V době, kdy herní průmysl zahlcují stále nové open-world tituly, živé služby a multiplayerové zážitky bez konce, působí příchod klasické real-time strategie skoro jako zjevení. Tempest Rising od vývojářů ze Slipgate Ironworks přichází přesně s tímto záměrem a to připomenout zlatou éru RTS žánru a zároveň nabídnout současnému hráči přístupnější, svižnější a vizuálně atraktivní alternativu. Otázka ale zní, podařilo se tvůrcům vzkřísit ducha Command & Conquer v moderním kabátě, nebo zůstala jen nostalgická iluze?
Návrat nostalgie
Už při prvním spuštění se fanouškům žánru rozbuší srdce. Hned úvodní menu, grafika, zvuky, prostě vše je jako návrat do devadesátých let, jen převedený do dnešní HD podoby. Tempest Rising se netají svou inspirací klasickými tituly. Spíš než aby se odkazům vyhýbala, staví na nich základy svého světa. A to je jednoznačně dobře.
Děj nás zavádí do alternativní historie, kde jaderný konflikt zcela přetvořil svět a kde se dvě hlavní frakce, technologicky vyspělá GDF a radikální Tempest Dynasty perou o vzácný zdroj energie zvaný Tempest. Nejde přitom jen o surovinu, ale o zdroj síly, života i destrukce. Vše v kulisách zničeného světa, kde se lidská civilizace přeskupila do nových, ostře vyhraněných mocenských celků.
Příběhová kampaň nabízí zhruba dvacet misí, kdy každá frakce má vlastní linii a dává si záležet na tom, aby každá mise přinesla jiný cíl, jinou výzvu, a také což je podstatné, také jiné tempo. Nejde jen o klasické „znič základnu nepřítele“, ale i o obranu před vlnami útoků, záchranné akce, infiltrace nebo dobývání konkrétních bodů. Díky tomu se hra neokouká a drží hráče ve střehu. Zvláště příznivce strategického myšlení potěší, že k úspěchu často nestačí jen „spamovat“ jednotky, ale je nutné přemýšlet nad jejich rozmístěním, timingem a synergií mezi jednotlivými typy vojsk.


Tempest Rising si vzal inspiraci, která sklízí ovoce
Z hlediska hratelnosti se Tempest Rising drží osvědčených vzorců, tedy těžba surovin, budování základny, výzkum a výroba jednotek, obrana i útok. Nic převratného, ale vše funguje tak, jak má. Vývojáři přidali několik zajímavých mechanik, například tzv. „Doctrine systém“, který hráči umožňuje v průběhu mise volit z různých specializací a tím přizpůsobovat styl hry. Jde o příjemný prvek, který zvyšuje variabilitu a dává jednotlivým zápasům jiný charakter.
Když dojde na samotné boje, hra předvádí své silné stránky. Bitvy jsou svižné, výbušné a přehledné. Jednotky se pohybují s elegancí, animace jsou plynulé a zvuková stránka dodává každému výstřelu i explozi kýženou váhu. Právě zvuky patří k vrcholům celé hry, od burácení motorů přes těžké kroky mechů až po hlasové komentáře jednotlivých vojáků. Hudební doprovod navíc perfektně dokresluje atmosféru: místy drsný a industriální, jindy epický a heroický.
Grafika zaslouží samostatnou pochvalu. Ačkoliv nejde o titul s rozpočtem AAA blockbusterů, Tempest Rising působí vizuálně vyspělým dojmem. Detailní modely jednotek, dobře navržené mapy a efektní výbuchy zajišťují, že se na hru nejen dobře hraje, ale i pěkně kouká. Stylizace se drží mezi realismem, stylizací a působí uvěřitelně, ale není přehnaně temná ani sterilní. Každá frakce má svůj vizuální jazyk a snadno je rozeznatelná, což hře prospívá jak po estetické, tak herní stránce. K tomu všemu je nutné zmínit i fakt, že oproti většině současných titulů z této kategorie, ovládáte každou jednotku zvlášť, tedy ano můžete je dát do skupin, ale pokud budete chtít, všechny můžete ovládat po jednom.

Umělá inteligence je nevyzpytatelná
Samozřejmě, není to bez chybičky. Umělá inteligence AI soupeřů místy působí přehnaně agresivně nebo naopak zcela pasivně, pathfinding jednotek občas zlobí a některé herní mechaniky, jako například nedostatek pokročilejších formací nebo nemožnost schovat jednotky do budov působí trochu archaicky (tedy jsou zde bunkry a věže, ale to je celé). Také herní rozhraní, byť přehledné, by sneslo více moderních prvků, které známe z jiných současných RTS titulů. A konečně, absence některých multiplayerových funkcí, jako jsou ligy, žebříčky nebo podrobnější sledování statistik, trochu snižuje potenciál hry jako e-sportového zážitku. Což je také trochu škoda, protože Tempest Rising by na ligu určitě měl.
Přesto všechno platí, že Tempest Rising je solidní strategická hra, která dělá přesně to, co slíbila. Nabízí klasickou RTS zábavu bez zbytečných kudrlinek, s moderním provedením a vysokým respektem k žánru. Pro fanoušky Command & Conquer jde téměř o splněný sen, návrat k základům, ale s trochou současného komfortu. Pro nováčky v RTS může být hra výzvou, ale díky promyšlené kampani a postupně se zvyšující obtížnosti je přístupná i těm, kteří naposledy klikali na budovu kasáren někdy v roce 2002.
Závěrem lze říct, že Tempest Rising není revolucí. Ale ani se o ni nesnaží. Je to poctivá, dobře navržená strategie, která si jde svou. A v době, kdy nám RTS her tak zoufale chybí, je to cesta, kterou rádi projdeme znovu.