NovinkyPCPS5RecenzeXbox Series X

Monster Energy Supercross 4 je hra pouze o nervy a pro zkušené | Recenze

Italské vývojářské studio Milestone S. r. L. vyvíjí závodní hry už od roku 1996. Kromě výše zmíněného Monster Energy Supercross tu máme například Ride 2, Valentino Rossi the Game, Gravel nebo MotoGp. Jak je tedy patrné z tohoto krátkého výčtu, studio se v motorkářských hrách rozhodně vyzná, především těch závodních. Protože jsem byl naprosto šokován, jak vlastně neskutečně těžký je vyhrát závod v Monster Energy Supercross 4.

To, co vás na první pohled praští do očí, je reklama. Asi vás nepřekvapí, že reklama na energy drink Monster je prostě úplně všude, i tam, kde ji mít nechcete. Nicméně oproti předchozímu dílu hra opět o něco více pokročila. Pomohla především licence AMA Supercross, což je americký motokrosový šampionát. K dispozici si teda budete moci užít více než 100 reálných jezdců a více než 20 týmů ze závodní sezóny 2020.

V nabídce je také 17 tratí a 11 různých lokací. Všechno ale bohužel americké dráhy. Takže se fanoušci nedočkají například legendární italské Crotta d´Adda, rakouského RedBull ringu nebo naši české Zapy. Nicméně k motokrosu patří i ty uzavřené stadiony a těch je nejvíce v Americe.

Herní režimy

Herní režimy jsou vcelku předvídatelné. Můžete si zajet rychlý závod, jízdu načas nebo si utvořit vlastní šampionát. Nic extra. Po vzoru minulého dílu je tu i Compound režim. V tom jezdíte v otevřené oblasti a získáváte sběratelské předměty. Jednoduše řečeno, je to chvíle, abyste si něco užili a zařádili si. Tento mód je navíc hratelný až ve čtyřech lidech, takže potřebujete pár kamarádů, abyste z něj vyždímali maximum.

Zajímavá je ale kariéra. Vytvoříte si vlastního jezdce, kterého si budete moci i vzhledově upravit, k tomu mu vybere pořádnou přezdívku a nakonec si vyberete jednu z mnoha značek motorek. Můj osobní favorit byla od první chvíle samozřejmě Kawasaki. Cílem je samozřejmě stát se tím nejlepším jezdcem, takže se z 250tek musíte dostat do nejvyšších 450SX.

Nejzajimavější z režimu kariéry je tzv. skill tree, ve kterém si odemykáte a vylepšujete schopnosti. Takže za chvíli můžete být stabilnější v zatáčkách nebo se vám to bude lépe brzdit, což se hodí. Pokud totiž tohle ještě neumíte, pojedete třeba jako já první závod 40×. Za každý závod také získáváte herní body, za které můžete vylepšovat svůj stroj. A to nejlepší k tomu, všechny díly jsou licencovány, takže je to, jako byste si stavěli svou reálnou motorku. V kariéře tak strávíte nejvíce času, protože pokud nechcete hrát online, tak je to skutečně jediný možný singleplayer mód.

Přibyl také Race Director, který se osvědčil ve spoustě závodních her. Hráč si tak může stvořit svůj vlastní okruh (závod), ten vyvěsit a jiní hráči si jej mohou také zahrát. Já jsem hru hrál na PC, takže jsem si mohl stavbu tratí užít maximálně. Strávil jsem nad tvou svou krásné 2 hodinky, stvořil ji ideálně podle mého a abych si udělal i tu největší radost, tak jsem ji i napoprvé vyhrál.

Grafika a hratelnost

Grafika je pro mě vcelku zklamání. Jelikož hra vychází i na konzole nové generace (PS5, Xbox series X), očekával jsem, že si s ní designéři vážně vyhrají a bude to vypadat prostě trochu líp, než jako obyčejné závody motorek. Na nervy mi nejvíce lezly noční závody, protože ty jsou vážně špatně nasvícené a dokud jsem nezatáhl všechny žaluzie v bytě, prostě jsem na závod dobře neviděl. Velice příjemný byl naopak zvuk motorek, který mi přišel docela i reálný.

A pak je tu hratelnost. Je až neuvěřitelné, kolik nenormálních býkáren vám doslova projde. Je to prostě čistá arkádová hra. Nejvíce to asi pocítíte při startu, kdy se v první zatáčce najednou na sebe namáčkne všech 22 jezdců a dějou se věci. Když máte štěstí, někomu i přejedete po hlavě, ale nikdo nespadne, není sražen, nic. Tohle jsou ty momenty, které jasně kazí celý dojem ze závodů motocyklů, protože nalítávat do zatáček o soupeře není problém, ale špatně přejet hrbolek znamená vteřinovou ztrátu. Možnost flashbacků se také dočkala úprav, mimo dráhu můžete až třikrát během jednoho závodu.

Závěr

Hra toho nemá moc nabídnout. Oproti předchozím dílům se ukázal jako skvělý krok vpřed zpracovaný režim kariéry. Ten vás na několik hodin zabaví. Problém je ale omezený počet tratí, které se rychle okoukají a ne každý má chuť si tvořit vlastní dráhy. Hra dovádí hráče k šílenství především svou obtížností. Ta je prostě na hlavu a jestli jste jen trochu herní cholerik, jednoznačně si Monster Energy Supercross 4 nekupujte, budete mít tendenci vaši konzoli/PC vyhodit z okna.

Pro fanoušky série se rozhodně nejedná o něco překvapujícího. Naopak pro nováčky nebo nadšence do motosportu se může jednat o příjemné zpestření herní knihovny, pokud se onu obtížnost skousnou. Hra prostě neurazí, ale zdaleka ani nenadchne.

Chtěl bych poděkovat společnosti Cenega Czech, která nám hru poskytla. Jelikož je tato společnost v České republice předním distributorem videoher na všechny dostupné platformy, podívejte se na jejich stránky a najděte si něco, co vás baví, protože jejich výběr je skoro neomezený.

Herní režimy - 70%
Hratelnost - 50%
Grafika - 50%
Zvuk - 65%

59%

Na to, že je rok 2021, mám pocit, že se především graficky hra někde trošku zasekla. Nemá moc co nabídnout a Compound mód, o který se chce opřít, je až šíleně repetitivní. Hratelnost je šíleně těžká i pro zkušeného hráče. Věřím tomu, že Milestone má na víc.