Kateřina Čupová (*1992), na internetu známá také pod přezdívkami Chechula, dříve faQy, patří k našim nejmladším aktivním ilustrátorům a komiksovým tvůrcům. Její práce je poměrně rozsáhlá, spousta komiksů však bohužel nikdy nevyšla tiskem, na internetu jsou leckdy obtížně k dohledání a domácímu publiku tak zůstávají skryty. K vlastní tvorbě ji dovedla hlavně manga a přestože v jejím výtvarném stylu byste už dnes tento vliv hledali obtížně, tempo a atmosféra jejích příběhů k němu dodnes odkazují jednoznačně. Její nejstarší práce z roku 2009 jsou k nalezení na deviantArtu.
Rossumovi roboti a Chechuliny povídky
Jak si ukážeme, autorčinou alfou a omegou jsou především krátké komiksy a komiksové povídky. V tuzemském kulturním prostoru ale se proslavila především komiksem R.U.R., adaptací slavné Čapkovy hry. Celý komiks je kreslený ručně, bez digitálu, jak je obecně pro její práci příznačné. Roboti vyšli loni, sklidili velký úspěch a překladem se dostali i do Francie, Itálie, Jižní Koreji nebo Turecka. Letos na podzim u nás kniha vyhrála Zlatou stuhu v kategorii Komiks pro děti a mládež.
Kateřinina tvorba začínala především fanarty, které dodnes s oblibou vytváří. Až v roce 2010 se odhodlala nabídnout svůj krátký komiks Plavba do sborníku české mangy Vějíř. Ten příběh otiskl v ročníku 2011. Na Vějíř dodnes nezanevřela a její komiksové povídky patří pravidelně mezi highlighty ročníku. Od své první účasti vynechala pouze ročníky 2016, 2017 a 2019.
Zhruba stejně často najdeme její komiksové povídky i v revue Aargh!, která jako jeden z mála magazínům nabízí prostor i začínajícím autorům a dokáže jim zajistit i barevný tisk, což zrovna výtvarnu Čupové umožňuje mnohem lépe vyniknout. Najdeme ji ve všech ročnících počínaje Aarghem č. 12 s výjimkou následujícího třináctého čísla. V roce 2015 získává za komiksovou povídku Kašna (Aargh! 14) cenu Muriel za nejlepší krátký komiks. Tento úspěch pak opakuje v roce 2020, tentokrát se jedná o povídku Druhý břeh, která je součástí skautského sborníku Odvaha je volba.
Kouzelné webkomiksy a návraty k manze
Je otázkou, zda ji ponouklo právě první ocenění, následný rok 2016 byl však pro její komiksovou tvorbu nepopiratelně zlomovým. Začíná totiž spolupracovat s kalifornskou kostymérkou Jessi Eichberger. Spolu pak téměř tři roky tvoří webkomiks The Author’s Apprentice, který v roce 2018 díky Kickstarteru vychází i v tištěné podobě. Dodnes je možné přečíst si jej na tapas.io, a doporučuji se podívat i na Chechulin profil, kde najdete další krátké komiksy. Některé z nich se vyznačují webkomiksově specifickou paneláží (se kterou umí Čupová pracovat skutečně mistrovsky), a není tak ani reálně možné, aby někdy vůbec tiskem vyšly.
V roce 2016 kreslí Čupová tři kratinké příběhy pro (bohužel skomírající) dětský časopis Bublifuk. Vychází i její první (a zcela nepochopitelně zatím i poslední) ilustrovaná kniha Králík málem králem. V roce 2018 vzniká komiks Witold Pilecki a příliš mnoho dalších pro komiksovou soutěž Polského institutu v Praze. Roku 2019 se účastní komiksové soutěže Silent Manga Audition, v jejíž porotě zasedají známí a významní japonští mangakové. Její manga Crack se mezi 289 příspěvky umístila na sedmém místě. V letošním ročníku už bohužel její příspěvek Weeping Wood tolik nezabodoval. Další její mangou je povídka Spacejumpers z roku 2020.
Přísliby do budoucna a plné sítě
Dle vlastních slov ji práce na R.U.R. v jejím komiksovém snažení jenom povzbudila a nezbývá tedy než se těšit, co její úsilí přinese. Momentálně údajně vzniká pohádkový komiks o superhrdinech z moravské vesnice. U Kateřiny si ale můžeme být jistí, že před jeho vydání stihne vyjít ještě mnoho kratších věcí. Během práce na R.U.R. například stihla ještě přispět do akce quarantine comix (která si dala za úkol z koronavirové karantény vykřesat hororové komiksy) a nakreslit kapitolu pro webkomiks Warm Blood.
Kateřina Čupová během kreslení komiksů a ilustrací zvládla úspěšně absolvovat animaci na Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně. Na jejím Vimeu naleznete ukázky některých prací, stejně jako knižní trailer na R.U.R., její práce Jaro a Autobus najdete v odkazech. Kromě toho se svou též výtvarně nadanou a aktivní sestrou Zuzanou každoročně vytváří kalendáře, které lze objednat přes její Tumblr. Kateřina je aktivní téměř na všech sociálních sítích, ať už jde o Instagram, Facebook, Twitter, nebo zmíněný Tumblr a deviantArt. Podpořit nebo požádat o zakázku ji můžete přes její Patreon. Na většinu sítí momentálně postuje zážitky z Anglie, kde se účastnila spolu s českou „delegací“ festivalu Lakes a byla zde na tvůrčím pobytu. Jestli ji v budoucnu žádné z našich nakladatelství nepožádá o ilustrování nového vydání Hobita, nebo Pána prstenů, je naše země už na dobro ztracena…
Čeští (komiksoví) kreslíři #6 Lenka Šimečková
Čeští (komiksoví) kreslíři #5 Marek Pokorný
Čeští (komiksoví) kreslíři #4 Jan Pomykač
Čeští (komiksoví) kreslíři #3 Štěpánka Jislová