NovinkyTéma dne

Český herní průmysl v roce 2021: Nechceme dotace, potřebujeme lidi

Asociace českých herních vývojářů (GDACZ) přišla s novými výsledky průzkumu, který pravidelně zjišťuje, jak si vede český herní průmysl. Loni se obrat herního odvětví oproti roku 2019 zvedl o 17 % na 5,3 miliard Kč. Navýšení je tak skoro dvojnásobné oproti tomu, co očekával původní odhad. Mnoho herních studií se však potýká s problémem nedostatku kvalifikovaných zaměstnanců.

Firmám chybí kvalitní vzdělávání pro generování nových zaměstnanců

Celkově v českých firmách zaměřených na hry pracovalo v loňském roce 2074 lidí, což je nejvyšší číslo v tuzemské historii. Každý třetí pracovník v herním průmyslu v ČR je cizinec. Přibližně polovina těchto cizinců pak pochází ze zemí mimo Evropskou Unii. To přináší problémy ohledně zdlouhavých víz. Nejvíce chybí programátoři, grafici a animátoři.

Co by nám pomohlo teďka? Vzhledem k nedostatku lidí, které máme v ČR, tak zjednodušit procesy zaměstnávání cizinců. Dostat sem cizince z EU, to jde, ale někoho mimo EU, to je na 6–9 měsíců práce. Ti lidi jdou pak pracovat někam jinam, kde je zaměstnají hned. Slavomír Pavlíček, Bohemia Interactive

Souvisejícím problémem je celková odborná nekvalifikovanost zaměstnanců. Pouze 20 % přijatých pracovníků tvořili absolventi oborů týkajících se herní tvorby, zbylých 80 % získalo své vzdělání jinými způsoby – z online zdrojů, od kolegů, anebo jinak. Právě proto je ve firmách velký zájem o kvalifikované cizince, kterým však nezbývá místo kvůli kvótám. Ty zaplňují nízkokvalifikované pozice.

Pozitivní událostí je ale přeměna kinematografického fondu na audiovizuální fond. Kromě filmu bude dotovat také seriály, audiovizuální festivaly, vzdělávání anebo třeba český herní průmysl. To ocení zejména menší vývojářská studia, která shánějí financování různými způsoby. V poslední době je oblíbený zejména crowdfunding, díky kterému zaznamenal třeba remaster Bulánků velký úspěch.

Český herní průmysl – nejúspěsnější tituly a další zajímavosti

Na první příčce nejprodávanějších českých her stále sedí Beat Saber. Je to jedna z nejprodávanějších her na VR, kterou navíc na konci roku 2019 odkoupil Facebook. Další úspěšné hry jsou tituly od Bohemia Interactive jako DayZ, anebo Arma. Populární světové hry vytváří také český SCS Software. Z jejich dílny vyšel Euro Truck Simulator 2 a American Truck Simulator.

Podle vývojářů český herní průmysl prakticky neobsahuje konkurenci. A to jak mezinárodně, tak mezi firmami v České republice. Mezi firmami panuje spíše podpora a pozitivita, než zášť a negativita. Česká herní studia se taky poměrně vyhýbají skupování zahraničními magnáty. Naprostá většina má české vlastnictví, pouhých 10 % jsou pobočkami zahraničních společností.

Napříč tomu, že byl herní průmysl jedním z nejlépe se rozvíjejících se odvětví během covidu, tak 38 % společností hodnotí jeho dopad negativně, 44 % jej hodnotí neutrálně a pouhých 18 % spíše pozitivně.

První podobná studie o českém herním průmyslu vyšla loni. GDACZ se snaží hlavně propagovat a zastupovat české vývojáře, má také na svědomí jednu z loňských slev na Steamu Czech & Slovak Games Week. Níže si můžete prohlédnout celý záznam z prezentace výsledků průzkumu se zástupci tří českých herních společností. Další grafy si můžete prohlédnout na oficiálním webu GDACZ.

Patrik Broniek

Fanoušek počítačových her, esportu a hudby.

Podobné články

Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Back to top button