Jan Pomykač (*1976) se zabývá především zakázkovou kresbou a animací. Jeho „anonymní“ díla jste tedy dost možná viděli v reklamních kampaních, učebnicích, na plakátech, ale i v omalovánkách, deskových hrách či pexesu. Navíc pracuje jako kreslíř storyboardů, některá jeho práce nám tak zůstává kompletně skryta. Malou, avšak velmi patrnou stopu zanechává v českém komiksu stripem Pas faux pas, který dlouhodobě patří k tomu nejkvalitnějšímu, co česká strip kdy viděl.


Hlavně ilustrace, strip jako odpočinek
Svět Pas faux pas je nonsensovým univerzem bez pevně daných pravidel, které se může deformovat a ohýbat, aby kreslíři umožnil co nejtřeskutěji servírovat pointu v podobě slovní hříčky. Strip vychází od roku 2013 na autorově blogu, v letech 2015–2019 vycházel na webu Komiksárium.cz, v roce 2018 byl oceněn cenou Muriel a v letech 2019 a 2020 byl znovu nominován. Byl představen i v komiksové revue Aargh!
Kvůli autorově časté anonymitě jsou nejstaršími dohledatelnými díly kresby pro knihu Život na oblaku. V roce 2011 doprovodil ilustracemi učebnici francouzštiny. Vytvořil také kompletní ilustrace k dětské vzdělávací deskové hře Pekelné učení s Čertíkem Kvítkem. Pomykače je také možné označit za „regionálního umělce“, neboť svými kresbami často doprovází kulturní akce ve Zlínském kraji. Jeho díla byla vystavována např. ve Valašském Meziříčí. V roce 2018 navrhnul materiály pro původem rožnovský happening Invaze18. Vzhledem k napojení na Ostravskou univerzitu přispěl kresbami i na výstavu karikatur o změně klimatu, kterou v Ostravě pořádala švédská ambasáda.


Jeho dalším (a prozatím bohužel posledním) nereklamním komiksem je příspěvek do antologie Rychlé šípy a jejich úžasná nová dobrodružství. Vyprávění o skleněnce je díky suverénní, avšak uctivé kresbě a vtipnému vyústění možné prohlásit za jeden z nejsilnějších příběhů knihy. Zapojil se i do projektu „nekonečného“ e-komiksu Corpsey.

Jan Pomykač je absolventem Ateliéru animovaných filmů na Ostravské univerzitě. Jeho styl kresby je (stejně jako lettering) už řadu let konzistentní a nezaměnitelný, výjimku z pravidla představují pouze některé reklamní zakázky a storyboardy. Kresba je typická lehkou infantilností a roztomilostí, která příjemně kontrastuje se slovním humorem. Proces kresby probíhá kompletně digitálně. Autor na internetu mimo své portfolio neuveřejňuje žádnou volnou tvorbu – kromě zmíněného stripu, který vytváří „jako relaxaci“.
Portfolio autora najdete zde, strip Pas faux pas pak shodně na Facebooku, blogu, Instagramu a Twitteru.

