HryNovinkyPCRecenze

Glitchpunk – hra, která dostála svému názvu?

Cyberpunk. Temné ulice futuristického města osvětluje smog neonových světel. Roj svinstva v podobě reklamních poutačů se lepí na každou stopatrovou budovu v okolí. Jako červy v hnijící mršině se po ulici pohybují lidé. Spodina, odpad, palivo pro manufaktury. Někteří mají levné augumentace, díky kterým jsou závislí na lécích, drogách, nebo alespoň alkoholu. Šlechta, jen o něco tlustší a vypasenější červy, ti se drží tam nahoře. Drahý chlast, ale přesto chlast, drahé drogy, ale přesto drogy. Všichni plní úkol ozubených koleček uvnitř špinavého stroje, který pomalu hnije zaživa. Díky Cyberpunku 2077 se nám tu rozšířil takový positivní nešvar. Téma Cyberpunku je opět relevantní a vývojáři nám sypou své nápady v podobě méně či více kvalitních produktů. Do jaké kategorie se řadí Glitchpunk? To si rozebereme v této recenzi.

Hra si bere silnou inspiraci ze starých GTA či GTA2, takže svého paňácu vidíte pěkně shora. Děj se odehrává v jednom ze čtyř měst. Outpost Texas, New Baltia, Moscow a Neo Tokyo. Zatím máme možnost vyzkoušet pouze New Baltia. Jako android, spodina společnosti, se ocitnete na ulicích špinavého města. Pro přežití musíte mít nějaké využití, tak začnete plnit kontrakty pro jednu ze tří frakcí operující po městě. Náboženští fanatici a smetánka společnosti z Ordo, motorkářský gang Reapers a společnost androidů bojujících za svá práva jménem Plague. Plněním misí pro jednu z frakcí může naštvat tu druhou, zkrátka stejná funkce jako ve starém, dobrém GTA. V čem je problém? V tom STARÉ! Tenhle systém je jednoduše už několik let zastaralý a Glitchpunk přebírá jak jeho positiva, tak i negativa. Popořadě.

Retro stylizace na jedničku

Velké plus je rozhodně retro stylizace a grafika celé hry. U podobných titulů záleží hodně na vkusu hráče, protože se nejedná o dech beroucí realistickou grafiku, ale staroučký pixelart, který ne každému sedne. Glitchpunk se však v tomhle ohledu povedl. Město má skvělou ponurou atmosféru, skoro cítíte ten smog a špínu. Grafika je obohacená o 3D prvky, takže se nejedná o ploché kulisy, ale některé předměty vystupují z prostředí. Za zmínku stojí i členitost města, které je rozdělené jakoby do několika úrovní. Těžko říct, zda se jedná o positivum, jelikož je hra stále pixelová a občas jednoduše přehlédnete úrovně různých platforem. Postavička se tak zasekne o zeď, kterou hned nevidíte, nebo naopak z ničeho nic začne padat. Rychle se na to však dá zvyknout a po čase už i město začnete znát. Tím však výčet positiv asi končí.

Jak se to hraje?

Jak už jsem zmínil, když si nějaký titul bere inspiraci ze staré hry, měl by si dávat pozor, aby nepřevzal i její negativa. Nostalgie je silné lákadlo, ale přiznejme si, GTA je v dnešní době už zastaralá hra a některé prvky jsou vyloženě otravné. Glitchpunk bohužel tyto prvky převzal. Postava samotná se ovládá dobře, míření je přirozené a dokonce mám i celkem dobrý pocit ze střelby. Ovládání vozidla je však formou mučení! Schválně jsem si zkoušel GTA a ano, i tam se mi vozidla dnes už neovládají dobře. Glitchpunk však nemá auta na kolech, ale vznášedla. Někoho pak napadlo, že bude skvělý nápad, když to vznášedlo bude jakoby plavat po silnici. Ten nápad není dobrý! Možná je to má nešikovnost, ale vozidla mi dělají problém i po několika hodinách hraní. Vozidlo se i často snadno o něco zasekne a následně se vám celé přetočí. Později jsem už raději chodil pěšky.

Další v řadě je akce. Všechno bouchá, exploduje, do uší vám hraje chytlavá futuristická muzika. Jen když ji koupíte, nepříjemně se vám zatřese obrazovka. Chvíli jsem si říkal že to je fajn, je to nepříjemné a dával jsem si tak pozor, aby mě opravdu někdo netrefil. Jenže po nějakém čase se tahle věc stala vyloženě otravnou. Přestřelky jsou na denním pořádku a dost kulek prostě schytáte. Při velkých přestřelkách tak kolikrát ztratíte přehled, protože váš monitor z toho klepání dostane epileptický záchvat a vy s ním. Možná by se hodil i nějaký ukazatel minima zdraví. Díky akci jsem často přehlédl stav zdraví a zemřel jsem i přes plný batoh lékárniček.

