Ve světě, kde si taktické stealthové strategie razí cestu zlatou érou, se objevuje nový adept, který dává zapomenout na zlaté standardy, jež nastolila legendární studia jako Mimimi Games (Shadow Tactics, Shadow Gambit, Resperados III) nebo Claymore Game Studios (Commandos: Origins). Sumerian Six, vydaný 2. září 2024 polským studiem Artificer a distribuovaný Devolver Digital, přináší svěží pohled na mix vědecké fantasie, druhé světové války a odvážných schopností, které připomínají sci-fi verzi Indiana Jonese.
Návrat taktiky s tvůrčím twistem
Na první pohled se může zdát, že se se jedná o další kopii taktické strategie ve stylu Commandos nebo Desperados, tentokrát s vědci místo vojáků či pistolníků. Jenže Sumerian Six dává hbitou odpověď a to „ne tak docela“. Místo ostřílených sapérů nás čekají profesor chemie, psychoanalytik, dokonce člověk-medvěd, kteří spolupracují, aby porazili nacisty, co koketují s okultními rituály a strašidelnou substancí Geiststoff. Hra staví především na kreativním využití jejich schopností, tedy čím chytřejší kombinace, tím uspokojivější výsledek. Sumerian Six možná nevyvolá revoluci, ale rozhodně simuluje vývoj žánru real-time taktických stealth her dál, obzvlášť pokud jsi fanouškem originálu a hledáš, co dál.
S příběhem zasazeným do roku 1944 se seznámíš s Enigma Squad týmem vědeckých mozků, kteří se přidali k boji proti nacistům. Zrádce Hans Kammler, původně vědec ve vašem týmu, pracuje na Geiststoffu, látce s démonickými vlastnostmi. V misích cestuješ po Evropě, zavítáš i mimo ni, včetně mystických ruin a nacistických pevností.
Příběh není ultra vážný a je styl převážně černě humorný, dialogy mají komiksový švih. Stačí jediný level a scéna „vědec medvěd mlátí nacisty“ ti místo tváře vykouzlí úsměv. Tahle směsice komiksu, vědecké šílenosti a světového konfliktu funguje jako skvělý rámec pro taktickou zábavu

Sumerian Six nabízí svobodu
Největší devízou Sumerian Six je její gameplay, ten ti nabízí otevřený systém řešení situací. Vzít jednoho pána, druhého, seskládat je a nechat je vyřizovat nacisty po svém, to je kouzlo, které v žaludku zahýbe.
Ve hře najdeš šest charakterů, každý s unikátními schopnostmi jako například duševní ovládnutí těla protivníka, neviditelnost, chemikálie, medvědí útok apod. Když je navíc nutnost hlubšího plánování, můžeš dokonale synchronizovat způsob, jak protivníky odstranit, tiše, brutálně, inteligentně.
Tahle volnost, herní plynulost a možnost improvizace jsou hybatelem hratelnosti a připomínají nejpovedenější debuty žánru, ale zároveň jdou dál. Někteří kritici však upozornili na to, že ne všechny mise oplývají výbušnou fantazií, některé vedlejší lokace jsou průměrné a náročnější sekvence mohou trochu utlumit tempo. Což je na jednu stranu pravda, ale na druhou stranu záleží hlavně na přístupu každého hráče co hledá a co očekává.

Kombinování schopností
Právě symbióza schopností je to, co Sumerian Six odliší. Izzy může teleportovat protivníka do náruče medvěda, chemik spustit výbušniny, psychoanalytik zahnat hlídku do pasti… možnosti se zdají být nekonečné. Hra tuhle svobodu neskrývá , ba naopak ji vítá a podporuje systémové řešení nahoře, kde víš, že vše vyjde, jestliže funguje tvoje logika. A když ne? Tak v tomhle chaosu je taky její krása, když začneš přepínat mezi postavami a improvizovat, můžeš zjistit, že ti uniká struktura a chaos tě uchvátí .
Většina úrovní je dokonale propracovaná , přehled z výšky, stíny, skrýše, zvuky, příležitosti. A tady se skrývá výzva, protože ne vždy se ti povede všechna místa prozkoumat, tahle puzzle sekvence se ale znovu a znovu stávají hlavním zážitkem.
Nicméně některé části nejsou tak zajímavé, chybí rozmanitost v nastavení a izolovaných úsecích je méně. Občas se tvá zkratka mění spíš na načtení se restartem . A ano, bohužel jsou přítomny i drobné bugy (zaseknuté postavy, grafiké chyby).

Grafika, styl i zvuk
Vizuálně je Sumerian Six pastva pro oči. Styl „teslapunk“ mísí realitu s komiksovými okraji a decentní stylizací. Všechno vypadá ostře a přehledně, nepřátelé jsou jasně rozpoznatelní díky barvám, prostředí působí syrově, ale funkčně. Když ti medvěd skáče přes hlavu, tak máš trvalý pocit, že se nepřidáváš jen do strategie, kupuješ malý vizuální symposium.
Zvuková stránka je také nadprůměrná jde zde příjemný soundtrack s lehce mystickým nádechem, hlasové výkony mají dobrou úroveň, zvuky ničení či akce působí zadbulaně. Samotný design posouvá atmosféru výš – jen občas dialog zní trochu přerušeně.
Sumerian Six se představuje jako pocta žánru. Má srdce commandos, mozek vědecko-fantasy a drsnou paličku orwellovské alternativní historie. Hra není bez chyb, ale když ti naskočí ta euforie z dokonale připraveného útoku, máš pocit, že jsi zahlédl budoucnost světa taktických her.