NovinkyRecenze

MotoGP 21 poprvé útočí i na casual hráče? | Recenze

Každoroční vydávání her s sebou nese určitý problém. Studio, které se rozhodlo vydávat každý rok videohru stejného žánru a stejného zaměření, si na sebe ušilo bič, že je třeba každým rokem něco inovovat, překopat nebo jakkoliv změnit, aby s čistým štítem mohlo žádat po své hráčské komunitě dalších 1800 korun za brand new hru. Stejný případ se týká i každoročně vydávaného závodního simulátoru pro motorky. Milestone i letos představil nový díl okruhových závodů a jde do toho celkem sebevědomě. MotoGP 21 je tu! Jak to dopadlo? Za poskytnutí hry pro PlayStation 4 děkujeme COMGADU.

Hra jen pro opravdové fajnšmekry?

První a nejdůležitější věcí je si říct, jestli jste opravdovým fanouškem motorek, případně seriálu MotoGP. Pokud je vaše odpověď ne, tak tuhle recenzi asi můžete přestat číst. Tahle hra vás k sportu samotnému nedovede. Milestone cílí spíš na hardcore fanoušky motorek, kteří chtějí objezdit známé tratě a zkusit si své oblíbené jezdce na vlastní kůži. Pokud je tedy vaše odpověď na otázku ano, můžeme se do toho pustit.

I když to může znít dost složitě, letošní MotoGP 21 není zase tak uzavřenou hrou, jak tomu mohlo být v minulých letech. Hned po spuštění na mě vyskočil tutoriál, který mě krok po kroku (skoro jako batole) provedl jízdním modelem, způsobem ovládání motorky a pomohl mi i s nastavením AI. Tenhle krok je extrémně vstřícný i pro nováčky téhle série. Jednou z hlavních stížností u minulých dílů byla obrovská náročnost při samotném ovládání motorky. Vypadá to, že Milestone si to uvědomil a pro letošní ročník přichystal skutečně rozsáhlou možnost úpravy ovládání.

Pokud tedy chcete jen držet plyn, můžete si zvolit ovládání, které dokonce i brzdí místo vás, a vám tak nezbývá než jen zatáčet a přidávat plyn. Nakonec ale stejně skončíte u toho, že si budete namátkou asistenty vypínat a povolovat, dokud nenajdete ten sweet spot, kde jste vy, mašina, trať a nic jiného než první místo vás nezajímá. Stejně tak to chodí i u nastavení obtížnosti. Úvodní tutoriál vám vždy nasimuluje soupeře dle vámi zvolené obtížnosti. Jakmile vidíte, že ztrácíte vteřinu, dvě na kolo, můžete se vrátit a upravit si na slideru obtížnost. Takhle pořád dokola až do zblbnutí.

Tady jsme na závodech, nehrajeme simíky

Pojďme ke grafické stránce hry. Budu se tady bavit o single player kariéře, protože to je asi main point celé hry. Ano, je tu i mulťák (jak lokální tak klasický) ale předpokládám, že hráč, který si tohle koupí, chce hlavně odjet kompletní šampionát tak, jak jej zná z televize. Tvorba jezdce je docela basic, je tu asi 18 presetů na obličeje, úpravy výšky, váhy, výstroje. To všechno známe. Dokonce je tu možnost upravit si barvičky a styl písma vašeho závodního čísla. A česká národnost mezi jezdci také potěší. A koho zajímá obličej? Stejně máte naraženou helmu a váš vzhled si užijete tak maximálně během krátkých filmečků na pódiu. Ty se dost často opakují, takže je stejně po pár závodech budete skipovat. Samotná grafika hry ve zkratce nabízí to, co závodní hra typu MotoGP 21 potřebuje.

Hele, tohle není Forza. Osmdesát procent času je váš fokus na správný brzdný bod před zatáčkou nebo na jezdce okolo vás. Ti vypadají decentně, všechny motorky a liveries na ně jsou dle oficiálních licencí šampionátu MotoGP z loňské sezóny, takže tady není co zkazit. Okolí tratě už je věc druhá. Já jsem se tolik nekochal tím, jak vypadají stromy okolo, nebo hory v pozadí. Chápu, že jestli máte chuť porovnat herní okruh s tím skutečným, asi si jedno, dvě kola projedete pomalu a porovnáte si zážitek z reálu se hrou ale, od toho tady hra není. Déšť tady máme zpracovaný fakt super a po chvíli jízdy je na trati vidět i vyjetá ideální stopa. Na rok 2021 překvápko co? Z PS4 to asi ždíme tolik, kolik hra potřebuje. Pár FPS dropů tady je, ale nic, co by se nedalo přežít. Hra mi během 30 hodin hraní spadla asi jednou.

