NovinkyTéma dne

Z jiného úhlu. Čína a nové herní věkové omezení.

Aneb jak by mohlo nové herní věkové omezení ovlivnit největší herní trh na světě. Musím přiznat, že jsem si tento pohled vypůjčila od Daniela Camillo, jednoho z vývojářů společnosti Apptutti a specialistu na vydávání her v Číně. Článek mě natolik zaujal, že si své dojmy nedokážu nechat jen sama pro sebe.

Neměla jsem tušení, že i přesto, že je Čína největším herním trhem na světě nemá žádné ekvivalenty, pro určování stropní věkové hranice pro hraní jednotlivých her. Jinak řečeno systém pro hodnocení obsahu videoher. V USA a v Evropě je toto hodnocení v podstatě součástí každého vydaného titulu, ať už se jedná o systém ESRB (Entertainment Software Rating Board) nebo PEGI (Pan European Game Information).

Podporována významnými herními společnostmi, jako jsou například Tencent a NetEase, ale také státním mediálním podnikem People’s Daily Online tedy Čína postupně zavádí věkové hodnocení her. Vize je taková, že by postupem času měla tato hodnocení využívat většina vydavatelství v zemi.

Jenže… nebyla by to Čína, kdyby v tom nebyl nějaký ten zádrhel. Nabízí se tedy otázka:

Proč Čína ještě nemá systém hodnocení věku?

Tohle hodnocení se totiž netýká jen herního průmyslu. Věkové omezení se netýká ani filmů, hudby nebo knih. Žádná multimédia neobsahují varování pro rodiče 😉 Paráda, že? Jednoduše to tedy znamená, že pro nás ultra cenzurovaný film pro děti, v Číně znamená narvat dítěti popcorn a vzít ho s sebou. Nebo ho pustit samotné…

Důvodem nepotřebnosti věkového omezení je pravděpodobně už tak brutální cenzura veškerého obsahu, který se v Číně vydává. Podle vnitřních pravomocí se vlastně setkáváme s heslem Co není vhodné pro jednu osobu , není vhodné ani pro celek. Říká vám ten režim něco? Politiku raději nechme stranou a podívejme se na cenzurovaný obrázek.

Když tedy pomineme výše zmíněné, další hodnocení hry by mělo být zbytečné. Veškeré hry, které se v Číně vydají (ať už národní nebo importované) musí mít pro vydání schválenou publikační licenci. Subjekt, který tuhle licenci schvaluje a reguluje vlastně analyzuje obsah hry.

Co by se tedy mohlo změnit?

Nejprve je vhodné si uvědomit, že celá iniciativa na vytvoření věkových kategorií pro hry v Číně není spouštěna ani vymáhána oficiálními vládními regulačními orgány. Tato iniciativa je vedena „Čínským výborem pro audio-video a digitální publikační asociaci pro standardizaci skupiny“ ,

ESRB byl vytvořen dobrovolně za účelem samoregulace ratingů v USA dříve, než by to udělal stát. Proč? Protože Mortal Kombat. Tuhle novou čínskou iniciativu tak snad můžeme interpretovat jako preventivní pokus zúčastněných stran odrazit vládu od zavedení přísnějších předpisů v oblasti her. Tady se bavíme zejména o předpisech týkajících se mladších hráčů a času, který tráví hraním online. Pokud se nepletu tak limit je 90minut denně.

Nepletu: https://gamesmag.cz/v-cine-odted-muzete-hrat-jen-90-minut-denne-tedy/

Systém navrhuje tři různá věková hodnocení: 8+, 12+ a 16+. V ideálním případě by to umožnilo prostor pro zavedení vyspělých her, které zahrnují více násilí a gore, stejně jako některé další prvky, které jsou v současné době zakázány (zobrazení koster a dalších nadpřirozených postav). Dejme tomu, že systém povolí vyobrazení krve v obsahu pro 16+ a to je obrovský posun. V dnešní době totiž hry v Číně krev prostě nemají nebo je vyobrazena v jiných barvách. Dokážete si to představit? Čína by se tak mohla otevřít nespočtu nových her, které byly doposud tabu.

To je ten růžovější scénář.

Co se může stát horšího?

Vzhledem k tomu, kdo má skutečnou autoritu regulovat a stanovovat standardy pro hry v Číně, visí nad zavedením hodnocení velký otazník. Změní se něco v tom, co bude pro hráče skutečně dostupné? V tom nejhorším případě se bude jedna o další z mnoha omezení pro nezletilé. Rodiče budou moci pomocí těchto hodnocení lépe pochopit, co je pro jejich děti vhodné.

S těmito novými hodnoceními získají stávající i budoucí hry přiřazené hodnocení na základě jejich příslušného obsahu. Oficiální pokyny, jejichž obsah je nebo není povolen, se však pravděpodobně nezmění. V zásadě to znamená: stejná úroveň cenzury, ale rozdělená do několika úrovní.

Prozatím by tedy vývojáři neměli být příliš nadšení vyhlídkou, že budou moci konečně uvést své trháky na největším světovém trhu.

A teď mi povězte. Dokážete si představit stejnou cenzuru u nás?

Gabriela “Inie“ Hudec

Znáte to. Alter ego žijící vlastním životem ve virtuálním světě. A je mu tam moc dobře.

Podobné články

Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Back to top button