NovinkyPC

Age of Mythology | Retro

V roce 2002 vyšla legendární strategie Age of Mythology. Pojďme si dnes na tento legendární kousek míchající řecké, severské a egyptské báje zavzpomínat. Někomu by sice hra mohla připomínat hru Age of Empires a trošku to tak i je, protože Ensemble Studios je tvůrcem obou těchto strategií. Nicméně nádherná příběhová kampaň Age of Mythology je jedinečná a strčí do kapsy i některé dnešní příběhové hry.

Jedná se o strategii, ve které hrajete za jeden ze tří národů – Egypťany, Řeky a seveřany. Každý národ má své vlastní jednotky, budovy, bohy, hrdiny i styl boje.

Velkou roli zde hrají samotní bohové. Jako hráč si vybíráte, kterého budete uctívat. Každý hlavní bůh má totiž svých šest „Podbohů“. Jednoduše řečeno, pokud je hlavním bohem Zeus, v prvním věku budete spolu s ním uctívat například Athénu, ve druhém si vyberete Apollóna a ve třetím Héfaista. Výběr bohů také určí, jakou mýtickou jednotku si bude hráč moci najmout. Například u Athény je možnost najímat minotaury. Také rozhoduje národnost, protože podle té jsou tematické i ony mýtické jednotky. Kupříkladu seveřané mohou mít jízdu Valkýr a Egypťané hromadu jedovatých skarabeů.

Celý systém hry je postaven na stavění budov, tvoření armád a těžení surovin (dřeva, zlata, masa). Do toho je zde občas nějaký ten božský nešvar a hlavní výhodu hráče tvoří hrdina. Zní to jednoduše, ale pokud si nastavíte obtížnost na tu nejvyšší, užijete si pořádně komplikovanou hru. Přibližme si tři národy, za které je možné hrát.

Egypťané

Mají spoustu různých hrdinů. Oproti zbylým národům získávají víru stavěním monumentů a vojsko se jim cvičí nejrychleji ze všech. Mají možnost své jednotky léčit, ale bohužel mají také nejpomalejší start a než je hráč vypiplá k pořádnému boji, tak to prostě trvá. Na druhou stranu mají velký bonus v boji s mýtickými jednotkami. Hlavními bohy jsou Set, Ra a Isis.

Řekové

Jak by se dalo čekat, oplývají největším počtem hrdinů. Hráč může mít ve své armáda Achilla, Persea, Iásóna, Cheiróna a spoustu dalších. Víra se získává modlením u chrámů. Vojenské jednotky jsou celkem drahé na výcvik, ale za to mají velkou výdrž. Do toho mají Řekové nejsilnější kavalerii ve hře a jsou nejlepší možnou variantou pro všechny začátečníky. Hlavními bohy jsou Zeus, Poseidón a Hádés.

Seveřané

Ti mají stejně jako Egypťané skoro neomezený počet hrdinů, říká se jim Hersirové a dá se z nich vytvořit poměrně silná armáda. Jejich problémem je ale doba výcviku. Seveřané získávají přízeň bohů v boji a tuto přízeň získávají právě nejrychleji Hersirové. Je to nejtěžší způsob na získávání přízně, takže mýtické jednotky jsou o to silnější a často ničivější, než u ostatních národů. Armáda se dá u seveřanů také postavit prakticky z čehokoliv, i sedláka lze povýšit na vojáka. Bonusem jsou trpaslíci, kteří těží zlato dvakrát rychleji než lidé. Mají velmi rychlý start, ale je velice složité je hrát. Hlavními bohy jsou Loki, Odin a Thor.

Kampaň

Jak už jsem zmínil, kampaň je naprosto dokonalá. Pokud nebudeme počítat tutoriál, máme zde 32 misí, které posouvají příběh dopředu. Hlavním hrdinou je zde Atlantský generál Arkantos, který bojuje s piráty, dobývá Tróju, osvobozuje Řecko, Egypt i sever. Jednoduše řečeno, během kampaně si zahrajete za všechny 3 národy. Zároveň poznáte i mytologické příběhy všech jejích bohů i hrdinů. Setkáme se tedy například s Odysseem v Řecku, Amanrou v Egyptě nebo Reginleif u seveřanů.

Hlavní zápletka je přitom velice jednoduchá. Zastavit šíleného kyklopa, který chce osvobodit titána Krona a zničit bohy.