Bad boys a mapa

Město je prohnilé, zbraně se prodávají v automatech na ulici a pomalu každý druhý občan je gangster, stále se však po ulicích pohybují policisté. Prakticky si nekrknete (další pomrknutí na GTA), aniž by toho nebyl svědkem nějaký strážce zákona. V čem je problém? Jelikož spousta úkolů je formou zabij nebo znič, téměř okamžitě jste v hledáčku. Chvíli jsem to viděl jako positivum, nemohl jsem jen tak na ulici vytáhnout zbraň a začít to šít do lidí kolem. Později si však všimnete, že policii máte za zadkem téměř neustále. Na co si v tom případě hra hraje? Simulace realistické budoucnosti nebo arkáda? Nebo je to pokus o neustálou akci při každém úkolu? Protože po jeho splnění hledanost komplet ztratíte. Vývojáři by každopádně mohli míru hlídek na ulici o dost snížit. Neustálé stíhání policií po čase opravdu není zábavné.

Další zmínku si zaslouží mapa, která mi přijde pomalu nakreslená v malování. V dobách starého GTA adekvátní, možná i luxusní, ale my už nejsme v dobách GTA a naše stroje na plný výkon dokážou sežvýkat stůl. Zasloužili by jsme si tak lepší mapu. Ve smogu ikonek se ze začátku skoro nevyznáte, nelze si přidat vlastní značku, občas chybí ukazatel úkolu, který by se někdy opravdu hodil. Na druhou stranu, máte takový ten feeling odlschool stylu hraní, kdy vás nikdo za ručičku nevedl. Tudíž to částečně beru jakou svou rozmazlenost.

Zaujme alespoň příběh?

Ne. Žádný není. Plníte mise pro jednu ze tří frakcí. Úkoly se škálují do určitého většího příběhu, ale ten není zajímavý. Chybí větší variabilita. Většina úkolu je stylem najdi, zabij, znič, hoď auto z mostu. Už v GTA2 byli úkoly originálnější. Pamatujete na výrobu hot dogů z lidí? Opět by to bylo v pořádku v době prvního GTA. Dnes jsme však pokročili kupředu a tenhle styl úkolů už prostě není dlouhodobě zábavný. Ještě jeden typ pro vývojáře, pokud nemáte dabing, nenechte postavy vysvětlovat uprostřed přestřelky příběh nebo další kroky úkolu. Nikdo to nezvládne číst, ještě když se vám obrazovka klepe jako zfetovaná veverka. Pokud máte úkoly na čas (které nesnáším), opravdu dobře vysvětlete, co má člověk dělat. Když mám někoho zastavit před dosažením cíle, rad bych na to měl alespoň tolik času, abych si stihl dočíst zadání. První pokus skončil dřív, než jsem vůbec očima dojel na konec textu.

Naopak, zajímavý mi přišel systém augumentací. Systém je prakticky okopírovaný ze Cyberpunku 2077, kde můžete hackovat téměř vše a všechny v okolí. V Glitchpunku donutíte například postavičku se zbláznit, ta začne pak útočit na vše kolem. Jiné augumentace vám vylepší některé vlastnosti. Chvíli mě napadlo, že hra jako taková sice není moc zábavná, ale další a další augumentace mi umožní dělat ve městě opravdu peklo a chaos. Není tomu tak a je to škoda. Chtělo by to na systému ještě zapracovat, protože konkrétně tady vidím silný sandbox potenciál.

Tak to uzavřeme!

Glitchpunk mě v prvním traileru opravdu zaujal a je pro mě zklamáním, v jakém stavu se zatím hra nachází. Doufám, že vývojáři z Dark Lord si vezmou k srdci převážně negativní recenze a celý koncept trochu překopají. Hra zabaví jen na chvíli, rychle omrzí a momentálně nemám žádnou motivaci se k ní vracet. Za zmínku stojí fajn soundtrack. Příjemně dokresluje atmosféru ponurého města. Během akce naopak nakopne agresivní futuristický mix. Nádhera. Bohužel, muzika, grafika a stylizace je to jediné, co se zde povedlo.

Příběh - 15%
Hratelnost - 50%
Grafika a zvuk - 80%
Postavy - 15%

40%

Hodnocení se týká pouze early access review verze, ta si však moc dobře nevede. Doufejme, že si vývojáři vezmou k srdci kritiku a na hře ještě zapracují. Glitchpunk má jinak potenciál, ale v tuhle chvíli je značně promarněný.