NovinkyRecenzeRoleplayTabletop

Jeskyně a draci: Začátek nové éry českých RPG

Stolní RPG dělají radost hráčům už přes 40 let. Za tu dobu se první herní systém, který kdy vznikl, Dungeons and Dragons, rozšířil po celém světě a pořád je oblíbený mezi spoustou hráčů. Ovšem pro fanoušky v Česku k tomu dokonalému zážitku pořád něco chybělo. Pořádný český překlad. Ano, bylo tu Dračí doupě, které původně vzniklo úpravou starší edice DnD pravidel, ale s dnešní pátou edicí už nemá nic společného. Dračí doupě 2 se pak vydalo docela jinou cestou. Proto nyní vychází Jeskyně a draci. Nabušený český RPG systém, který je s pátou edicí DnD přímo kompatibilní.

V jednom hráči se takovéto hry hrají hodně špatně. Proto jsme se v redakci sešli k odehrání one-shotu. Recenzi vám tedy přináším já, Maťáááj, jakožto hráč, který zastával roli Průvodce hrou (Vypravěče, Pána Jeskyně) a mí kolegové, kteří naše dobrodružství prožívali v roli Hráčů. Přestože jsme si hraní dost užili, ve výsledku máme na Jeskyně a draky každý trochu jiný názor. Recenze od více lidí naráz nám ve výsledku přijde pravdivější a trochu objektivnější.

Maťáááj | Role Průvodce v JaD

Jak už jsem zmínil na začátku. Zastával jsem roli Průvodce hrou. Nutno říct, že kniha mě na tuto roli připravila víc než dost. Roli Průvodce se kniha věnuje na zhruba 25 stranách plných informací a poznatků, jak pro vaše hráče tvořit co nejlepší zážitek při jednotlivých sezeních. Od toho, jak se svými hráči správně tvořit postavu, až po to, jakými styly lze příběh jako takový vyprávět. Zároveň taky obsahuje spoustu tipů a triků jak s hráči pracovat tak, aby pro ně byla i pouhá tvorba postavy jedno velké dobrodružství.

Co opravdu příručce skutečně oceňuji, je to, jak vychází vstříc absolutním nováčkům ve světě stolních RPG. Na začátku knihy se dokonce nachází krátký komiksový příběh, který vše zjednodušenou formou vysvětluje. Po jeho dočtení nováčci získají povědomí o tom, o co se jedná a teoreticky by měli být schopní odehrát nějaké zjednodušené dobrodružství a zjistit, jestli jsou pro ně stolní RPG to pravé ořechové. Dále se pak napříč knihou vyskytují nejrůznější zajímavosti a vysvětlivky navíc. Ty jistě nováčkům pomůžou s pochopením nejen Jeskyní a draků, ale stolních RPG celkově. Například kapitolka o streamování a hraní na dálku byla skutečně příjemným překvapením.

PJem, pardon, Průvodcem hrou snadno a rychle

Chcete být PH, ale nejste moc zdatní v tvorbě „zápletky“? Nevadí, v části pro Průvodce má hra jednoduchý návod na to, jak si jednoduchou kostru příběhu vytvořit. Či dokonce jak jej přizpůsobit vašim časovým potřebám a schopnostem vyprávění. Nemáte čas na sepisování příběhu? Kniha vás naučí, jak vést celé sezení pomocí improvizace. Nebo jak na sebe zprvu nenavazující momenty napojit a tvořit jeden velký epos. Za mě je toto obrovské plus a další z mnoha důvodů, proč je tato kniha skvěle přístupná i úplným nováčkům. Kromě této kapitoly je samozřejmě potřeba znát i ostatní pravidla JaD.

Ta se dělí do 14 kapitol, vždy začínají od toho nejjednoduššího konceptu a končí tím nejkomplikovanějším z dané kapitoly. Dost často také musíte při studování pravidel skákat mezi kapitolami což bylo, aspoň v případě PDF, které jsme dostali do redakce pro účely této recenze, velice nešikovné. Ovšem věřím, že tento problém ve fyzické verzi řeší záložky. Těch má jistě doma každý fanoušek stolních RPG víc než dost, a tak se bude v pravidlech orientovat snadněji a rychleji než já při recenzním hraní.

