Fights in Tight Spaces je připravovaná roguelike tahová karetní hra od britského indie studia Ground Shatter. V podstatě funguje na podobné bázi jako Slay the Spire s grafikou Superhot. Momentálně se nachází v early accessu na PC a Xboxu One, s tím, že plná verze má vyjít do konce letošního roku. Dostupná je na Steamu za 21 euro (550 korun), anebo na Epicu o jedno euro levněji (520 korun). První misi si můžete zkusit dokonce zdarma.
Inspirace a podoba na ostatní hry
Na úvod by bylo fajn uvést podobné hry a hry, od kterých si pravděpodobně Fights in Tight Spaces bralo inspiraci. Ono s nimi totiž nejde FiTS nesrovnávat. Jak už jsem zmínil – grafika je neuvěřitelně podobná hříčce Superhot. S tou je prostě černá, červená a bílá navždy spojená. Je tato podobnost špatná? Určitě ne, koneckonců tyto barvy do combat her docela sedí. Třeba se inspirují i jiné hry a barvy se ustálí jako nějaká tradice.
Další hrou, které se FiTS podobá, je Slay the Spire. Teď už samozřejmě nemyslím grafiku, ale samotný gameplay. V obou hrách si během hry stavíte vlastní balík karet, každé kolo dostanete novou ruku karet a smrtí se vám resetuje celý run. Po každé vyčištěné místnosti získáte nějakou odměnu, anebo vám nepřátelé zkrouhnou pár životů. Ty si můžete doplnit za peníze v k tomu určených místnostech. Stejně tak si ve specifických místnostech můžete upgradovat karty. Zkrátka a jednoduše – tyhle dvě hry jsou ze stejného žánru a ve své podstatě jsou totožné.
Poslední podobnou hrou, kterou zmíním, je Into the Breach. Také se jedná o turn-based strategii, která se odehrává na pár políčkách v uzavřeném prostoru a i ve FiTS hrajete své kolo v reakci na nové rozpoložení nepřátel. Kromě her je ve Fights in Tight Spaces vidět inspirace i z filmového průmyslu. Hezky zpracované move sety mohou mnoha lidem připomínat třeba Johna Wicka.
O čem teda Fights in Tight Spaces je?
Jste Agent 11 a vaším úkolem je zlikvidovat různé nebezpečné jedince. Ti na vás čekají na konci každé mise, kterých je celkem pět (plus tutoriál). Abyste se k bossům dostali, musíte se promlátit skrz všechny místnosti. Na výběr máte většinou ze dvou až tří tras, které volíte v závislosti na tom, jestli chcete spíše do gymu, nebo do nemocnice. V gymu si můžete kupovat nové karty a upgradovat staré, v nemocnici se můžete healovat, anebo zvyšovat maximální počet životů.
A tím se dostáváme k prvnímu problému hry, a tím je její ekonomika. V každé místnosti dostanete různé mise, za jejichž splnění vás hra nějak ocení. Například při vyčištění místnosti pod určitý počet tahů dostanete peníze. V některých místnostech jsou také speciální side mise – ochrana ambasadora, získání kufříku, zajištění informátora a další. Tady už se odměny liší, za úspěšné splnění se vám třeba zvýší maximální počet HP, comba, anebo dostanete novou kartu.
Peníze z misí jsou však poměrně k ničemu. Tedy, abyste si mohli něco koupit, tak jich musíte získat opravdu hodně. Většinou si za celou misi koupíte jeden až dva upgrady karet, popřípadě se vyhealujete. Hra vás tedy moc nemotivuje k tomu peníze získávat a tyto mise plnit. Zde je ale nutné připomenout, že recenzuji early access verzi hry. Stále ještě probíhají balanční změny, ve finále může vše vypadat úplně jinak a většina výtek, které vůči hře mám, se dají jednoduše vyřešit. Vývojáři navíc komunitě naslouchají a pravidelně FiTS updatují. Zveřejnili také roadmapu updatů, které do plné verze plánují.
Plánované updaty
Samotný gameplay
Na začátku hry máte na výběr ze čtyřech balíčků – balanc, defenzivní, ofenzivní a taktický. Balanc je mix všeho, defenzivní se zaměřuje na armor a blokování nepřátelských útoků. S ofenzivním balíčkem dáváte nepřátelům nehoráznou čočku a taktický balíček je poskládaný okolo různých komb. Vždycky můžete začít v pozdější než první misi, ale hra vás zde varuje, že budete znevýhodněni. A má pravdu. Pozdější mise jsou výrazně těžší než ty dřívější a přeskakovat se tak vůbec nevyplatí.
Po spuštění hry a rozdání karet hrajete okolo dvou základních hodnot – energie a komba. Každá karta stojí určitý počet energie (many) a některé karty lze zahrát jen s určitým počtem komb. Ta získáváte hraním attack karet, ale ztrácíte pohybem a ukončením kola. Tyto základní principy jsou úžasně vysvětleny v tutoriálu hry, který netrvá zbytečně dlouho a po jeho odehrání pochopíte vše důležité.
