NovinkyPCPS4RecenzeXbox One

Dirt 5: Revoluce se nekoná | Recenze

Když se mi do rukou dostal další díl Dirtů z dílny Codies byl jsem fakt nadšený. Jakožto fanboy okruhových závodů jsem se těšil na to co nový díl Dirtů přinese. Po instalačce příjemných 40 GB jsem sedl ke své konzoli a pustil novej Dirt 5 s nadšením a mírným očekáváním.

Tuna souhlasů a plavej!

Pokaždé když zapínáte novou gamesu tak se nemůžete dočkat toho actual gameplaye. Přeskakujete všechny políčka, všechny usnesení, zapřísáhnete celou svou rodinu třetího kolene pod licenčními podmínkami, jen aby prostě bylo možno konečně hrát. No, při prvním spuštění Dirt 5 je to skoro jako číst knihu. Skoro jsem si rozbil ovladač než jsem doskrolloval až dolů, abych dal confirm! Ale co konečně jsem se dostal do menu. Jako úplně první volba na mě vyskočila možnost volba upřednostnění FPS či grafiky. Hele je pěkný, že máte na old-genu těch vysnívaných 60 FPS ale k tomu později. Samotné menu není nijak složité, ke všemu máte instantní přístup, nezbývá tedy nic jiného než se pustit do opravdové pařby!

Ovládání jako ze školky

Dobrý, pár klikanců a jste v tutoriálu. Samozřejmě, Codies počítají s tím, že tuhle hru můžou a určitě taky budou hrát úplní nováčci a proto vás do kariéry či mulťáku nepustí dřív než odjedete první, instalační závod. Pro české hráče bude určitě pěkné vidět, že tutoriál odehrajete ve škodovce! Ovládání je jako u většiny Codemasters her. Plyn, brdza + ručka. Žádné nitro, žádné přehnané nároky na citlivost ovládání. Tak jak vezmete ovladač (ideálně prosím, žádná klávesnice) do ruky tak jedete. R2 + L2 + kolečko a vyhráli jste. 3 tlačítka stačí k tomu, abyste tu plečku co dostanete dostali do cíle ideálně před všemi ostatními. A je to, tutoriál jste splnili můžeme se pustit do toho co Dirty letos nabízejí!

3 herní módy a šlus?

Pokud bychom se vrátili k jednoduchosti menu tak odsud máte skutečně přístup ke všemu. Ihned skočíte do kariéry, mulťáku nebo playgroundu. Yep, čtete správně nic dalšího zde nečekejte. Nejvýraznější asi bude klasickej singl a možná také mulťák. Hru neprovází žádné zbytečné cutscény slavných jezdců, žádné zdlouhavé filmečky. Hned jak skočíte to kariéry se vám představí AJ. Váš agent či na koho si hraje a v pár větách vám představí celou kariéru. Bude vás zásobovat rádoby funny prupovídkami, případně dovysvětlí něco co vám nebude jasné. Kariéra nabízí kombinaci závodů plus po určitém množství vyhraných závodů dostanete možnost splnit limitovaný challenge, který vás odmění nějakým rare skinem. Až vás bude nudit ujíždět aičku o kola, můžete samosebou přesedlat na mulťáček, případně se vydat do time trialu. Příjemné zpestření je dnes málo využívaný split-screen.

Další a poslední hratelný herní režim je playground. Zde máte možnost buďto vytvořit vlastní závodní arénu nebo si vybrat už vytvořenou ostatními a hrát v onlajnu. Tratě můžete hodnotit, vytvářet, upravovat atd..atd.. A to bychom měli. Co? Čekali jste něco víc?

8 typů závodu, 10 zemí a rotovat prosím!

Jak tak hrajete déle a déle začne vám možná připadat, že máte déjá vu. Vždyť tuhle zatáčku už jsem sakra jel, tenhle jump jsem přeci netrefil, tady jsem se vymlel..a nebudete na omylu. Asi se nedá očekávat, že by nové Dirty nasadily do hry dvě stě tratí a všechny země světa. Když už nic jiného tak je příjemné, že i když se na ty stejné tratě vracíte, mění se počasí, denní doba i povrch na kterém budete závodit. Může se tedy stát, že jednou odjedete závod čistě na hlíně a při sluníčku a po pár závodech se vrátíte v noci a na sněhu. Každopádně k dispozici jsou země jako Nepál, Arizona, Roosevelt Island, Norsko, Čína, Maroko, Řecko, Itálie, Jižní Afrika a Brazílie.

V těchto zemích se střídají všechny typy závodů. Je zde klasickej okruhovej závod, hned v závěsu je závod start-cíl. Okruhové závody nám ještě rozdělili do několika typů. Krom klasického okruhu budete závodit na zamrzlém jezeře pod názvem Ice Breaker. Dalším typem závodů je pak Landrush. Okruhový závod, který míchá všechny podmínky a ze sněhu přímo do dirtu nebo gravelu. V případě závodů start-cíl je zde varianta klasického sprintu nebo tzv. Path Finder, jak název napovídá, úkolem není porazit aička okolo ale najít správnou cestu do cíle a ještě tam dojet v nějakém lidském čase – a tohle umí být vážně osina v … náročný úkol! Stejně jako míchačka podmínek v okruhu i tyto sprintové závody vás z hlíny pustí přímo na sníh, z kopců do městských částí a podobně.