Jak se to vůbec hraje?

Gameplay je ten nejdůležitější aspekt celé hry. Všechno závisí na původním nastavení z úvodního tutoriálu. Jakmile vychytáte své ovládaní motorky, tak pak na samotné trati opravdu víte, že sedíte na něčem, co vás při chvilce nepozornosti dokáže i zabít. Kolize a karamboly jsou tady občas dovedeny až k extrému, ale to k rychlosti přes 300 km/h patří. Hrozně mě překvapilo, že když sebou hodíte o zem, máte dokonce kontrolu nad jezdcem mimo motorku, musíte si pro stroj manuálně doběhnout a zvednout ho. Supr maličká featura, která hře dodala další rozměr. V momentě, kdy přidáte plyn, tak skutečně cítíte tu obrovskou sílu, kterou se snažíte zkrotit. Důraz na cit na plynu i na včasné brždění vás tady fackuje pokaždé, když to uděláte špatně. Čím více kol odkroužíte, tím více se s motorkou sžíváte. Najednou víte, co si můžete a co si nemůžete dovolit.

Jízda na mokru je taky trošku odlišná. Motorka klouže tak, jak má, nemáte daleko ke smyku a brzdit na vodě je opravdové umění. AI taky není vůbec nijak stupidní. Dokáže vám do zatáčky poslat divebombu na brzdy, jako by se nechumelilo. Občas to sice vypadá, jakoby jeli všichni po kolejích, ale to je omyl. AI dělá chyby, klouže a dokonce padá. Může se vám tedy stát, že budete dohánět celé pole zezadu a najednou před sebou uvidíte obrovskou havárku 4-5 motorek, které jsou rozsekané po trati.

Na hře je fakt vidět živelnost a nic tu netrpí přehnaně umělým perfekcionalismem. V žádném případě se nespoléhejte na nějaký rubber banding. Toho už jsme se snad v těchto hrách definitivně zbavili. Na druhou stranu, AI se od vás rozhodně neučí. Může se stát, že po chvilce hraní už budete dávat jezdcům vteřinu na kolo. Pak není nic snazšího než jít do nastavení a upravit si maličko slider obtížnosti. Ta se dá změnit dokonce i během závodního víkendu.

Neomrzí to po chvilce?

Druhou často kritizovanou věcí této série je content. Nabídne vám hra obsah na desítky nebo stovky hodin zábavy? Odpověď je stejná jako na začátku. Baví vás sport MotoGP? Pokud ano, dokážete tady strávit stovky hodin. Kariéra jednoho hráče nabízí kompletní postup od Moto3, Moto2 až do MotoGP. Čekají vás zimní testy, kompletní tréninky, kvalifikace i závody. Hra nabízí dva typy sezónního kalendáře. Budťo si můžete zvolit oficiální od MotoGP, nebo upravený dle situace okolo koronaviru. Dostanete se tak na některé tratě opakovaně a to je určitě vítané zpestření. V kariéře ale nejste jen jezdec. Spravujete tady celý svůj tým. Najednou musíte najímat manažery, techniky i mechaniky. Sledovat, jak vývoj motorky probíhá, manuálně rozdělovat práci. Kontrolovat celý rozpočet vašeho týmu a taky řešit případné nabídky od týmů jiných, ať už z vaší kategorie, nebo vyšší.

Tak či tak, kariéru určitě nedohrajete za víkend. Chce to hodně grindování a masterování jezdeckého stylu, aby z vás byl další Valentino Rossi. Takhle komplexní kariéra vám určitě zabere několik desítek hodin a rozhodně to není na škodu. Pokud vás už nebaví single, dobře, skočte si do mulťáku. Ale musím vás varovat, je to carnage jako blázen. Hra samozřejmě nabízí i time trialy nebo jednoduché šampionáty. K dispozici jsou dokonce historické tratě (letos je tam zařazeno i Brno z důvodu ukončení účasti v šampionátu). Takže obsahu je vážně tuna. Hlavní tahák v podobě kariéry nebere konce a když vás náhodou nudí, prostě přepnete do jiného týmu a progres začíná znovu.

Hratelnost - 95%
Herní obsah - 90%
Zvuk - 75%

85%

MotoGP21 je určitě určeno fanouškům motoristických závodů. Nečekejte, že vás hra přivede ke sportu jako takovému. Pořád to není nijak friendly-user hra, ovládání chce nějaký ten trénink a než se motorce dostanete na kobylku, zažijete pár krušných okamžiků. Hra po grafické stránce vypadá slušně a plní svůj úkol. Tady jde především o závody a ne o podívanou na okolí.