Oficiální hra mistrovství světa v rallye 2021 je už nějaký ten den venku. Hra je pokračováním hry WRC 9 a vyvinula ji společnost KT-Racing a o vydání hry se postarala společnost Nacon. Hra se představila v dubnu 2021 a v prodeji je od 2. září 2021 na PC, PS4, PS5, Xbox One a Xbox Series X/S. Nintendo Switch se dočká o něco později. WRC 10 je tu, tak si držte klobouky.
Hra WRC 10 pořádně prověří vaši zdatnost a ještě víc vaše nervy
Hra WRC 10 je dalším dílem ze série simulátorů závodních vozů. V minulém díle byl jízdní model dost vylepšený a v této hře byl dotažen téměř k dokonalosti. To znamená, že fyzikální vlastnosti automobilu společně s terénem a prostředím spolu opravdu „komunikují“ a požitek ze hry je tak mnohonásobně intenzivnější. Od titulu WRC 8, kdy bylo toto všechno doslova tragické, se ve hře WRC 10 dočkáme ohromného skoku. Takže jestli si myslíte, že vám stačí jen držet plyn a zatáčet, tak jste sakra vedle.
Výročí mistrovství světa a bonusový obsah jako pocta
Díky tomu že ve hře je zakomponována pocta k 50 výročí mistrovství světa v závodech rallye, tak si můžeme vychutnat i slavné automobily na legendárních tratích. Ve hře si můžeme vyzkoušet i 20 ikonických vozů ze stáje Audi, Alpine, Lancia, Subaru, Ford, Mitsubishi, Toyota a další. To samé platí i pro tratě, kde si můžeme vyzkoušet pocity jezdců na slavné trati Acropolis nebo i San Remo, kde to pro zaryté fanoušky závodů rallye bude doslova nostalgický ohňostroj. Bohužel tyto tratě nejsou dostupné ihned, ale musíte je odemknout postupem v kariérním módu. Takže jedinou možností, jak si to vyzkoušet je hrát, hrát a zase jenom hrát. Ale proto byla hra vydána ne?
Vývojáři WRC 10 se drží svého osvědčeného stylu a je to opravdu dobře
Ve hře je již tradičně kariérní režim, který je oproti předchozím dílům o dost zjednodušený. Můžete si zde i posládat svůj vlastní tým a kždý člen do vaší stáje přinese jiné bonusy, takže záleží na vás zda dáte přednost zvýšenému zisku XP, vetšímu výdělku, nebo naopak levnější opravě automobilů. Případně kombinace všeho také přinese své ovoce. Nezapomínat ale nesmíme i na teambuilding, kdy ve vašem týmu stoupá morálka. Takže se musíte i o své členy náležitě starat. Protože pokud nebudou spokojení, tak vám odvedou práci na pendrek. Kromě kariéry si můžete vyzkoušet i spoustu jiných režimů jako je rychlý závod, tréninková trať nebo třeba i výzvy v extrémních podmínkách. Sjíždět zasněžené alpy pro začátek ale opravdu nedoporučuji.
Režimy pro online hraní nabízí opět i systém Clubs, ve kterém si můžete vytvořit vlastní online turnaj s ostatními jezdci, nebo režim co-driver, kdy jeden z vás bude řídit a druhý navigovat. Pokud se rozhodnete hrát z pohodlí domova a rozdat si to na trati se sousedem, tak velkým plusem je splitscreen, kdy je obrazovka rozdělena vertikálně. Takže oželíte pouze okolí trati, ale výhled na silnici máte perfektní. Velké novinky v této hře tedy nečekejte, ale očekávejte vylepšení a zjednodušení toho co už nám bylo představeno.
Grafika a zvuk je pastva pro oči i uši
Tady nemá cenu cokoliv hanit. Ono to ani moc nejde. Grafické zpracování vozidel, tratí, i prostředí se snad nedá nic vytknout. Hra je opravdu realistická, že vidíte krásně odlétat štěrk, který křupe pod vašima kolama. A když to vezmete přes ručku do zatáčky, tak za sebou necháte buď šmouhy na asfaltu nebo pořádný oblak prachu. Tratě jsou tvořeny do detailu včetně prasklin v asfaltu nebo nerovností na cestách v Keni. A díky herní fyzice hry to i pocítíte při ovládání vašeho vozu. I když možná jednu výtku bych měl. Ale zase si říkám, že to k simulaci patří. Přejezd ze světla do stínu vám může malinko zkreslit vnímání tratě. Ale není to nic závažného a navíc na vás spolujezdec celou dobu řve: BRZDI!