Free ride + Gymkhana

Poslední typy závodů jsou krapet odlišné od těchto cross-rally závodění. Je zde herní mód Sprint, který vás hodí do auta s absolutně obřími přítlačnými křídly. Specialitka těchto aut je, že jedou jen doleva. Ne fakt, věřte mi nebo ne, já jsem rozbil joypad abych s tím autem zatočil doprava a ono to nezatáčí. Okruh je přirozeně levotočivý ovál, takže to nějakým způsobem dává smysl, že auto táhne doleva ale v případě nepřiměřené akcelerace se točíte jako káča a nervíky jen rostou. Poslední závodní mód, nebo možná spíš více funny mód je návrat Gymkhany! Sic žádný Ken Block ale hodí vás to do arény kde máte všechny možné jumpy, překážky, bloky, donut sekce a další možnosti na to se vyblbnout. To vše pod časovým limitem a s nutností nahrabat dostatečný počet bodů pro postup dále.

Grafika neoslní, hudební podkres super

Někde tam nahoře na začátku téhle recenze jsem zmiňoval, že máte možnost vybrat si upřednostnění FPS nebo grafiky. Jako správný, profesionální recenzent (haha) mě zajímalo jestli tam bude tak veliký rozdíl. Při upřednostnění většího počtu snímků musím říct, že hra běží opravdu plynule. Zda je to skutečných 60 nebo to kolísá vám úplně nepotvrdím. Co mě však zarazilo je až primitivní vzhled aut. Jak toho vašeho tak i okolních. Z určitých úhlů auta prosvítají, je vidět jak textury dočítají, vykreslují se a celkově nejsou nijak ostré. Při změně nastavení na grafickou možnost hra žádným závratným způsobem nelaguje. Snímky drží příjemně stabilně ale že by se konalo nějaké extrémně vylepšení grafiky? No nevím. Celkově auta vypadají dost plasticky, jakoby ani neměly žádnou hmotnost. Už v samotném menu kde můžete mrknout na všechny auta bez jejich unlocku jsou takové..papírové? Je hezké, že jim můžete otevřít všechny dveře a podívat se na detaily motoru nebo interiéru ale still..ty auta jakoby neměly žádnou váhu.

Kolizní systém? Spíš arkádovka jako lusk

Výrazným prvkem Dirt her (pozor neplést s Dirt Rally) je dosti omezený, nebo až skoro žádný kolizní systém. Při nárazu do zdi se odrazíte jako hopík a pokračujete dále. Ano náraz vás sice trošku zpomalí ale nic závažného. Kosmetické poškození aut se sice koná ale žádný výraznější vliv na funkčnost aut jsem nezaznamenal. Stejně tak když pojedete torpedo style a místo předjíždění budete aičko likvidovat. Jednoduše do něj šťouchnete a jedete dál. Nestane se, že byste jej závratně rozhodili nebo vykolejili. Bariéry, které lemují všechny tratě jsou hard wall. Neprojedete je a ani se o ně nerozmlátíte. Pokud se stane, že vybočíte hodně z trati, obrazovka zčerná a přes loading vás to mrskne zpátky na trať, samozřejmě s tím, že vás všichni předjedou. A takto funguje celý Dirt 5. Jízdní vlastnosti auta nejsou na žádné profesionální úrovni. Tohle není simulátor. Držíte tlačítko plynu, ve správný moment mačkáte ručku a to vše stačí k tomu abyste se královsky bavili. Nechápejte mě špatně, mám rád realismus a simulátory závodů ale zde to fakt není potřeba. Tohle je na vyblbnutí vybalancováno skvěle.

Obtížnost AI? Codemaster edice..

Žádná závodní hra se neobejde bez správné volby obtížnosti AI (pokud jezdíte single) A tyhle dirty fakt nejsou jinačí. Je to klasika od Codies už několik let. Ať už nastavíte AI jakkoliv tak pokud vám ujedou, už je nikdy nedoženete na druhou stranu, pokud se dostanete ihned po startu na první příčku a neuděláte výraznou chybu AI už nikdy nedožene vás. Je to nešvar, který je i v jiných hrách od Codemasters. Výrazněji to cítí hráči posledních F1. Z toho co tady přednáším by se dalo vyčíst, že hru dohrajete i se základním autem. Víc na omylu jsem ale nebyl! S progresem kariéry vás hra vyloženě donutí koupit silnější auto. Jednoduše proto, že AI dostane okamžitý speed boost. Takže i když to vypadá, že vás nic nenutí kupovat další a další auta tak nakonec k tomu budete muset svolit, jednoduše proto, že AI nejsou nijak těžší, jen jsou prostě v silnějších autech rychlejší. A to fakt může působit komicky.

Nové Dirt 5 rozhodně jsou hrou, která stojí za vaší pozornost. Jestli je to zrovna ten cross-gen titul? Na to je potřeba počkat až budeme mít možnost hodnotit next-gen rozdíly. Dirt 5 exceluje v tom kde přestal 4 díl. Driving model je primitivně jednoduchý a doručí to, co byste čekali. Řídit tu auta je jednoduše zábava. Není to ani nijak skillově náročné a díky split-screenu si tak zablbnete kdykoli když bude chuť na trošku závodění. Po grafické stránce hra maličko kulhá, jakoby na 3 válce ale při akcí nabitých závodech asi nebudete zkoumat každý detail textur vaší škodovky.

K recenzi byla použita verze pro PS4. Nutno také poznamenat, že jsme hru obdrželi od Comgadu a tímto jim děkujeme!

Grafika - 65%
Zvuk - 68%