Můj názor na JaD

Ze začátku jsem byl lehce skeptický vůči celému konceptu. Nakonec mně, ale příjemně překvapil. Až na pár neduhů, o kterých se jistě zmíní můj zkušenější kolega a náš skupinový “Rule Lawyer”, nemám této příručce téměř co vytknout. Můj největší problém s pravidly spočíval v rozdělení některých informací mezi kapitoly. U mnohých bych čekal, že logicky patří k sobě. Jenomže ejhle, některé věci jsou často od sebe odděleny až sto stránkami a občas se i navzájem vyrušují.

Což může být problém v momentě, když jako Průvodce hrou tvoříte postavu spolu s nováčkem, který na vás jenom nevěřícně kouká, proč se na jedné stránce píše, že to či ono kouzlo má mít hned teď a o 200 stránek dál ve výpisu kouzel se píše, že toto kouzlo je dostupné od vyšší úrovně. Ovšem stále jsme na začátku života Jeskyní a draků. Tyto drobnosti jdou opravit vydáním aktualizovaných příruček (což se právě děje u elektronické verze na imagu). Až autoři všechny tyto drobnosti opraví, bez výčitek můžu říct, že Jeskyně a draci budou tou nejlepší českou hru na hrdiny všech dob!

Zitík | JaD z pohledu zkušenějšího hráče

Ve světě hraní na hrdiny se pohybuju už skoro deset let. Měl jsem možnost vyzkoušet si všechny možné varianty her RPG od všech verzí Dračího doupětě až k populárnímu Dungeons & Dragons. Když se mi do ruky dostaly Jeskyně a draci, nemohl jsem se dočkat, až si jimi budu moct prolistovat a podívat se na změny. Tvůrci jako hlavní přednost uvádějí, že je hra plně kompatibilní s D&D páté edice. Musím jim dát za pravdu. Systém hry je v podstatě stejný a ještě trochu vylepšený a upravený tak, aby více vyhovoval nováčkům. V tomto směru mají Jeskyně a draci z mého pohledu velké plus. Ale při podrobnějším pročítání, kdy jsem se už chystal tvořit si charakter a vlastnosti své postavy, jsem narazil na zádrhel.

Tvorba postavy

Pravidla umožňují několik způsobů, jak si postavu vytvořit. Je sice hezké, že chtějí dát hráčům na výběr, ale podle mě je lepší jeden systém a ten ať se hráči naučí. Vybrat si z několika způsobů, jak si postavu vytvořit, by mi asi spíš udělalo v hlavě guláš, pokud bych u hry seděl úplně poprvé. Nevěděl bych co si zvolit, co je lepší, efektivnější. A kniha podle mě nedostatečně zdůrazňuje, že první předpřipravená kapitola s postavami je určená k okamžitému hraní a že byste v případě jejího užití měli ignorovat druhou podstatně obsáhlejší část. Je sice hezké, že pravidla podporují nové hráče, ale i mě to spíš mate. A taky vím, že tvorba postavy byla i při našem zkušebním hraní trošku problém.

Druhá věc, která mi nesedla, jsou kouzla. Ta jsou hodně podobná právě těm z D&D páté edice, ale jsou ještě malinko vylepšená. Dobře, řeknu to přímo. Jsou hodně vylepšená. Fungují sice na stejném principu, ale jsou k nim přidané další bonusy. Tady si myslím, že jsou tvůrci pravidel na hráče až moc mírní. Hned na první úrovni mě zarazila dvě kouzla: Hexenšůs a a Hněv živlů. Zrovna tahle dvě kouzla bych čekal až na druhé úrovni, nebo možná i na třetí. Na první úroveň jsou neskutečně přesílená. A tento problém se týká i dalších kouzel. Naopak některá kouzla na vyšších levelech jsou zase dost oslabená, takže by se to snad časem mělo vyrovnat. Z postav na prvním levelu se však stává téměř nezastavitelná síla.

