Mario je italský instalatér, kterého známe asi všichni. Vousatý obtloustlý chlapík, který pravidelně vítězí v soutěži v zašlapování želv a jiných více či méně reálných bytostí je tu s námi už pěknou řádku let. Za tu dobu prošel několika “facelifty”. Titul toho nejvýznamnějšího si dodnes drží ten z roku 1996, kdy se z 16bitového shluku pixelů stává jeden z prvních videoherních 3D modelů. Super Mario 64 pro Nintendo 64 je dodnes jedna z nejhranějších her s tímto nešťastným italským milovníkem. A ani tato hra neutekla podvodníčkům, kteří s hrou začali dělat nepředstavitelné věci.
Jak se žralok zakousl do konzole
Předtím než se začneme věnovat problematice podvádění přímo v Super Mario 64, musíme si říct něco o jedné vychytávce, bez které by tento článek neměl šanci vzniknout. Tou je speciální cartridge pro Nintendo 64 nazvaný GameShark. Ta se koncem 90. let stává esenciálním nástrojem pro videoherní podvodníky. GameShark jste totiž vložili do konzole ještě před samotnou hrou. Jako takový pak cartridge obsahoval další vstup pro hru samotnou. Po spuštění konzole se hra spustila naprosto běžně, ovšem s jedním malým rozdílem. Do operační paměti konzole se nahrál soubor obsahující menu pro načítání jednotlivých kódů do hry. Ovšem toto usnadňování si postupu hrou mělo jeden háček. Při nadměrném používání GameSharku se zničila cartridge se hrou a docházelo k nemilým glitchům a chybám.
Tenhle článek se ale jmenuje podvádění ve videohrách, ne chyby a glitche ve videohrách (i když některé si v rámci tohoto článku představíme). Pojďme si teď proto něco říct o těch nejznámějších nebo nejšílenějších cheatech a podvůdcích pro Super Mario 64.
Vrchol ledovce
Když dovolíte, nejprve bych začal s takovými cheaty, ke kterým se lze lehce dostat pouhým hraním Super Mario 64. Nejedná se ani tak o tajemství jako spíš o různé triky, které k nejrůznějším účelům používají například hráči, kteří si dávají za cíl hru dohrát co nejrychleji, takzvaní “speedrunneři”.
Zasednutí poslední záchrany
Jako první si představíme trik, který může znamenat rozdíl mezi životem a smrtí. Jedním z Mariových základních pohybů je tzv. Ground Pound při němž může svým italským pozadím zasednout nepřátele nebo rozbít nějaký ten cihlový či jiný blok. V Super Mario 64 se pak pomocí něj můžete zachránit před smrtí. Pád z velké výšky vám ve hře totiž ubere část zdraví nebo vás rovnou zabije. Pokud, ale Ground Pound provedete těsně před dopadnutím na zem, nic se Mariovi nestane a vy tak můžete vesele pokračovat dál v honbě za hvězdami.
Léčivá voda
Narozdíl od předešlých Mariovek zde může hlavní hrdina dostat více než dvě rány předtím, než odejde na věčnost. Jeho životy se zde měří pomocí takzvaného Power metru. Po jeho absolutním vyčerpání Mario umírá a ztrácíte jeden život. Ovšem, pokud se nacházíte v úrovni, kde je dostatečné množství vody, můžete se potopit a zdraví si jednoduše doplnit. Váš zbývající vzduch pod vodou je totiž znázorněn stejným ukazatelem jako vaše zdraví. Po potopení se do vody je tento ukazatel plný. Malá chybka ve hře vám pak povoluje si zdraví obnovit tak, že zkrátka skočíte do dostatečně hluboké vody a budete tak mít zpátky své drahocenné body zdraví.
Mistrovství světa v chůzi do schodů
A jak jinak tuto část o užitečných chybách a podvůdcích přímo ve hře zakončit než dnes již kultovním BLJ (Backwards Long Jump). S jeho pomocí se speedrunneři dostávají ve velmi rané fázi hry do úplně posledního levelu. Což by v některých moderních hrách mohl být problém, jelikož byste na poslední level neměli potřebné vylepšení či vybavení ovšem v Mariovkách to tehdy nebyl a ani dnes není vůbec žádný problém. Ve všech skákačkách s mariem totiž neexistuje nic jako permanentní vylepšení a vy se tak můžete, pokud jste šikovní dostat hned na startu na konec hry. A jak na to? Nejprve musíte svého instalatéra postavit před schody vedoucí do posledního levelu. Za předpokladu, že jste ve hře dostatečně nepokročili, tyto schody nikdy nekončí. Jste u schodů? Fajn, můžeme pokračovat. Dále nasměrujeme Maria čelem od schodiště. Pak provedeme takzvaný Long Jump a ihned s levou páčkou na ovladači pohneme opačným směrem.
Pokud se vše povedlo a váš Mario skočil dozadu místo dopředu, nezbývá vám nic jiné než drtit tlačítko A na ovladači a dále “skákat” i když v této fázi je to spíš skok hyperprostorem vzhledem k Mariově rychlosti, kterou během celé této kaskády nabere. Poté, co tato rychlost bude dostatečná se Mario ocitne v místnosti s vchodem do úplně posledního levelu hry a můžete tak vyrazit na souboj s Bowserem a zachránit princeznu Peach podstatně dřív.