a co máte hledat. To nejhorší co mě ale během hry potkalo a fakt zamrzelo, jsou propady FPS. Při každém souboji, kde na vás běží enemy, nebo používáte kouzla se hra začíná kousat. Citelně, ne na dlouho, ale poznat to je. Úplně to vytrhává z atmosféry světa a kazí to dojem z celkové hry. Věřím, že tyhle problémy se vyřeší s day one patchem a zážitek budete mít bez FPS dropů.

Je Elex II hrou pro každého?

Elex II přináší spoustu novinek. Hra se tváří jako moderní a že skutečně vyšla v roce 2022. Nový vzhled, nové mechaniky, starý Gothic. Pořád se pohybujeme v tom stejném. Ten OG feel z hornického údolí prostě přetrvává. Dlouhé, rozsáhlé rozhovory, dialogové možnosti podle nálady, možnost poslat NPC do háje, kdy chcete. Tohle všechno ve hře je. V moment kdy jsem dostatečně naleveloval a narval potřebné body do many a spellů, jsem byl opět nezastavitelný. Magie je cesta. Doporučuju ale hru neprojít jen jedním způsobem. Pořád jsou tady moderní, palné zbraně a ty stojí za zkoušku. Velkým vykřičníkem je absence češtiny. Dabing nepřipadá v úvahu, české titulky nebo překlad taky chybí. Protože nebyl při vydání ani u prvního dílu, bylo tohle spíše zbožné přání. Je to velké RPG. Pokud vám anglický text dělá problém, hru si asi neužijete.

Když už ale angličtinu zvládnete, opět se ocitnete v masivním open-world světě, kde vaše rozhodnutí má dopad na celkový příběh a hru. Opět tu máme několik možností konce hry, v návaznosti na tom ke komu se přidáte, koho vyhubíte nebo komu nepomůžete. Hra se dá dokonce projít i bez připojení se k některé z frakcí. Jedno je ale jisté. Během hraní je každý krok plný nebezpečí. Člověk si musí dát pozor na to co říká nebo kam šlape, protože odpověď přichází tvrdě. Elex II je tady a snaží se nám ukázat, že dospěl. Dáte mu šanci?

Náš verdikt

Hratelnost - 60%
Technické zpracování - 70%
Design světa - 90%

75%

Elex II přináší novinky, které mají za úkol změnit, nám dobře známou hru. Zlepšení je cítit v každé kritické mechanice, hra na to ale občas naráží. Pořád to je ale piraní klasika, kterou si každý fanoušek původních Gothiců užije.

User Rating: 2.55 ( 2 votes)