Crusader Kings III vítané obohacení středověké série | recenze

Tak nám vyšla nová grand strategie od Paradox Interactive. Tentokrát se jedná o třetí díl série Crusader kings, která se odehrává ve středověké Evropě. Druhý díl, který vyšel před osmi lety je považován za jednu z nejlepších her od Paradoxu. Jak tedy dopadnul nejnovější titul?

Co je Crusader Kings

Protože, tohle je recenze 3. dílu a hry od Paradoxu jsou známé svoji složitostí, tak tu nebudu vysvětlovat každou mechaniku ze série Crusader Kings, protože to bych ani já nečetl. Ale aspoň rychle vysvětlím o co se jedná. Je to propracovaná strategie, ve které se snažíte získat moc a zvelebit váš rod. Vždy hrajete za nějakého šlechtice, vybrat si můžete bezvýznamného hraběte nebo císaře Svaté říše římské. Každý charakter má své rysy, které ho definují a 5 atributů. Diplomacie, umění boje, intriky, učení a správcovství. Mějte se za dobře se svými vazaly. Budete vybírat daně a sbírat body prestiže a víry. Dosáhnout větší moci můžete důmyslnou politikou nebo válkou. Jo a z církve si nepřátele nedělejte.

Co nového nám třetí díl přinesl

Crusader Kings III přináší do hry několik nových mechanik. Atributy jsou zde mnohem propracovanější. Zatímco ve druhém díle jste ovlivňovali atributy pomocí ambicí a rozhodování v eventech. Teď si vyberete potřebný způsob života. K některému způsobu života pak máte bonus na základě vzdělání, které jste jako malí dostali. Pokud se budete soustředit na umění boje. Bude se vám zvedat hodnota atributu a začnou se odemykat užitečné perky. Připomíná to skoro RPG progresi.

Dále je přidána Hook mechanika a vydírání. Ve hře se různámi způsoby dozvíte o tajemstvích ostatních. Například se dozvíte, že jeden z vazalů podvádí svoji ženu. Můžete ho vydírat a následně ho donutit k rozhodnutím, se kterým by normálně nesouhlasil.

Armády, krok vpřed a dva kroky zpátky?

Jako vládce chcete mít vždy co nejsilnější armádu. Ta je tvořena především z odvedenců a nově z profesionálních vojáků a rytířů. Doplněna pak může být žoldáky a svatými řády. Profesionální vojáky, si musíte vydržovat i v době míru a platit žold. Vybíráte z mnoha typů jednotek, jako například kopíníci a kavalerie. Každá jednotka exceluje jenom v určitých typech terénu proti určitým typům vojáků. Rytíři jsou pak postavy, můžou to být vaši dvořani nebo vazalové. A pozor můžou snadno umřít v bitvě. Jinak co se týče AI ve vedení armád je o něco lepší než v Crusader kings 2, ale stejně se občas stane, že vás váš spojenec nechá na holičkách a vy prohrajete bitvu a někdy i válku.

Co se mi ale nelíbí je svolávání armády, které je dle mého názoru zbytečně zjednodušené. Pokud jste zavolali všechny vojáky do zbraně v minulém díle, objevila se vojska po celém vašem království. Dává to smysl. Nemuseli jste ani verbovat celou armádu stačilo vybrat území, ze kterého jste chtěli aby vojáci přišli a zbytek země mohl dál fungovat. Teď si můžete místa, kde se vojáci automaticky objeví vybírat. Ano, chvilku jim to trvá a neobjeví se všichni hned, ale to tu hru rozbije ještě víc. Protože se s armádou nemůžete hýbat než dorazí všichni. Takže pokud to všem bude trvat například 3 týdny herního času, tak vám to překazí plány. Dále to, že si můžete nastavit místo, kde se vojáci objeví dává příležitost k věcem, které byste reálně neměli být schopni udělat. Mě se například stalo, že byla vyhlášena křížová výprava s cílem dobýt Jeruzalém. Hrál jsem za Čechy ale měl jsem malé území na blízkém východě díky sňatkové politice. Povolal jsem všechny vojáky na to místo a za 50 dní tam byli i válečníci z Prahy, což je prostě moc brzo.

Dále mě trochu mrzí, že se zbavili lodí. Ty však byly i v minulé hře používány na transport vojáků. V novém titulu si jen zaplatíte a lodě se zázračně objeví a pak zase zmizí. Je to velká škoda, že nepřibyli námořní bitvy.

Přehledné UI

Novému dílu se opravdu povedlo zpřehlednit zážitek. Ve druhém díle jste se sice mohli normálně zorientovat, ale rozdíl v UI mezi těmito dvěma díl je jako den a noc. Také se mi líbí větší rozdrobení mapy. Politicky nejmenší celek je baronství, v předchozím díle, však nebylo fyzicky vidět a tak byla mapa rozdělena jen na hrabství. Teď je každé baronství vidět samostatně, což je super. Hra vám taky řekne důvod, proč vám daný charakter odmítnul návrh na svatbu a podobně, v minulém díle jste se jen dozvěděli, že váš návrh byl odmítnut a to bylo vše.

Dynastie

Dynastiemi byl obohacen systém rodů. Kdy dynastie dává dohromady několik rodů. Ze začátku hry bývá v dynastii jeden rod, ale jak čas postupuje, tak se některé charaktery vzdalují od hlavního rodu a mohou vytvořit svůj vlastní rod v dynastii. Všechny rody v dynastii pak sbírají proslulost. Hlava dynastie, pak použije tyto body k získání bonusů pro všechny členy.

Kultura a technologie je to zajímavější?

Kultura i technologie byli v minulém díle přehlíženými featurkami. Kultura většinou jen upravovala názory na ostatní. Technologie pak byla naprosto nezáživnou součástí hry, kde se vám v průběhu hry zvyšovali bonusy k daním a podobně, ke konci hry jste pak měli tolik bonusů, že jste se třeba už vůbec nemuseli zajímat o finance. To se vývojáři snaží vyřešit kulturními inovacemi. Ve hře je několik dostupných inovací, můžou to být následovnické zákony jako například primogenitura nebo to mohou být speciální jednotky profesionálních vojáků, jako například huskarlové pro seveřany, nebo zbrojnoši pro lidi pobývající ve východní Evropě. Inovace se zkoumají podle rozvinutosti vaši kultury a pozice území, kterému vládnete.

Závěrem

Hra na mě působí jako zjednodušená verze předchozího dílu, která však přidává mnoho nových mechanik, které hru osvěžují. Dobrým příkladem je například zdanění vazalů. V minulém díle jste mohli rozdílně zdanit, hrady, města a nebo kláštery. To teď nemůžete, na druhou stranu zase můžete zdanit každého vazala individuálně. Zatím je možné hru začít jen od roku 867, nebo od roku 1066, jsem si však jistý, že nové data startu, nové hratelné národy a podobně přijdou s DLC, protože Paradox je známý svými předraženými datadisky. Vždyť všechny DLC a doplňky do Crusader Kings 2 vás ještě teď vyjdou na steamu na 250 euro. Jo a taky se nemůžu dočkat módů, které komunita vytvoří.

Hratelnost - 78%
Zvuk - 73%
UI - 90%