Starým pařanům stále více populárních mlátiček určitě nebude titul King of Fighters neznámý. Já jsem se s ním osobně setkal až teď. Je to celkem škoda, protože hra počítá s tím, že jste alespoň se základy hry už seznámeni. Já o KOF XV slyšel víceméně poprvé, takže je jasné, že jsem se cítil trochu jako Alenka v říši divů a seznámit se, nebo si zvyknout na mechaniky bylo dost těžké. A to i přesto, že mám stovky hodin v Mortalu a Injustice.
Úvod do hry
Už po startu nás okouzlí krásná animovaná grafika celé hry, a dost zajímavý a ostrý soundtrack, tohle musím východní části polokoule vychválit. Hlavní menu se nezapře a připomíná japonské tituly z 90.let. Osobně doufám, že toto si zanechají ještě alespoň další dvě desetiletí.


Hru samozřejmě můžete spustit ještě předtím, než se celá stáhne (PlayStation 5) a k dispozici máte tutoriál s jednou postavou, který vás provede vším od základního ovládání pohybu s bojovníkem až po pokročilé kombíčka. Je tady ale velký rozdíl oproti ostatním hrám a to totiž, že spousta pokročilých komb se ovládá rychlým pohybem houbičky v kruzích a jeho dílech. Křeče do palce zaručeny.
Hlavní charakter kolem kterého se točí i celá „příběhová kampaň“ je typický asiat s velkýma očima a ofinkou. Ani tento stereotyp nelze takovým hrám odepřít, zároveň se podle mě jedná o jednu z nejčastěji hraných postav pro nováčky této série a to hlavně z důvodu jeho rozsáhlého tutoriálu. Ono totiž najít kombinace, komba a kvalitní údery s jinou postavou není nic jednoduchého ani za použití a nastudování move listu.

Až přehnaný výběr
Co se týče samotných zápasů. Kromě obyčejných zápasů proti AI můžeme vyzvat kamarády na návštěvě (v mém případě kmotry mé dcery) a zapařit spolu. Problém je, když nikdo z nich nechce strávit hodinu u tutoriálu aby ovládl alespoň základní principy kombíček a jdete rovnou do toho. Ano… jako jde to, ale ve výsledku mají šanci jen v případě, že vás jednoduše uklikají … Absence ovládání komb a spoléhání se na random inputy z kterých občas něco vylítne je hrozně nevyrovnaná a pro začátečníky dost frustrující záležitost. Z těch obyčejných zápasů je pak na výběr klasika 1v1, nebo 3v3. Což byla pro nás novinka. Vyberete si tři hrdiny, zvolíte jim pořadí v jakém se mají za sebou objevit v případě porážky a jdeme na to. Toto nás oslovilo mnohem více, hlavně z důvodu, že i já jsem si musel vybrat minimálně dvě postavy, které neznám.
Na výběr je z neuvěřitelných 39 postav. To je dost slušné číslo! Ve kterém se ale nováček velmi jednoduše ztratí. Pokud není delší dobu zvyklý na animovanou japonskou grafiku, nebo nezná konkrétní postavy, tak mu mohou klidně 3 splynout do jedné. A to bez ohledu na velikost dekoltu ženských postav.
Následný multiplayer, který je zatížen velkým problémem najít vám aktuálně match mě donutil ke kontrole několika čísel. Obával jsem se, zda vůbec je možné najít nějaké soupeře online a HLE… Oni by tu být měli. KOF XV patří mezi 100 nejprodávanějších her pro konzole PlayStation 5 a XBOX Series X. V samotném japonsku bylo první týden prodáno necelých 10.000 kopií a to se mi nezdá jako malé číslo. Tyto statistiky, ale neplatí pro PS4, nebo počítače. Tam je to podstatně horší. Každopádně s konzolí PS5 se dle čísel zdá, že by neměl být problém po vypnutí filtrů na lokalitu najít nějakého online soupeře. Lze to… Ale zhruba po 30 minutách a 5 errorech.
Co se skrývá v zákoutí
Velkou naději jsem vkládal do Story mode. Upřímně… nic extra nečekejte. Co si budeme… vymyslet opravdu worthy příběh pro bojovku je dost těžké. Injustice 2 se příběhově ale povedlo natolik dobře, že se teď podle toho dělá celovečerní animák. ANO, vycházel z předem napsaných komiksů. Tak tedy Mortal… Stále se opakující motiv turnaje s bojem na smrt a záchranou naší země. Dle posledních třech dílů se ale celkem slušně od tohoto téma upustily a příběh se jim daří. Tekken? Meh… Ikdyž nadcházející Netflix série taky může vypovědět o něčem jiném.
V žádném případě ale nechci porovnávat. Jak říkám, příběhový mód byl na mě až přespříliš klišé a to ještě s dávkou dost okatých vykrádaček konkurence. Široký výběr postav (ať už nové, nebo staré – to já bohužel nepoznám) mají celkem dobře zpracované charaktery a osobnosti, dalo se s tím ale dle mého uvážení podstatně více vyhrát a trochu to dopilovat. Hlavně se nesnažit, a to i celkem okatě, brát si úryvky scénářů od všech ostatních.
Co dodat?
Vidím to všude na internetu a sám se cítím titulem nepolíben. Věřím, že staří pardálové, který to alespoň okrajově znají, nebo se s King of Fighters sérií někdy setkali ohodnotí hru nadprůměrně. Pro mě i mé blízké to bylo přespříliš zmatečné, krom grafiky neoriginální, laciné a v některých aspektech až zbytečně příliš komplikované. U podobných bojovek máme jasný trend, že čím více se jim věnujeme, tím více nás odměňují. Jenže zároveň i ony musí udělat ten krok nám naproti a nabídnout nám alespoň pár důvodů proč zůstat. A to bohužel velké dekolty, kouzelná grafika a dobrý výběr soundtracku nesplní.
Velmi děkuji za kopii na recenzi pro PlayStation 5 a velmi se omlouvám celému týmu vývojářů z SNK. King of Fighters XV bohužel není pro mě a já se vracím zpět ke staršímu, ale mnohem originálnějšímu Mortal Kombatu.
Verdikt
Grafika - 90%
Hratelnost - 50%
Příběh/Design/Obsah - 50%
Zvuk - 80%
68%
Naše skóre
King Of Fighters XV je hrou, která potěší hlavně znalce série zatímco nováčci v ní budou plavat. Ono dostat se do hry v 15. dílu je pro nováčky dost obtížné a hra jim nejde bohužel ani trochu naproti, aby jim to usnadnila.