NovinkyPCPS4RecenzeRecenze HWXbox One

Môže byť aj Česko strašidelné? – Someday You’ll Return | Recenzia

Päť rokov. Presne toľko času venovalo české štúdio CBE Software vývoju Someday You’ll Return. Ide z veľkej časti o prácu dvojice vývojárov. Tí zobrali časti českej prírody, vymysleli príbeh a spravili z toho psychologický horor. Ak máte radi titul ako Silent Hill, tak určite by ste sa mali pozrieť aj po tomto titule. Hra vyšla ešte len tento rok v máji a už teraz má celkom úspech. V Česku vyšla dokonca Collector edícia, ktorá obsahovala turistický denník, mapu, miniartbook, kódovaciu kartu, nášivku či turistickú nálepku s motívom hry. Táto edícia zmizla vážne rýchlo.

Začiatok

Hru začíname v temných tuneloch, kde hráme za dievčatko. V tej dobe ešte nevieme prečo tam je a čo tam robí. Vidíme len čo sa stane a ako nás opatrne cez tento prológ hra navádza, kam by sme mali ísť. Tu to aj končí. Ďalej nás už tak jasne viesť nebude. Po zakončení úvodu sa objavíme v aute už s našim hlavným hrdinom Danielom, ktorý je akurát na ceste nájsť svoju dcéru Stelu, ktorá ušla z domu.

Po ceste sa toho moc nestane, len krátky dialóg so staršou paňou. Keď konečne dorazíte do lesov, tak to začne. Je 5 možných koncov a je len na vás ktorý koniec uvidíte. Od tohto momentu všetko záleží na vás, či odpíšete na správy, prijmete telefonáty alebo to budete ignorovať.

DANIEL

S Danielom začínate hru a sprevádza vás ňou až do konca. Na to že ide o hlavnú postavu, vieme o ňom na začiatku veľmi málo. Len to, že sa vydal nájsť Stelu, ktorá ušla po niekoľkýkrát z domu a že sa na toto miesto z nejakého dôvodu nechce vrátiť. Prečo? To  sa dozviete časom. Postupne totiž začnete odhaľovať minulosť, nie len Danielovu, ale aj Stelinu. Tú odhalíte  pomocou denníku, ukrytých nápovied či spomienok prírody. Čím viac úlomkov spomienok nájdete tým viac sa z príbehu dozviete.

Počas pátrania po Stele sa na prvý pohľad prekrásna príroda plná stromov, kameňov a informačných tabulí začne meniť. Postupne začnete vidieť betónové bloky, pokrútené trubky a prostredie začne tmavnúť. Tieto vidiny sa postupne tak moc zmenia, že nebudete vedieť, či ste stále v tom lese kde ste začínali alebo ste niekde inde.

Nenechajme sa zmýliť, Danielov slovník je málo obohatený. Zvyčajne povie pár viet ba dokonca len pár slov. Ak čakáte že vás nasmeruje v neskorších fázach hry kam ísť, tak dúfate márne. Preto je možné, že sa na niektorých miestach zaseknete a budete tam blúdiť, znovu a znovu si budete prezerať veci okolo, čítať denník a snažiť sa prísť na to kam vlastne máte ísť.

PROSTREDIE

Ako som už spomínala, máme tu dve rôzne prostredia. Jedno je práve tá príroda, ktorú vidíme pri úvodnom vstupe do lesa. Ak ide o les, ten je veľmi rozsiahly, preto niet  divu ak sa v lese náhodou stratíte, čo sa môže stať veľmi jednoducho. Sú tu samozrejme aj lokácie zo skutočného sveta a to presnejšie z Česka. Po ceste hrou si môžeme pri niektorých častiach všimnúť QR kód. Ten slúži k naskenovaniu mobilom a objaví sa vám pôvodná lokácia, keby ste sa tam náhodou chceli po dohraní hry ísť pozrieť.

V samotnej prírode nájdete aj veľa kúskov z príbehu a čím viac ich nájdete, tým viac sa  z príbehu dozviete. V lese nie ste sami! Môžete tu natrafiť aj na osoby, s ktorými vediete dialógy či rastliny, ktoré budete potrebovať pri výrobe.

Prostredie sa postupne s vidinami začne meniť. Betónové bloky, železné tyče ktoré sa ohýbajú, temnejšia atmosféra a nepriatelia. Až sa to nakoniec preklopí úplne to temnejšieho prevedenia. V druhej časti hry sa nachádza aj niekoľko nepriateľov. Úlohou ale nie je s nimi  bojovať ale vyhnúť sa im a utekať. Hororovú atmosféru dotvára aj hudba v pozadí.  Táto kombinácia je priam dych-berúca a nemuselo by sa za ňu hanbiť ani väčšie štúdio.

CRAFTENIE

Čo by to bolo za hru, keby tu chýba výroba užitočných nástrojov? To tu prekvapivo funguje hneď dvojako. Najprv tu máme normálne craftenie, kde si môžeme vyrobiť či opraviť veci, ktoré sme našli,  napríklad rebrík. Väčší dôraz a zábava je práve varenie.

Nie také varenie ako robíte v kuchyni, ale varenie odvarov. Počas hry môžete nájsť niekoľko receptov, zbierať ingrediencie ako sú hríby, bylinky či kvety a podľa návodu ich správne upraviť. Či už nasekať, rozdrtiť alebo len pokrájať. Bude vás to baviť. Tieto odvary sa vám navyše herne budú hodiť nie len pri hľadaní kúskov spomienok alebo odhalenia toho, čo autor listu mal na mysli, či vyhnúť sa nebezpečným pasážam.

NEPRIATELIA

Ako som už naznačila, tak to nie je zas tak ružová prechádzka lesom, ako sa na prvý pohľad zdá. Keď sa práve príbeh preklopí do temnej atmosféry kde narazíme na príšery, ktoré sa presne nedajú identifikovať čo sú zač. Z ich kriku doslova mrazí a jediné čo môžete urobiť, je utekať, pretože inak proti nim nemáte šancu. Spomínala som to už, áno je tu ten magický kríž, ktorý ich môže zastaviť ale len na krátku dobu. Dosť na to aby ste utiekli!

Grafika - 78%
Zvuk - 90%
Príbeh - 85%
Hratelnosť - 75%

82%

Someday You'll Return od českých vývojárov je aj napriek mínusom, ktoré sú napríklad animácia tváre, ktorá pokulháva, či nešťastne umiestnené checkpointy alebo trochu zdĺhavejší prológ. Za to to kompenzuje krásna príroda, orientácia pomocou turistických značiek, príbehom či použitím QR kódu. Môžem k výhodám pridať aj vážne podarený systém výroby odvarov a postupne meniace sa prostredie hry.

Silvia "Shadow Queen" Soláriková

Anime a knižní milovník. Ak ide o hry tak určite akčné, logické alebo s fajn príbehom.