Na začátku února jsem vám přinesl novinky z tenkrát probíhajícího festivalu her na Steamu. Bylo k dispozici více než 500 demoverzí her a já jich několik prošel a rozšířil svůj wishlist. No a jak jsem slíbil, tak jsem udělal. Jakmile vyšel předběžný přístup hry Scrapnaut, tak ihned letěl do košíku a do mé knihovny. Celý nedočkavý jsem se do ní pustil, protože demo mne chytlo neskutečně a přišlo mi to dost zábavné. A jak si hra vede dál? Stojí za to jí začít pařit už teď, nebo je lépe počkat, až vylítne jako motýl z early accessu? No… Mrkneme na to v této recenzi!
Úplně (ne)originální úvod do příběhu.
Probereme se z bezvědomí na naší steampunkové vzdušné lodi. Ztroskotali jsme… Palubní počítač nám oznámí, že lidé jsou na pokraji vyhynutí a kyslík v okolí je otrávený. Musíme vlítnout ven a aktivovat kyslíkový filtr. Po lidech nikde ani stopa. Po světě lítají jen ozbrojení roboti, kteří na vás ihned zaútočí. Co dělat? Musíte přežít. Průvodce vám bude dělat „zmrzačený“ nepohyblivý robot Rusty. Nic kromě komunikačního modulu mu nefunguje, a tak alespoň první značnou část hry zůstává u sebe ve svém domečku, odkud vás dost šikovně vede a úkoluje. Po pár obchůzkách se konečně dostáváme k celému jádru pudla.
Rozkaz zněl jasně, nebyl čas…
V docela roztahaných lokacích najdete pozemky, na kterých si můžete stavět svojí základnu. Na ní můžete farmařit, craftit a schovávat loot posbíraný na cestách. Musím říct, že je potřeba se hodně soustředit na inventory management, protože toho opravdu moc nepoberete a neustále něco potřebujete – ať už to je na rozšíření základy, lepší craftovací stanici, nebo i pár zdí navíc, a hlavně na svůj vlastní gear. Na základnu vám navíc jednou za čas (podle obtížnosti) útočí nepřátelé a vy ji musíte ubránit. Věřte mi, že to není nic jednoduchého, i přestože máte kvalitní obranný systém.
Scrapnaut vylítl po festivalu hned do ostré verze z early accessu a moc chyb mu vyčíst nejde. Zabaví na dost dlouho. Věřím i tomu, že lze hru speedrunnerovat, ale proč bych to já dělal? Když mě nebaví objevování různých zákoutí světa, rád se jen tak procházím, sbírám suroviny a pak se soustředím na základnu. Vývojáři navíc každou chvíli vypouští patche na opravy nějakých nevyvážených nedostatků, ale nedělají zase tak zásadní změny, aby hru příliš ulehčili. Mezi jedním z updatů bylo i zvednutí kapacity truhel, ve kterých shromažďujeme věci, což byla zásadní změna. Původně do nich šlo dát jen 9 druhů položek a to je prachbídně málo. Dlouho očekávaným a nejčerstvějším updatem je možnost hraní v co-opu. Po vydání mě ani nenapadlo, že by ho hra potřebovala, ale upřímně musím uznat, že prohánět se po světe ve dvou, je mnohem větší zábava.
Jakože i RPG?
Ne tak docela… Systém progresu samozřejmě hra má, dá se přiřadit i k žánru RPG, ale úplně přímo ten progres ovlivnit nemůžeme. Není zde žádný strom schopností, ani žádné atributy jako třeba síla, nebo obratnost. Zvyšujeme si akorát umění craftění a jak velký stack budeme moci mít v inventářích. A to ani ne sbíráním zkušeností, ale jednoduše musíme ve světě najít knížky s různou barvou, které nám tyto vlastnosti automaticky zvýší o jeden bod. Pro ujasnění: na vyrobení mithrilové zbroje potřebujeme mít vlastnost tvorby na úrovni 8, tudíž najít 8 knížek s barvou této vlastnosti. Celkem jsou 4 atributy, které můžeme takhle zvedat – technologie, kovářství, alchymie a inventář.
Jakože i survival?
Taky bych to úplně nepřirovnal k survival hře. I přesto, že nějaké prvky to má. Musíte hlídat hladinu jídla a pití. Noc můžete přeskočit spánkem na základně, což vám i doplní životy. Base building & defence prvek ve Scrapnautu asi převládá nejvíce. Máme tu totiž klasický rituál, který všichni známe, a i když se občas ptám, co nás na tom baví, tak nás to prostě dál baví. Ráno vyrazíme do světa pro suroviny a nějakej ten loot. Odpoledne se vracíme na základnu craftit suroviny a materiály potřebné na gear a naši základnu, a pak dlouho do noci stavíme a craftíme. A takhle furt dokola. Plus k tomu přičteme požadavky otravného Rustyho a silné bažení po progresem příběhu i technologie jako takové. Ta se nám postupně odemyká v průběhu hry.
A co na to teda říkáš Miku?
Scrapnaut má 3 lokace, které se od sebe dost výrazně liší. Základní neutrální lokace je lesnatá s mírným podnebím. Zde můžeme pěstovat rostlinky, jídlo, stromky atd. Základních surovin je habaděj a těch vzácnějších pomálu. Druhou základnu můžeme postavit v poušti, kde nám na zahrádce logicky pšenka nevykvete. Zato máme ale přístup k vzácnějšímu lootu a náš výrobní stromeček se rozšíří. Třetí lokace je podobná té první, ale je mnohem nebezpečnější, zákeřnější a temnější. V lokacích navíc cítím lehký vibe z Rimworldu a Kenshi.
Co se týče samotných mechanik, tak vzhledem k tomu, že všichni nepřátelé po nás střílejí, bych uvítal možnost vrátit salvu zpátky nějakou palnou zbraní. Zatím ale není jasné, zda to vývojáři plánují, a soubojový systém zatím vypadá tak, že se přepneme do bojového módu, automaticky se kryjeme štítem, běháme kolem robůtků dokola a řežeme je čímkoliv, co máme po ruce. Ona i obyčejná lopata je lepší než nic. Je paráda, kolik věcí lze ve hře vyrobit. Tady mě ta variabilita, představivost a kreativita dost mile překvapila. Víc vám vyzradit nechci, ale je to pecka. A nakonec ten příběh: za zvuků uklidňující muziky putujeme prázdným vylidněným světem a snažíme se v nehostinné a nepřátelské krajině přežít, dostat se pryč, ale i zjistit, co se vlastně ve hře Scrapnaut stalo.
Stojí to za to?
? Za mě rozhodně ano. Za necelých 12 éček je to zábavy až až a kdo ví, čím nás vývojáři ještě do budoucna překvapí.
Scrapnaut
Grafika - 90%
Námět - 80%
Obsah - 100%
Soundtrack - 90%
90%
Scrapnaut je nádherná, komplexní a zábavná hra, která má s vůlí a přístupem vývojářů šanci nás mile překvapit. A navíc ta cena... 11,59€!!!