KonferenceNovinky

Diskuse “Rozpravy o PC hrách a jejich produkci v ČR” se zabývala i možnou podobou státní podpory

Ve čtvrtek 27. ledna se v podvečerních hodinách uskutečnila online diskuse s názvem Rozpravy o PC hrách a jejich produkci v ČR. K slastem a strastem vývoje tuzemských her se vyjadřovali Pavel Barák, Helena Bendová, Michal Berlinger a Šárka Tmějová. Celou diskusi moderoval Jaroslav Švelch. Toho můžete znát buď jako vyučujícího IKSŽ FSV UK, nebo jako autora publikace Gaming the Iron Curtain (v češtině připravované jako Jak obehrát železnou oponu).

Diskuse o pozitivech i nedostatcích

Už od roku 2012 probíhá projekt Univerzity Karlovy Rozpravy o českých médiích, který se snaží zájemcům zprostředkovat debaty lidí z branže na předem daná témata. Záznamy debat poté najdete na facebookové stránce akce a na Youtube. Pokud vám tedy nebude stačit naše stručné shrnutí této hodinu a půl dlouhé akce, můžete si celé video pustit zde.

Celá diskuse by se nejspíše dala shrnout do prohlášení: „Daří se dobře, ale mohlo by to být i lepší“. Navazuje tak víceméně na výroční zprávu za rok 2020. Pavel Barák, předseda GDACZ, zmiňoval, že ve střední a jižní Evropě je český herní průmysl největší hned po tom polském. Upozornil však, že pokud stát brzy nezačne s podporou tohoto kulturního odvětví a nepodaří-li se dostatečně pokrýt volná pracovní místa, je pravděpodobné, že o toto „prominentní postavení“ přijdeme.

Spolu s herním vývojářem Michalem Berlingerem, členem studia Amanita Design, dále zdůrazňovali, že státní podpora herního průmyslu by výrazně usnadnila vstup na trh mladým tvůrcům a novým studiím. To by přispělo k větší rozmanitosti tuzemských her. Mluvilo se i tom, že české školy v současnosti nejsou schopné vybavit studenty schopnostmi, které by jim usnadnily vstup do herního průmyslu. Studia pak musí část vývoje buď outsourcovat, nebo najímají zahraniční pracovníky. Ti v současnosti tvoří až 1/3 zaměstnanců českých herních studií. Řeč došla i na svízelnou situaci některých vývojářů. Ti se musí rozhodovat, zda zůstanou u své vysněné práce a spokojí se s menším platem, nebo se se svými dovednostmi raději přesunou do lukrativnějšího odvětví.

Podoba podpory a reprezentace v médiích

Předsedkyně Státního fondu kinematografie Helena Bendová mluvila o podobách, kterou by mohla státní podpora nabývat – ať už by se jednalo o jednorázové dotace, nebo investice. Zmínila se také, že současná vláda je podpoře herního průmyslu nakloněná. Zatím se však stále čeká na potřebné finance a řeší se, jakým způsobem budou použity. Na podporu ze Státního fondu kinematografie (který se má měnit na Státní fond audiovize, aby obsáhl i seriály a počítačové hry) by mohly dosáhnout začínající studia a projekty, kterou jsou něčím unikátní, či se zabývají „společensky závažnými tématy“.

Posledním hostem byla herní novinářka Šárka Tmějová, kterou můžete znát z webu Games.cz či podcastu Quest na Radiu Wave. Ta se vyjadřovala především k neutěšenému stavu herních zpráv v mainstreamových médiích. Přestože film si svou pozornost kulturních rubrik získává pravidelně, zprávy o hrách se i nadále objevují především ve spojitosti s bulvárními „bombastickými“ novinkami, v lepším případě pak coby vyjádření národní hrdosti nad novým titulem. Herní novinařinu si tak většinou musí zajišťovat sami fanoušci, případně se přesouvá do kompetence influencerů, vlivníků.

Pokud si pustíte zbytek diskuse, můžete se dozvědět, jestli mají čeští hráči nějaká specifika, kam mizí veteráni české herní žurnalistiky, nebo jestli je v tuzemsku problém s crunchem.

A pokud byste chtěli doplnit stavy českých vývojářů, podívejte se na seznam vysokoškolských oborů na visiongame.cz, případně skočte rovnou sem pro intenzivní online kurz.

Zdroj
Foto: FreeLeague

Kristián Klein

Rád čtu českou tvorbu, ať už jde o fantastiku, nebo o komiksy. Hrabu se v médiích, fandomech a kyberkultuře. Když videohry, tak indie blbůstky, když deskovky, tak s nápadem, nejlíp s figurkama. Audioknížky a podcasty jsou fajn relax pro oči.

Podobné články

Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Back to top button