Zvukové efekty ale rozhodně nezůstávají pozadu. Síla závodních motorů si prostě vyřvává jak se sluší a patří. Velmi se mi líbilo, že motor si i řekl, když se mu něco nelíbí. Například při podřazení nebo naopak přeřazení na vyšší rychlost dřív než to bylo akorát. Myslím, že by klidně vylezl z pod kapoty a profackoval mě. Doslova vás tento zvukový design pohltí tak, že máte pocit jako kdyby jste za volantem skutečně seděli vy.
První dojmy ze hry
Musím se k něčemu přiznat. Nejsem zrovna zastáncem závodních her a už vůbec ne simulátorů, i když mi jich rukou prošla celá hromada. Proto jsem si řekl, že k ní budu přistupovat bez předsudků a budu to brát tak jak to je. Pokud mě uchvátí, tak můžu s klidným svědomím říct, že to je super hra. Pokud ne, tak může být dobrá, ale ne pro mě. A mě doslova zarazila do křesla.
Ze začátku jsem si vyzkoušel jen rychlý závod. Nedojel jsem, malinko jsem štrejchnul o skálu. Druhý závod? Nedojel jsem. Malinko jsem štrejchnul o strom. Asi to bude tím, že jsem si ihned na začátku nastavil realistické poškození auta. No už to neudělám, protože bych asi nedojel nic. Tím chci říct, že k této hře je třeba přistupovat s respektem, protože jestli jste vyrostli na sérii Need for Speed, tak tohle vám dost otevře oči. Fyzické vlastnosti jsou skutečně znát. Váha auta, odstředivá síla v zatáčkách, rozdíl jízdy na asfaltu nebo štěrku… to vše spolu krásně hraje a dává to závodům úplně jiný rozměr. Moc oceňuji vylepšenou funkci ruční brzdy, která oproti minulému dílu funguje o dost lépe. Když ji použijete málo, tak vyletíte z tratě a když moc tak uděláte zase čelem vzad. Když simulace, tak se všim všudy a tohle se vývojářům povedlo. Klobouk dolů.
Byla to neskutečná jízda a ještě bude
U hry jsem strávil několik desítek hodin a ještě mě jich spousta čeká. Dojel jsem dohromady 3 sezóny a ani jednou jsem se neumístil v žebříčku první. První sezóna dopadla tragicky. Ale člověk se postupem času začne více vžívat do závodu a naučí se s autem komunikovat. Později jsem se naučil i více poslouchat rady spolujezdce, které mi na začátku přišly hodně přitažené za vlasy. Ono když jsem jel 80km/h a měl jsem pocit, že jet o trochu víc, tak vyletím z dráhy a on na vás křičí, že tady se jezdí 130km/h, tak si klepete na čelo, jestli není magor. Ale dá se to naučit. Chce to prostě jen hrát a hodně používat brzdu. V prvních závodech se mi smála i moje malá dcera, která kvůli tomu odmítla večeřet, jen aby se mohla dívat, kdy a jak se zase rozsekám.
Hodně jsem se vyřádil také v nastavení vozidla. Typ pneu, přítlak, nastavení tlumičů… Když se v tom člověk trochu pohrabe, tak se ty závody jedou potom úplně jinak. Takže pokud uvažujete o této hře, rozhodně doporučuji toto nezanedbat.
Pokud bych viděl hru v krámě a nebyl moc velký fanda do závodních her, tak kolem hry asi jen jednoduše projdu. Ale jsem moc rád, že se mi tato hra dostala do ruky. Změnila můj názor na podobné tituly. A začnu o nich uvažovat trochu jinak. Fandové podobných her tuto hru vlastnit prostě musí. Ale WRC 10 je skvělou hrou i pro ostatní hráče, aby zkusili něco nového.
Na závěr bych chtěl poděkovat vývojářům z KT Racing, že nám umožnili prožít tak skvělý zážitek a společnosti COMGAD, že poskytli hru k recenzi. Moc jsem si to užil, a nedám pokoj, dokud nevyhraju sezónu i na vyšší obtížnost. Je to neskutečně návyková hra.
Hodnocení
Zvuk - 90%
Grafika - 90%
Hratelnost - 80%
Obsah a přehlednost - 75%
84%
Hra je skvělou příležitostí se vyblbnout, vyzkoušet si své dovednosti na trati a taky si užít skvělý motosport. Rally závody nepatří k nejlehčím a nyní si je můžete zkusit i vy v pohodlí svého domova v dost realistické podobě.