Jedna z nejznámějších strategií Ubisoftu, herní série The Settlers, se dočká za pár měsíců svého již osmého pokračování. Jak jste se mohli dočíst v jednom z předešlých článků, osmý díl série se dočká vydání 17. března letošního roku. Samotný název, který tentokrát nenese jako jeho předchůdci žádný podtitul, naznačuje snahu vývojářů o restart této série. Pravděpodobně chtějí přijít mezi hráče, po jedenácti letech od posledního dílu, s čistým štítem a vzkřísit kdysi populární strategii plnou nostalgie spolu s kapkou něčeho nového.
Co pro nás vývojáři už za pár měsíců chystají, jaké nové mechaniky a celkové změny hra obsahuje oproti jejím předchůdcům si vybraní hráči mohli vyzkoušet již nyní. Uzavřená beta totiž probíhala od 21. 1. do 24. 1. 2022. K vyzkoušení byly první tři tutoriálové mise, skirmish mód a dvě hratelné frakce, Elari a Maru.

Vítejte v nové době
Než se pustím do vyprávění svých dojmů z hraní, dovolím si jedno velké upozornění. Nejsem žádný obrovský fanoušek této série. Jediné díly, které jsem hrál byly ty z roku 2007 Settlers 6: Vzestup říše a jeho předchůdce The Settlers: Dědictví králů. Za dvě hry z doposud vydaných sedmi, nepočítaje History Collection, se těžko můžu považovat za odborníka na tuto sérii. Považujte proto následující řádky za pohled nového hráče, který nemá se sérií žádné zkušenosti (nebo je má 14 let staré). Pakliže na toto přistoupíte, nyní k samotným dojmům.
Jako první co vás při hře zaujme je bezpochyby grafika a stylizace hry. I přes to, že v betě bylo nastavení grafiky zamknuto na střední detaily, můžu bez pochyby říct, že nový Settleři mají krásnou grafiku a především stylizaci. Tyto přednosti zvlášť vynikají při maximálním přiblížení kamery. Nemusíte se však bát, že při oddálení od objektu by modely ztrácely na kvalitě. Neopakuje se situace z loňských Age of Empires IV, kdy modely při maximálním oddálení vypadaly jak z roku 2010.


Krása pohledět
Jako velké plus vnímám originalitu jednotlivých frakcí. Ať už jsem hrál za Elari či Maru, jejich jednotky i budovy jsem od sebe dokázal okamžitě rozeznat, ať už díky rozdílné paletě barev či kompletně odlišným modelům. Když se již zmiňuji ohledně grafiky je nutné taktéž zmínit živé animace postav a vytvoření dojmu čilého ruchu postupně rostoucího osídlení. Bylo nádherné vidět ku příkladu dřevorubce kácejícího strom, který odtáhne klády do své boudy načež přišel další osadník, aby dané klády vzal a předal je na pilu. Ta pak následně byla zpracovaná na prkna, následně opět přenesena do centrálního skladu a tam se čekalo na jejich další využití. Vše je krásně a hlavně plynule animované, od staveb po všechny činnosti, které vaši osadníci mohou provádět.
Důležitým faktorem, který přichází s novým dílem je systém staveb. Nově veškeré budovy se dají stavět pouze na předem rozdělené hexagony. Nebudete si tak oproti předchozím dílům svévolně budovat kdekoliv se vám zachce. Upřímně mi toto rozhodnutí úplně nevyhovuje. Párkrát se mi přihodila situace, kdy jsem chtěl určité budovy postavit blíže u sebe, ale kvůli právě hexagonovému rozložení stavění budov jsem nemohl. Na tuto překážku jsem nejvíce narážel při stavbě dolů na různé suroviny. Dané těžební místa se rozkládají pouze na šesti předem určených hexagonech. Díky rozloze stavby dolu to zapříčiňuje neschopnost na jedno ložisko umístit více jak jeden důl a zbylé tři políčka tak vždy zůstávají ladem. Mnohem více bych uvítal, kdyby toto omezení v plné verzi bylo zrušeno a já si tak mohl stavět budovy kdekoli v rámci hexagonové mapy by se mi zlíbilo, byť za cenu ztráty efektivnosti.