Naopak otravná věc, na kterou jsem při hraní nesčetněkrát nadával, je kamera. Otočit ji můžete do čtyřech různých pohledů. Některé místnosti jsou ale postaveny tak, jakoby autoři nechtěli, abych něco viděl. Ve výhledu mi pak stojí různý nábytek, čáry a zdi. Na nepřehlednosti pak přidává nemožnost vidět staty nepřátel (kolik mají HP a kolik dají damage). Aby se tyto staty zobrazily, je nutné zmáčknout Alt. Permanentně je zobrazit prostě nejde. A přitom je to jedna z nejdůležitějších věcí ovlivňujících váš tah.
Poslední problém, který s kosmetickou stránkou hry mám, je design samotných karet. V karetních hrách jsou obrázky na kartách velmi užitečné – poznáte kartu bez nutnosti číst a pamatovat si název. Zde je to však nemožné. Obrázky od sebe nejsou moc odlišitelné, splývají a kartu podle nich nepoznáte. To se vám ve hře jako Slay the Spire (anebo ve většině CCG/TCG) nestane.
RNG, obtížnost a repetitivnost
Ve Fights in Tight Spaces jsou v zásadě tři typy nepřátel – na blízkou vzdálenost, na větší vzdálenost a s pistolí (neomezená vzdálenost). Někteří nepřátelé jsou doslova k smíchu, ale jiní vám fakt dají zabrat. Obzvlášť, když se jich proti vám v místnosti 4×4 s některými nepoužitelnými políčky objeví pět. Někdy můžete mít jak dobrý balíček chcete, ale neuděláte nic. I přes nešťastné RNG je obtížnost hry nastavena zbytečně vysoko. Runy trvají neuvěřitelně dlouho a když vám jedna chybka v jedné místnosti pokazí celý dosavadní průběh, tak je to k naštvání.
Na druhou stranu je fajn koukat, jak po správně zahraném kole střílejí nepřátelé do sebe navzájem. Po tom špatně zahraném vás ale můžou třeba vyhodit z místnosti, což je pro vás game over. Vy jim naštěstí můžete udělat to samé. Důležité je si každé kolo pečlivě dopředu rozmyslet – ve FiTS totiž není možnost kroku zpět.
Vzhledem k (praktické) nemožnosti přeskočit první misi jsou začátky stereotypní, ale postupem času už je každý run jiný. Čím dál se ve hře dostanete, tím je zábavnější, ale i těžší. Runem vás sice provází jakýsi příběh, ale jeho role je tak titěrná, že jej ani nelze hodnotit. Po úplném dohrání (což odhadem zabere nějakých 30 hodin) vám hra nedá důvod ji hrát znovu. Hudba nenadchne, ale ani neurazí.
Problémy by mohlo vyřešit přidání více balíčků (a možnost je upravovat), více karet a různých eventů. V plné verzi bude Fights in Tight Spaces také obsahovat Daily play, což by měla být jakási daily challenge. Uvidíme, jak se s tím vývojáři poperou.
Ještě bych chtěl zmínit, že se ve hře nachází taková blbůstka – replay mode. Ten vám přehraje všechny kroky, které jste udělali k pokoření místnosti. Můžete si tak znovu prohlédnout čistě jenom animace a průběh kola.
Kolem a kolem – shrnutí Fights in Tight Spaces
Fights in Tight Spaces má velký potenciál. Aktuálně je hra nedodělaná – vizuálně je nepřehledná, ovládání je nepřirozené, ekonomika je pofidérní a nevybalancovaná, stejně jako někteří nepřátelé. Runy trvají strašně dlouho a vždy vám je mohou zkazit RNG prvky hry. Některé místnosti dokonce vyhrát nelze. Tady by se hodilo tlačítko „undo“, kterým by se hráč mohl vrátit o krok zpět. Hru tak vždycky hrajete na ironman mód. Těžko říct, jestli ale zrovna toto mají vývojáři v plánu změnit. Kartám chybí nějaký rozlišovací prvek, všechny vypadají skoro stejně a není jednoduché je podle obrázku rozlišit.
Valná většina těchto problémů ale může být jednoduše vyřešena v budoucích updatech hry. Jelikož se Fights in Tight Spaces nachází v early accesu, očekávám, že spousta z nich do vydání zmizí. Musím pochválit výborně zpracovaný tutoriál, zpestřující side mise a hezký combat. Ostatně si na něm hra zakládá. Celkově má velmi příjemnou atmosféru, která vás vcucne a nepustí. To si můžete vyzkoušet sami a zdarma, FiTS totiž (jako jedna z mála her dnešní doby) nabízí hratelné demo. A co se problémů týče, vývojáři mají aktivní komunitu na Discordu, které naslouchají. Takže bych se toho nebál.
Verdikt
Grafika a animace - 90%
Hratelnost - 50%
Hudba - 55%
Atmosféra - 75%
68%
Naše skóre
Fights in Tight Spaces je dobrá turn-based strategie, ale v aktuální early access verzi je zkrátka nedoladěná. Pokud ale budou autoři i nadále poslouchat komunitu, mohla by plná verze dosahovat kvalit Slay the Spire.