Je to zvláštní pocit – dívat se na vlastní mikrovlnku a přemýšlet, jestli by z vás nebyl hezký pár. Ale přesně to se stane, jakmile se ponoříte do světa Date Everything!, nové vizuální novely od Sassy Chap Games, která s vtipem a překvapivou citlivostí rozbíjí všechny představy o tom, co to vlastně znamená „dating sim“. Tato hra není jen výstřelkem do tmy, ale pečlivě vystavěnou satirou, romantickým dramatem i existenciálním komentářem, který se nebojí balancovat mezi absurdnem a opravdovým dojetím.
Na začátku stojíte jako bezejmenný pracovník v dystopicky příliš známé korporátní realitě, který právě dostal výpověď od automatizované umělé inteligence. Přesně v duchu moderního nihilismu. Do této existenciální prázdnoty přichází balíček s tajemnými brýlemi zvanými Dateviators. Stačí nasadit – a najednou všechno kolem vás ožije. Doslova. Vaše židle se usměje. Lednice na vás zamrká. Záchod? Řekne vám, že jste krásní. A tak začíná cesta plná vztahů, rozhodnutí a introspekce – v prostředí vašeho bytu, kde už žádný předmět není jen předmětem.
Když je lampa víc než lampa
Date Everything! by se dalo snadno odmítnout jako jednoduchý vtípek. Ale hra vás rychle přesvědčí, že za tímto konceptem je víc. Každý objekt má totiž nejen originální jméno (například Reclina – židle na pokraji nervového zhroucení, nebo Lux – lampička posedlá svou online image), ale i propracovanou osobnost, vlastní příběh, motivace a emocionální reakce. Některé postavy jsou romantické, jiné spíš přátelské, některé toxické, manipulativní či nejisté. Ve výsledku tak nesedíte u karikatur, ale u plnohodnotných charakterů, které vám přirostou k srdci – a ano, i když jde o květináč.
Dialogy jsou trefně napsané, střídají lehkost s vážností a dokáží elegantně přecházet mezi satirou a niternou zpovědí. Ve chvíli, kdy se ventilátor začne svěřovat se svou úzkostí z neustálého otáčení bez cíle, pochopíte, že tohle není jen vtip. Je to hra, která vám podává zrcadlo skrze nejméně očekávané tvary.
Hlasový koncert bez slabé noty
Jednou z nejsilnějších stránek Date Everything! je bezpochyby hlasové obsazení. Hra se může pochlubit víc než stovkou profesionálních dabérů, mezi nimiž najdeme jména jako Felicia Day, Matt Mercer, Laura Bailey, Troy Baker nebo Ray Chase. Každá postava má svůj unikátní hlas, intonaci i styl vyjadřování. Výsledkem je mimořádně silný dojem autenticity – a ano, skutečně vám začne chybět, když dlouho nemluvíte se svou oblíbenou mluvící varnou konvicí.
Dabing je navíc výborně režírovaný. Postavy nikdy nepůsobí parodicky nebo přehnaně groteskně – i když je humor v této hře samozřejmě všudypřítomný. Přesto si hra dokáže zachovat emocionální balanc, který překvapí i ty, kdo mají za sebou desítky vizuálních novel.


Vizuální poezie v pastelových konturách
Grafika hry stojí na ručně kreslených portrétech postav, které elegantně kombinují absurdno s estetikou. Každý předmět má svou stylizaci – například okno Wyndolyn připomíná vílu zachycenou v rámu reality, zatímco hrnek na kávu jménem Kopi působí jako vyprahlý básník. Animace jsou decentní, ale účinné: mrknutí, úsměv, zrudnutí – vše je vizuálně čisté, přehledné a zároveň výmluvné. Celková stylizace působí jako mix mezi televizní pohádkou pro dospělé a postmoderní ilustrací do kulturního magazínu.
Barevná paleta je teplá a hravá, což krásně kontrastuje s tématy, která hra otevírá. A že jich není málo – od samoty přes odcizení až po koncept vlastní hodnoty a hranice emocí v digitálním světě.
Hratelnost, která neruší, ale podporuje
Mechanicky se jedná o klasickou vizuální novelu s lehkými RPG prvky. Každý den máte omezený počet interakcí, které můžete věnovat různým postavám. Na základě vašich voleb se rozvíjí vztahová linie – přátelství, láska, nebo třeba znepřátelení. Postavy reagují dynamicky, pamatují si vaše volby a vytvářejí dojem žijícího světa.
Navíc sbíráte pět statistik – tzv. SPECS (Smarts, Poise, Empathy, Charm a Sass), které vám odemykají nové dialogové možnosti a příběhové větve. Nejde o komplexní strategii, ale dobře fungující motivaci pro opakované hraní.
Hra nabízí přes sto postav a každá z nich má minimálně tři různé zakončení. To znamená, že pokud se do hry ponoříte, můžete v ní snadno strávit 20–30 hodin, aniž byste měli pocit, že se opakujete. Zvlášť když se do toho přidá možnost New Game+, která otevírá nové cesty na základě předchozích rozhodnutí.

Technické detaily a drobné vady
Technicky je hra stabilní na PC a konzolích, ale verze pro Nintendo Switch trpí občasnými propady výkonu, delšími načítáními a občasnými bugy v animacích. Nic katastrofálního, ale v porovnání s plynulostí ostatních verzí lehce zamrzí. Uživatelé by uvítali možnost rychlejšího přeskakování již přečtených dialogů – zejména při opakovaném hraní – ale tyto detaily lze s nadějí očekávat v budoucích updatech.
Absurdně krásná reflexe světa
Co z Date Everything! dělá výjimečný titul, není jen jeho odvážný nápad. Je to odvaha dotáhnout tento nápad do důsledků – s důrazem na detail, s respektem k divákovi a s nečekanou emocionalitou. Hra se nebojí být směšná i dojemná zároveň. Ve chvíli, kdy se přistihnete, že vás skutečně trápí, že jste ublížili troubě, zjistíte, že jste se do téhle hry ponořili mnohem hlouběji, než jste čekali.
Ne každý hráč bude připraven přijmout její specifický jazyk a styl. Ale ti, kdo jsou otevření novým formám vyprávění a nebojí se hranic mezi žánry, tady najdou poklad. Date Everything! je hra, která zůstane v paměti. Ne kvůli šokujícímu konceptu, ale kvůli tomu, co s tímto konceptem udělá. Je to oslava citlivosti v nepravděpodobných místech. A možná i důkaz, že vztahy jsou především o naslouchání. Třeba i tomu, co vám říká noční stolek.