Recenze

Indiana Jones and the Great Circle: Návrat legendy s bičem, kloboukem a grácií

Indiana Jones. Jméno, které evokuje dobrodružství, tajemství a rychle se točící stropní ventilátory v potemnělých chrámech. Od prvního filmu v roce 1981 se stal kulturní ikonou. Hry se s tímto archeologem s talentem na potíže už v minulosti objevily, ale žádná z nich nedosáhla laťky, kterou nastavily filmy.

Indiana Jones and the Great Circle, novinka od MachineGames (tvůrců rebootované série Wolfenstein), se tuto výzvu rozhodla přijmout naplno – a výsledek je, překvapivě, ohromující. Hra je akční adventura z pohledu první osoby, zasazená do roku 1937, tedy mezi události filmů Raiders of the Lost Ark a The Last Crusade. V roli samotného Indyho se pouštíme do hledání tajemného artefaktu známého jako „Velký kruh“ – reliktu, který má mít potenciál přepisovat samotné uspořádání světa.

Tajemství. Mýty. Nacisti. Klasický recept, který funguje.

Hra nás zavede z prosluněného Vatikánu přes zasněžené Himaláje až po vyprahlé africké pláně. Indy se tentokrát spojí s italskou investigativní novinářkou Ginou Lombardi a společně se pustí do odhalování tajemství starodávné civilizace, která věřila v existenci Velkého kruhu – geometrického fenoménu obklopujícího planetu, jehož části ukrývají sílu dávno zapomenutou.

A protože bychom nebyli ve 30. letech, nesmí chybět nacističtí záporáci – v čele s tajemným Emmerichem Vossem, okultním fanatikem a mužem posedlým silou, kterou artefakt slibuje.

Příběh je svižný, dialogy jsou špičkově napsané a nechybí mu typický humor, ironie a lehká patina filmového dramatu. Fanoušci série ocení drobné odkazy na známé scény, předměty i postavy – včetně otce Indyho nebo Marcuse Brodyho.

Hratelnost: Bičem přes držku, nebo potichu?

Největší změna oproti očekávání? Hra se odehrává z pohledu první osoby. A přestože to může na první pohled působit jako špatná volba (Indy bez toho, aby byl vidět klobouk?!), MachineGames dokázali, že tento krok byl správný. Perspektiva umožňuje větší ponoření do akce, intenzivnější boj a plynulejší platforming.

Hra kombinuje tři základní pilíře:

  1. Souboje – Ruční souboje jsou uspokojující, s důrazem na načasování úderů, krytí a využití prostředí. Bič slouží nejen k boji, ale i k odzbrojení protivníků, škrcení nebo útěkům. Samozřejmostí je i palná výzbroj, ale v omezeném množství – Indy není voják, ale archeolog.
  2. Průzkum a lezení – V duchu her jako Uncharted nebo Tomb Raider je prostředí vertikální, členité a nabízí mnoho možností. Lezení, skoky, přeskakování propastí i klouzání po lanech – vše působí přirozeně a bez frustrace.
  3. Puzzle – Skutečná lahůdka. Rätsely, které Indy potkává, nejsou banální a často vyžadují pozornost k detailům, použití deníku, znalost symbolů či historii. Na rozdíl od mnoha jiných her nejsou hádanky otravnou překážkou, ale důležitou a smysluplnou součástí příběhu.

Na cestě kolem světa

Každé prostředí má vlastní identitu – jak vizuálně, tak mechanicky. Nejde jen o kosmetické rozdíly. V Himálajích se budeš brodit sněhem, v džungli musíš počítat s kluzkým terénem, v podzemních katakombách se ti zas houpají lampy při každém kroku.

Hra také dbá na detailní historické zpracování – od architektury až po oblečení NPC postav. Na místech, kde zasahuje fantazie, je to provedeno s respektem k mytologii a vizuálním stylům konkrétních kultur.

Zvuk a atmosféra: Když John Williams zní i bez Johna Williamse

Hudba od skladatele Gordyho Haaba čerpá z ikonických motivů původních filmů a daří se jí vystihnout ten správný pocit dobrodružství, napětí a triumfu. Každý hudební motiv má svou funkci – tiché, ambientní tóny při hádankách, burácivá fanfára při akci.

Zvukový design je precizní. Bič práská s takovou silou, že tě to až trhne, a každá puška má svou váhu i charakter. Dabing je kapitola sama pro sebe – Troy Baker zvládl ztvárnit Indyho tak, že ani starší fanoušci Harrison Forda nezapláčou.

Progres a vylepšování: Archeolog, který roste

Indy v průběhu hry získává nové schopnosti a nástroje. Můžeš si vybrat, zda se zaměříš na lepší bojové dovednosti, rychlejší luštění hádanek, větší výdrž nebo schopnost odemykat skryté oblasti.

Nejde však o RPG styl plný čísel – vývoj je decentní, ale funkční. Cítíš, jak se tvůj Indy zlepšuje, ale stále zůstává člověkem, ne superhrdinou.

Technická stránka a grafika

Hra běží na engine id Tech, což je znát. Animace jsou plynulé, světla působí přirozeně, stíny hrají roli při stealth pasážích. Textury jsou ostré, a i při rychlé akci si hra zachovává stabilní framerate. Vývojáři navíc optimalizovali ovládání na gamepad i myš s klávesnicí, takže si hru užiješ naplno na jakékoli platformě.

Dobrodružství, které jsme potřebovali

Indiana Jones and the Great Circle není jen další licencovaná hra. Je to plnohodnotné dobrodružství, které vzdává hold svému filmovému předchůdci a zároveň ho rozvíjí novým směrem. Pokud jsi fanoušek Indyho, už se těšíš. Pokud jsi nováček, tahle hra tě přiměje zjistit, proč je Jones jedním z nejikoničtějších hrdinů historie popkultury.

Kniha The Art of Kingdom Come: Deliverance II [CZ]

Podobné články

Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Back to top button