Můj verdikt ohledně JaD

Po přečtení pravidel a vyzkoušení v praxi se ve mě pere více pocitů. Kdybych na to měl pohlížet z pohledu hráče, který teprve zkouší hry na hrdiny, tak budu určitě spokojený. Neměl bych srovnání, ale nebýt tvorby postavy, nebyl bych nejspíš nijak zmatený z pravidel, ani herních procesů. Pravidla nováčkům vychází vstříc v mnoha věcech a postavu dokáží vyšperkovat na maximum. Ale jako někdo, komu už rukou několik verzí a iterací DnD prošlo, zastávám spíše neutrální pozici. Jeskyně a draci mají určitě svůj půvab, ale já nejspíš zůstanu u svých starých známých. Problém mám hlavně s přesílenými kouzly. Přesto si myslím, se jedná o velice kvalitní zpracování DnD pravidel a myslím, že své fanoušky si JaD určitě najdou.

K_K | JaD z pohledu nováčka

Můj pohled je z naší skupinky nejomezenější. Přestože rád sledují dění kolem stolních RPG a občas mrknu na Critical Roll, DrD 1.6 jsem hrál tak dávno, že už ani nevím, jak hry probíhaly a jinak za sebou mám jednu hru Zapovězených zemí. K hraní DnD jsem se rozhoupával roky. Až jsem se minulý rok dostal k informaci o tom, že mají vyjít Jeskyně a draci a rozhodl se, že to bude ten správný vstupní bod. A prozatím můžu říct, že jako nováček jsem pravděpodobně nemohl zvolit lépe. A že bichle, kterou mi v roztřesených rukách předali na Zásilkovně, mi vyrazila dech.

Ilustrace a záložky

jeskyně a draci

Kniha coby artefakt vypadá majestátně a úctyhodně. Téměř šest set barevně potištěných stránek v pevné vazbě vybízí spíše k rozvážnému listování na stole, než k tahání příručky na herní seance jen tak v batohu. To je ale holt cena, kterou zaplatíte za pořízení „dvou v jednom“. Jeskyně a draci totiž obsahují vše, co potřebuje jak Průvodce, tak Hráči. Tradiční dělení na příručku pro hráče a pro PJe se tedy nekoná.

V orientaci vám pomohou tři záložkové stužky, které se doufám v budoucnu stanou standardem při vydávání špalků s pravidly. Provedení i ilustrace jsou dle mého zase trochu jiná úroveň, než na kterou jsme u nás zvyklí. Už DrD 2 ilustrované Janem Pospíšilem a Kryštofem Ferencem s obálkou Michala Ivana mělo velmi vysokou úroveň (byť mému srdci zůstávají nejbližší „retroilustrace“ Tomáše Kučerovského), Jeskyně a draci ale ukazují, jak moc u nás od jeho vydání „dospěli“ digitální umělci. I proto zamrzí pár ilustrací, které se do sazby zřejmě omylem dostaly v nízkém rozlišení a v tištění podobě je tak trápí viditelný rastr. Nebýt toho (a jednoho koně s příliš masivním a hadovitým krkem), neváhal bych zpracování knihy označit za bezchybné.

Kapitola ke kapitole

Vnitřní uspořádání obsahu je většinou přehledné a je vidět, že se autoři snažili o co nejsmysluplnější členění kapitol. Přesto by nejspíš zasloužilo ještě trošku dodatečné péče. Jak už na mě práskli kolegové, coby nezkušený začátečník jsem nepochopil úvodní zkrácená pravidla pro tvorbu postavy a pokládal jsem je za jakési shrnutí toho, co přijde dále. Proto jsem byl dost zmatený z toho, jak mám vlastní naházené statistiky, dovednosti a výbavu skloubit s těmi přednastavenými. Přestože je třeba říct, že jde o mou chybu a pravidla zdůrazňují, že existuje několik způsobů tvoření postav, věřím, že nebudu v budoucnu jediným nováčkem, který se takhle zamotá. Úvodní, zjednodušená pravidla bych proto od zbytku pravidel oddělil jednoznačněji, podobně jako úvodní komiks (děkujeme Štěpánce Jislové za ukázkové dobrodružství!). Černá okénka s volitelnými/původními pravidly považuju za velmi dobrý nápad a doufám, že pokud se objeví další knihy z JaD, bude se tento formát nadále držet.

