HryPCPS4RecenzeXbox One

The Dark Pictures Anthology – Man of Medan

Vývojářům ze Supermassive Games se zjevně v hororovém prostředí plném napjatých momentů a krve zalíbilo – po Until Dawn jsme se totiž dočkali oznámení The Dark Pictures Anthology – série standalone titulů, ze kterých vás zaručeně bude mrazit. Prvním z nich je právě Man of Medan a pokud vám není koncept “interaktivních filmů” tak úplně cizí, pak je tato recenze určena právě pro vás. Nenechte se zmást, pojem interaktivní film neznamená, že celou dobu pouze sledujete dění na obrazovce a občas dostanete k dispozici nějakou tu možnost rozhodnout o tom, jak bude příběh pokračovat dál. Jednotlivé postavy máte možnost ovládat, pohyb v herním světě je však striktně lineární a síla titulu tkví zejména v širokých možnostech ovlivnění toho, jak se jednotlivé postavy budou chovat.

Příběh začíná docela nevinně – ostatně tak, jako asi většina hororů – partička pěti přátel vyrazí za dobrodružstvím v podobě prozkoumávání podmořských vraků, nicméně jak už to tak bývá, celé se to po nějaké době zvrtne. Ze zábavy na několik dní se pak stává boj o holý život, když se dostanou na palubu lodi z druhé světové války, která záhadně zmizela a její posádka s ní. Vše má samozřejmě poněkud temný podtext a je jasné, že události na lodi rozhodně neproběhly tak, jak měl personál lodi v úmyslu a za záhadných okolností všichni zahynuli.

Nechceme příliš prozrazovat podrobnosti o příběhu, zejména kvůli poměrně krátké herní době (5-7 hodin, titul má ale poměrně velké možnosti znovuhratelnosti, o čemž si povíme více za chvíli), nicméně už tady musíme vytknout dvě věci, vzhledem ke skutečnosti, že právě příběh má být hlavním tahounem celého titulu. Prvním problémem je, že trvá poměrně dlouho (přibližně dvě hodiny) než události začnou nabírat obrátky, což pro někoho právě vzhledem ke zmiňované kratší herní době může být překážkou odrazující od koupě.

Tím druhým problémem je (z čistě subjektivního hlediska a nemusí to nutně být váš případ a proto záleží hlavně na vašem zvážení), že když jsme zjistili původ všeho “zlého”, co se na lodi děje, tak se nějak vytratilo to napětí a strach, které nás dosud provázely. Ať nás autoři neberou špatně – důvod událostí na palubě lodi je veskrze logický a rozumíme mu, možná by ale pro příště neuškodilo zachovat trochu toho tajemna. Z nervy drásajícího hororu se pak, alespoň pro nás, stal spíše příjemně mrazivý thriller. I tak je ale příběh zajímavý a celou dobu vás u sebe bude držet a zkrátka vás nebude chtít jen tak pustit, dokud se nedostanete na jeho konec. Níže se můžete podívat na naše video z hraní, kdy se příběh začíná velmi dobře rozjíždět a dá vám poměrně dobrou představu o atmosféře celé hry.

Jak už jsme psali na začátku, síla hry není ani tak v promyšlených herních mechanikách, jako spíše v opravdu velkých možnostech ovlivňovat chování jednotlivých postav a to až do takové míry, že mohou umřít. Rozhovory jsou napsané opravdu dobře, dávají smysl a postavy se v rámci možností nechovají nelogicky a není problém pochopit jejich počínání. Za to určitě velké plus. Vzhledem k velmi velkým možnostem vlivu na události ve hře pak při opakovaném dohrání můžete dosáhnout docela podobných, či naopak velmi rozdílných konců.

Charaktery mezi sebou samozřejmě v průběhu hraní vedou rozhovory a vy máte vždycky možnost odpovědět za jednu z nich, což může mít vliv na jejich budoucí společné interakce. Ve hře je totiž systém “reputací” mezi jednotlivými postavami a tak se s jednou můžete brutálně pohádat, zatímco s jinou prožít milostný románek. Jedinou věc, kterou zde musíme vytknout je fakt, že se můžete dostat do situace, kdy život jednoho či více hlavních hrdinů bude záviset na vašem úspěchu v QTE, což se opět nemusí zamlouvat úplně každému.

Ve hře je také obrovské množství sběratelských předmětů, které vám poodkryjí ještě trochu více ze samotného příběhu, nebo vám rovnou mohou dokonce pomoci ve vašem příštím rozhodování, protože vám ukážou střípek možných budoucích událostí. Zde musíme pochválit autory za postavu “kurátora”, který po ukončení každé z kapitol, na které je hra rozdělena, náležitě okomentuje vaše počínání a sem tam přihodí i nějakou tu radu. Tato postava rozhodně velmi pomohla atmosféře celého titulu.

Co určitě potěší je skutečnost, že hru je možné hrát v coopu s až čtyřmi dalšími hráči. Máte na výběr – buď si zvolíte mód “Movie Night”, kdy se s přáteli ujmete rolí jednotlivých herních postav a poté se střídáte u ovladače, možný je ale také coop pro dva, tedy “Shared Story” mód hratelný online. Oba módy ještě více prohlubují variabilitu hry, jelikož každý člověk má možnost odpovídat podle svého uvážení, což může vyústit v několik skutečně velmi zábavných večerů. Poslední možností je pak “Solo Story”, tedy hra pro jednoho hráče.

Man of Medan – první díl série The Dark Pictures Anthology, je za nás povedenou hrou, která vás příjemně navnadí na další díly. Pokud se vám zamlouvá žánr “interaktivních filmů” a nebude vám vadit, že pohyb po lodi je striktně lineární, což znamená, že můžete jít v podstatě pouze vpřed, pak je cenovka 800 korun velmi příznivá i vzhledem ke skutečnosti, že příběh je opravdu velmi zajímavý a opakovaným dohráním můžete dosáhnout velmi rozdílných rozhovorů, událostí i konců, což výrazně prodlužuje herní dobu. Na závěr hry se dočkáme i teaseru na druhý díl, který dostal jméno Little Hope a můžete se na něj podívat na videu níže.

Grafika - 81%
Zvuk - 91%
Multiplayer - 95%