Máme za sebou první víkend po releasu dalšího AAA titulu. Po Dying Light 2, přišel na řadu sequel dobrodružství Aloy a většina fanoušků prvního dílu si pokračování zatím velice pochvaluje. Druhý díl se zatím pyšní, že přináší vylepšení všeho, co měli hráči na prvním díle rádi a navíc se dočkali pár inovací, které ve hře chyběly. Jak se zdá, studio si při vývoji hry dalo za úkol doručit kvalitní herní počin a nezahltit své pracovníky až do morku kostí. Tzv. crunch si během vývoje ve studiu Guerrilla Games nikdo neprožil. Jak je vidět, jde to pořádně a kvalitně, když se chce.
Horizon Forbidden West mohl vyjít už minulý rok
Už se stalo takovým drobným zvykem, kdy po velkém releasu se na světlo internetu dostávají nějaké ty zákulisní informace jak z vývoje, marketingu, tak třeba samotné hry. Řada studií měla s tzv. vývojovým crunchem velké problémy. Lidé, kteří byli nucení pracovat enormní počty hodin přesčas, v práci prakticky bydleli a nevídali své rodiny. Problém, který asi známe. Guerrilla Games si dali za cíl, že hra může být masivní open world a zároveň nemusí zničit zdraví jejich zaměstnanců. Jak prozradil Mathijs De Jong – Game Director studia Guerrilla, hra mohla ve skutečnosti vyjít už během loňského roku. Rozhovor poskytl pro server Eurogamer.
Mohli jsme vydat Horizon Forbidden West už na konci minulého roku. Pokud bychom na tom ale trvali, museli bychom žádat o přesčasy a hru dokončit velmi rychle. Rozhodnutí pozdržet vydání hry hrálo velkou roli na tom, že jsme se hry dočkali až na začátku roku 2022. Jsme si velice dobře vědomi problému crunche při vývoji velkých her a proto jsme se rozhodli, že na tento problém budeme brát zřetel. Například jsme během Vánočních svátků všem našim zaměstnancům oznámili, že se nekoná žádná práce na novém titulu a každý z nich si může vzít dvoutýdenní dovolenou. Celé studio bylo zavřené a nikdo v období svátků do práce ani přijít nemohl. Mathijs De Jonge
Raději posunout datum vydání než zničit kvalitu hry
Horizon Forbidden West ale není jedinou hrou, která se záměrně vyhnula crunchi a raději si pozdržela datum vydání. Například studio Insomniac Games (autoři Spidermana nebo Ratchet and Clank), dokázali poslední hru, která vyšla ekluzivně pro PlayStation 5, dokončit bez nucení zaměstnanců do práce a jejich přesčasů. Na Twitteru jednoho z designérů hry se dokonce objevilo tvrzení, že studio pracovalo klasických 40 hodin týdně. Jak je vidět, je tedy možné pracovat na hře a vytvořit výborný zážitek, aniž byste museli dávat všanc své zdraví.
Navíc se nezdá, že by odložení vydání hře nějak uškodilo. Na konci roku 2021 tady byly jiné hry, které si vyžádaly pozornost hráčů. A přestože jsme si museli na pokračování Aloy trošku počkat, myslím si, že volba pohodlného vývoje nám zaručí mnohem kvalitnější hry, než když budeme svědky toho, jak vývojáři doslova trpí a samotná práce je vlastně nebaví. Jak jste na tom vy? Už hrajete Horizon Forbidden West nebo ještě čekáte na další recenze? Dejte nám vědět.