FilmyNovinkyRecenze

Shang-Chi a legenda o deseti prstenech se rve o své místo v MCU | Recenze

Zatím jsem nevynechal v kině jediný film ze stáje Marvelu. Takže jsem logicky nemohl minout ani nejnovější film s názvem Shang-Chi a legenda o deseti prstenech. Toto dílo sice rozhodně nepatří k tomu nejlepšímu, co jsme zatím mohli vidět, ale ani to neurazí. Uvidíme, jestli se Shang-Chi v budoucnosti prosadí a potkáme se s ním ještě v příštích filmech.

Shang-Chi a puberťačka zachraňují svět

Film začíná příběhem o velkém dobyvateli, který vládl mocným artefaktům – deseti prstenům. Díky nim byl téměř nepřemožitelný, dobyl každou říši a takto žil více než tisíc let. Říkám téměř, protože přemožitele nakonec přeci jenom našel. Mladou ženu, do které se dokonce i zamiloval. Z jejich zakázané lásky se narodily dvě děti. Syn, který dostal jméno Shang-Chi a jeho mladší sestra Leiko Wu. Po smrti matky byl mladý chlapec vychován zabijáky a učil se jejich umění. Během první mise ale zběhl a usadil se ve Spojených státech, kde se u jednoho hotelu společně s kamarádkou Katy živil jako obsluha parkoviště pro automobily. Minulost ale dožene každého a dvojici přátel tak jednou v autobuse přepadne komando zabijáků. Shang-Chi je sice vyřídí, ale poté musí s pravdou ven.

Následný kolotoč událostí jej zavedou nejdříve za jeho mladší sestrou a nakonec i zpět k otci. Ten tvrdí, že dokáže přivézt svoji ženu, Shang-Chiho matku, zpět mezi živé. Ale když ptáčka lapají, vesele mu zpívají. Všechno je jinak a Shang-Chi se bude muset postavit svému vlastnímu otci, aby nepřivodil zkázu světa.

Zlom atmosféry v polovině a zaláskovaný záporák

Tenhle netradiční hrdiny nám přinesl zase něco nového a neokoukaného. Nemá super sílu, ani super rychlost, nehází kovové frisbee, ani nemá gatě z kovu, prostě jenom dobrý výcvik. (I když vlastně to trochu zní jako Black Widow…) Ve filmu na nás čeká hodně flashbacků, které postupně odhalí zrození tohoto hrdiny a jeho trénink. Filmu rozhodně nechybí akce, vtip nebo zajímavý námět. Vtip a akce film provází od začátku až do konce, ale příběh v druhé půlce začal trochu kolísat a z akčního filmu se stala spíše čínská legenda, ne nepodobná filmu Poslední vládce větru. První hodinku si film užijeme v reálném světě, kde se dočkáme pěkných držkopádů, nakopávání zadků a dobrých vtipných situací. V té druhé se vše změní v pohádku o démonech a dracích.

Hlavní hrdina, kterého ztvárnil herec Simu Liu (Expanze, Antisocial 2), se však své role chopil skvěle a musím říct, že táhl celý film. A nesmím zapomenou na jeho kamarádku Katy, kterou si střihla Awkwafina (Jumanji: Další level, Debbie a její parťačky). Mezi oběma byla výborná chemie, bez které by nic ve filmu nefungovalo.

Na druhou stranu hlavní záporák byl dle mého názoru až příliš měkký, dokonce tak, že se zdráhám ho za záporáka označit. Herec Tony Leung Chiu-wai (Velmistr, Hrdina) zde ztvárnil Shang-Chiho otce a zamilovaného blba, který šel přes mrtvoly jen proto, že někomu skočil na špek. Nicméně se role chopil velmi dobře a člověk mu chtěl i fandit. Herecky zahráno dobře, ale charakter postavy byl nevýrazný. Dočkali jsme se i hvězdy asijských filmů Michelle Yeoh jako tetičky Shang-Chiho. Byla veliká škoda, že se na scénu dostala až v druhé polovině filmu, a bohužel ani její herecký výkon nedokázal druhou půlku filmu vylepšit. Herecky nezklamala a její pohyby jsou i navzdory pokročilém věku skvělé.

A na závěr musím zmínit Bena Kingsleyho (Kniha Džunglí, Muž na laně), který si zopakoval svoji roli z filmu Iron Man 3, kdy vystupoval jako falešný Mandarin. Ben je opravdu výborný herec a grácie, se kterou vystoupil na plátně, zapříčinila v kině jásot. Nezklamal a role blbečka, který chtěl být hercem, byla na jedničku. Velkou část vtipných scén má na svědomí právě on. I když patří mezi vedlejší postavy, tak mu rozhodně patří čestné místo. Pokud ovšem čekáte provázanost s filmem Iron Man 3, tak vás musím zklamat. O dobrodružství s Tonym Starkem nepadne skoro ani slovo.

Super fighty s nepřesvědčivými efekty

Jediné, na co vlastně mohu ve filmu pět ódy kromě hereckých výkonů, jsou bojové scény, protože příběh je vážně celkem meh. Choreografie byla opravdu famózní. Situace na mrakodrapu a boj na bambusovém lešení… všecko vypadá neskutečně skvěle a mám pocit, že jsem to celou dobu sledoval se zatajeným dechem.

Co se týká zvuku a efektů, tak jsme se nedočkali zrovna ničeho oslnivého a myslím, že by se to dalo zvládnout i mnohem lépe a realističtěji, když uvážím, do jaké kategorie film patří a kdo to celé zastřešuje. Ten drak byl prostě jeden velký průšvih. U filmu, kde se sází na mytologii a kouzelné artefakty, bych čekal daleko více propracovanosti. Scéna, ve které Shang-Chiho otec pomocí prstenů kosí jednoho nepřítele za druhým a odráží šípy, působila neskutečně uměle. Podobné efekty jsem viděl i v mobilní hře a u velkorozpočtového snímku od Marvelu to zamrzí.

Ve výsledku bych film ohodnotil spíše kladně i když s velkými rezervami. Rozšíření MCU o „nezápadní“ charakter byla určitě správná volba, ale doufám že kluka asijskýho zapojí trochu víc. Film celkově do univerza moc nezapadá, i když konec filmu slibuje vetší provázanost. Shang-Chi nepatří mezi nejznámější charaktery, ale nakonec má k oblíbenosti našlápnuto dobře. Skvělé by bylo vidět ho pracovat s jinou postavou. V komiksu vystupuje jako velký kámarád Iron Fista nebo i Spider-Mana, tak se třeba někdy dočkáme. Ale musíme si přiznat, že vyrovnávání se éře Iron Mana a Kapitána Ameriky jde zatím čtvrté fázi ztěžka. Kdoví, zda je to vůbec možné.

Příběh - 45%
Obsazení - 100%
Zvuk a efekty - 40%
Vtip a akce - 80%

66%

Shang-Chi je film, který určitě stojí za zkouknutí, ale dle mého názoru se z toho dalo vytřískat i víc. Nehaním ho, ale zároveň ho nebudu nijak oslnivě chválit. Má svá pro i proti. Bude zajímavé sledovat další vývoj už jen kvůli potitulkové scéně.