Změny a vylepšení

I z pohledu nováčka musím ocenit, jak dobře fungují skupinová zázemí. Nápad je to tak jednoduchý a hlavně skvěle fungující, že mě překvapuje, že nebyl přítomný v původním DnD. V našem případě zázemí Šlechtické družiny určilo směřování celého one-shotu. Hned nás uvedlo před krále a zajistilo dostatečné „společné vzpomínky“ postav, aby bylo možné přeskočit počáteční oťukávání a vrhnout nás rovnou do příběhu. Ač DnD nepolíbený, líbily se mi specializace povolání. Jelikož mi spoluhráč vyžral Alchymistu, vrhnul jsem se na Klerika a jeho specializace mi okamžitě daly spoustu inspirace, jak bych měl postavu hrát. Domény z DnD mi při zběžném srovnání přišly velmi úzce zamřené. Hráč jako já si určitě víc užije vírou bohabojného kazatele, nebo fanatického inkvizitora než třeba Klerika s bouřnou doménou. I řádkový inventář mi přijde uživatelsky mnohem přívětivější, než počítání na kila.

Spoluhráči vs. kniha

Kompatibilita s DnD je bezesporu jedním ze zásadních aspektů JaD, však se vlastně jedná o jakýsi volný překlad. Důležité ale je, že jde o překlad vylepšený a drobně změněný, což může a nemusí být pozitivem. Já jako nováček ocenil, že mám k dispozici volitelná pravidla a také všechna vylepšení, která k pravidlům DnD přinesly až další knihy. Moji spoluhráči, na DnD 5e často odchovaní, ale dost často mohli chytit psotník, když se v pravidlech snažili najít konkrétní odstavec, aby pak zjistili, že je zde pozměněný, nebo je ve volitelném boxíků.

Pro nováčka není nic natolik matoucí, jako když má na stole pravidlovou „Bibli“, která říká jednu věc a vedle sebou bandu rozhořčených veteránů, kteří říkají věc druhou. Sice se většinou ukáže, že pravdu mají všichni. To, co oni hledají na straně 100, je na straně 200 a byť je to řečené jinak, jde o to samé. Ale ty nervy, ty nervy… Pro mě ale JaD znamenají jedno: do budoucna už nemusím kupovat příručky DnD. Základní pravidla už mám, dokonce lepší, teď si jenom počkat na vylepšený Bestiář, případně originální moduly. To by mě zajímalo, jestli by bylo možné podobným licenčním obchvatem „přeložit“ Strahda… Nebo převést na hratelné Asterionské moduly, či slovanský svět z DrD 2… Nebo přijít s vlastním světem… Těch možností! Doufám, že Jeskyně a draci u nás budou mít zářnou budoucnost.

Můj verdikt JaD

Jeskyně a draci na českém trhu jsou pro mě krok správným směrem. A je dobře, když tu vedle retropravidel mohou existovat i ta moderní. Celému tvůrčímu týmu bych chtěl poděkovat za téměř bezchybnou práci. (Skutečně! Za celou dobu pročítání pravidel jsem narazil pouze na dvě chybičky: 1) na str. 349 měnt místo měnit; 2) specializace Kazatel u Klerika říká, že bych měl mít kouzlo Zmam osobu, u kouzla samotného ale Klerik zmíněn není a kouzlo není ani v seznamu klerických kouzel.) Jelikož se PDF verze pravidelně aktualizuje a na stránkách máme errata, bezchybnosti se pomalu, ale jistě blížíme. Takže znovu děkuji, že si tu konečně můžeme zahrát české a lepší DnDčko, bez toho, abychom museli pokoutně tisknout upirátěná/fanouškovsky přeložená PDFka.

Design a ilustrace - 85%
Nová pravidla a zpracování - 73%
Implementace původního materiálu - 93%
Přehlednost - 69%

80%

Jeskyně a draci se úspěšně vypořádávají s úkolem propojit zahraniční legendu s českým prostředím. Nové věci většinou vyvažují neduhy, které pravidla tu a tam trápí. Pokud se nováčkům podaří zorientovat a překonat nápor nových informací, jde o nejlepší možný vstupní bod.

User Rating: 3.48 ( 12 votes)

Matěj "Maťáááj" Malchar

Nadšený hráč co o všem okolo her s ještě větším nadšením píše. Dále jsem také velký fanoušek hudby obecně a sem tam napíšu i něco co se her úplně netýká, ale to si většinou nechávám pro sebe. Proč je tady tma? Kde to jsem? Haló, je tu někdo?