Rozšíření The Titans

Hra byla natolik úspěšná, že se dočkala i dalších 2 kampaní. První se jmenuje Golden Gift a jedná se o krátký příběh trpaslíků ze severu. Druhé rozšíření The Titans, se odehrává po událostech z hlavní hry a představuje nový národ – Atlanťany. Tento datadisk vyšel už v roce 2003 a krásně rozvinul už tak obsáhlý mytologický svět.

Nový národ Atlanťanů může udělat hrdinu z jakéhokoliv vojáka pouze pomocí povýšení, které stojí pár surovin navíc. K tomu také stačí pouze pár dělníků, kteří si sebou vozí „bedýnku“, kam ukládají suroviny, tudíž není nutné stavět extra sýpku nebo skladiště. A ano, i dělníci se mohou stát hrdiny. Atlanťané získávají víru díky městským centrům. Čím víc jich hráč má, tím více má víry. Armáda se dá postavit vcelku rychle, nicméně vojáci toho zase tolik nevydrží a pokud je hráč povýší na hrdiny, má aspoň rychlou výhodu proti mýtickým jednotkám nepřítele. Oproti jiným národům neuctívají bohy, ale titány, tedy úhlavní nepřátele bohů. Hlavní trojicí jsou Kronos, Gaia a Oranos.

Kampaň už nemá tolik misí jako hlavní hra, nicméně i 12 misí stačí na krásný prožitek a hráč si o to víc užije prohloubení svých mytologických znalostí. Hlavním, hrdinou je zde Kastor, Arkantův syn.

Tale of The Dragon

Pokus o oživení Age of Mythology jsme mohli zažít v roce 2016, kdy vyšel datadisk Tales of the Dragon. Jedná se o velký remake celé série Age of Mythology a dostupný je i dnes na službě Steam. Novou národností jsou zde Číňané. Nebudu ale lhát, po 13 letech od posledního rozšíření už tento nový národ nedokázal navázat na kvalitu svých předchozích částí. Celý příběh se odehrává v Číně a jde cítit odbočení k u nás víceméně neznámému druhu mytologie. Přece jenom, určitě jste slyšeli jméno Thor, ale nejspíš jste neslyšeli jméno Fu Xi.

Hrdinové jsou zde tzv. Immortals (Nesmrtelní), kteří umí bojovat jak na blízko, tak na dálku. Jsou ale v omezení množstvím, maximálním počtem je 8. Dalším druhem hrdiny je zde Monk (Mnich), který umí bojovat pouze proti mýtickým jednotkám (ačkoliv není tak silný jako Immortal), ale dokáže také donutit jednotky nepřítele změnit stranu. Velká výhoda je množství jednotek, které může hráč vlastnit. Nevydrží sice tolik, co předchozí čtyři národy, ale v počtu může být síla. Víru získávají ze speciálních budov zahrad, které umí produkovat nejen víru, ale i všechny ostatní suroviny. Tento národ je nejtěžší na hraní z jakéhokoliv pohledu. Armády se tvoří pomalu, mýtické jednotky jsou silně limitovány a do toho ten špatný rozvoj. Hlavními bohy jsou Fu Xi, Nu Na a Shennong.

Jak poslední rozšíření vypadá?

Kampaň působí celkově odfláknutě. Příběh, ačkoliv by mohl být velice kvalitní, postrádá hlubší smysl a mise se hrozně vlečou. Do toho je hra i pro úpravách neustále plná bugů a odehrát kampaň i na nejlehčí úroveň se pro nezkušené hráče může stát kamenem úrazu. Noví hrdinové nemají oproti Arkantovi, Kastorovi nebo Amanře prakticky žádné osobní kouzlo a po několika hodinách hraní si hráč může přát, ať už hra skončí.

Restart přes nový národ se tedy tvůrcům absolutně nepovedl, což je velká škoda, protože u hry Age of Empires to vyšlo. Nicméně se tvůrcům nedá upřít kvalita předchozích dílů. Z nich některé hlášky jako „Malesta“, „Vulome“ nebo „Firitomus“ naprosto zlidověly a spousta hráčů se i dnes nad těmito slovy pousměje.  Na Steamu je celá Age of Mythology dostupná, takže ať už z nostalgie, nebo jenom pro chuť si hru rozhodně zahrajte, protože i na dnešní poměry si minimálně v příběhu drží silný nadprůměr.

Patrik "Superlachtan" Klicman

Superlachtan plující si světem obdivující všechno co se aspoň trošku vymyká realitě všedního života. A taky fanda všeho co se dá uvařit, sníst nebo aspoň odehrát a přečíst.

Podobné články

Back to top button