Rozvoj nad dobyvačností
Sami tvůrci se při prezentaci hry dušují, že hlavní zaměření bude především na ekonomický růst a až následně válečnické trable. To je nejvíce zřejmé na tempu hry. V skirmish módu začínáte na poměrně malém území s hrstkou stromů a pár nalezišti kamene. Vaše možnosti jsou tak dosti omezené. Musíte co nejvíce rozvíjet svoji ekonomiku, sbírat potřebné suroviny pro rychlejší růst a rozšiřovat své území k bohatším nalezištím. Na válčení tak ze začátku v podstatě nemáte jakýkoliv prostor. Ano, sice ze začátku máte pár vojáků, ale s těmi můžete maximálně prozkoumat zbytky mapy. Maximální úspěch můžete docílit snad jen lehkým zpomalením vašeho protivníka zabitím pár jeho stavitelů, ale na větší dobývání vás musí zatím přejít chuť.
Tento pomalý rozjezd vidím i jako možnou příčinu, proč The Settlers budou určitou skupinu hráčů nudit. Hra, tedy alespoň skirmish mod, je velice pomalý. Tedy za předpokladu, že stejně jako já neuděláte tu samou chybu. V jedné ze svých her jsem na začátku poslal veškeré své jednotky na protihráče, abych posléze zjistil, že z druhé strany ostrova totéž udělal i on a mě tak za tu dobu co jsem rychle spěchal nazpátek zabil veškeré stavitele. Tím mě připravil o možnost jakkoliv pokračovat ve hře, protože bez stavitelů překvapivě nepostavíte ani budovu na jejich rekrutování.
Dlouhé minuty přípravy
Ovšem když se této chyby vyvarujete hra dokáže, jak jsem již řekl před chvílí, být vskutku velmi zdlouhavá. Jenom samotný rozvoj do té míry, kdy jsem byl chopen vytvářet nové jednotky mi zabral skoro hodinu času. Hodinu jsem tak strávil pouhým ekonomickým růstem, zvětšováním zásob a rozšiřováním hranic. Až poté jsem dospěl do fáze, kdy jsem měl potřebné suroviny a budovy k tomu abych se mohl překlenout do druhé, „dobyvačné” fáze. Pro někoho to může být výhoda. Hodinku vás nikdo nebude rušit, pravděpodobně si budete moct jen hezky budovat a rozšiřovat. Až poté co se dostatečně nasytíte klidu a pohody, budete v situaci kdy vám váš stav dovolí ukázat soupeři zač je toho loket.


Zatím to vypadá slibně
Za mě osobně je konečné hodnocení velice pozitivní. To co jsem od hry očekával jsem více či méně dostal. Po grafické stránce není snad co vytknout a to i přes to, že jsem nemohl nastavení vytáhnout až na samotné maximum. Herní mechaniky jsou přehledné a intuitivní. Někomu se nemusí líbit nový styl stavění, ale to vidím jako drobnost. Co se týče samotného technického stavu, já osobně jsem nezaznamenal po čas hraní jediné zaškobrtnutí či jakýkoliv grafický bug. V době kdy uzavřená beta znamená to, co se dříve označovalo za herní demo, tak mohu říct jediné. Nové The Settlers, s aktuálně naplánovaným datem vydání 17. března, budu s nadějí vyhlížet. Když se tak jen trošku poštěstí, dočkáme se vskutku výborného restartu této série.





Podle popisu to trochu vypadá, že se přiblížili zpátky ke stylu Settlers 4, který byl můj nejoblíbenější. Tak už se těším na vyzkoušení.