DeskovkyNovinky

RECENZE: Unmatched – Souboj legend

Chtěli byste vědět, jak by dopadl souboj mezi králem Artušem a Medúzou? Anebo jste měli někdy touhu zjistit, kdo zvítězí v šarvátce mezi Sindibádem a Alenkou z říše divů? Zní vám to šíleně? Může být, ale přesně tohle je hlavním tématem hry Unmatched – Souboj legend. Hru na český trh přináší vydavatelství Albi, je určena pro 2 až 4 hráče, kterým je více než 10 let, a jedna partie vám zabere půl hodinky.

Jak se to hraje?

Na stůl vyndejte hrací plán a vyberte si, jakého hrdinu pošlete do arény. V základní krabici na vás čekají čtyři již zmínění hrdinové – král Artuš, Sindibád, Medúza a Alenka. A to by nebyl správný hrdina, aby mu nepomáhal jeho oddaný pomocník. Z krabice tudíž vezměte i žetony pomocníků a také balíček 30-ti karet, které budou reprezentovat vaše akce. Balíček zamíchejte a vezměte si z něj pět karet. A máte připraveno. Nesmiřitelný boj může začít.

Hra není pravidlově vůbec složitá. Hráč na tahu má na výběr ze tří akcí, z nichž musí použít přesně dvě – tedy může použít dvě různé akce nebo jednu akci dvakrát.

Jako první je akce Manévr. Ta slouží k pohybu hrdinů a pomocníků, hlavně při ní získáváte tolik důležité karty. Svoji ruku totiž nedoplňujete automaticky na začátku kola, jako při jiných podobných hrách, ale pouze při akci Manévr. Druhou akcí je Léčka, což je speciální abilita každého hrdiny, která vytvoří silný efekt. A konečně to gró celé hry, akce Útok. Při této akci zahraje hráč útočnou kartu před sebe lícem dolů a vyhlásí, na koho útočí. Obránce může (a nemusí) zahrát obrannou kartu, poté se od čísla útočníkovy karty odečte číslo na kartě obráncově a výsledné číslo značí případný počet zranění, které obránce utrží. Pokud útok zabije poskoka, tento je odstraněn ze hry a hrdina pokračuje v bránění arény sám. Pokud váš útok zapříčiní, že na nulu klesne zdraví hrdiny, hráč okamžitě končí a útočník vítězí.

Hra je velice přístupná svojí jednoduchostí. Pravidla nejsou nijak rozsáhlá, zabírají 12 stránek a hráč má na výběr pouze ze tří možných akcí. Ale i tyto tři akce nabízejí spoustu možností k rozhodování. Je pro mě v tuto chvíli nejlepší táhnout kartu a utéct od případného konfliktu? Nebo nejdříve zaútočím a pak se stáhnu? A když se nestáhnu, budu čelit útoku? A když budu čelit útoku, mám se čím bránit? A co když bude soupeř blafovat a nezaútočí na hrdinu, ale na mého pomocníka? Tolik a ještě mnoho dalších otázek vám bude při hře naskakovat, až nakonec zjistíte, že veškeré vaše propočty byly k ničemu, protože soupeř udělal něco naprosto nečekaného.

Co se mi líbilo, je mechanika tahání karet. Jak už jsem zmínil výše, karty nezískáváte automaticky na začátku kola, ale pouze při akci Manévr. Jenomže pokud vám karty v balíčku dojdou, nemíchá se odhazovací balík zpět do dobíracího, máte prostě smůlu. Nejenže nezískáte žádnou novou kartu, ale kdykoliv byste si měli novou kartu táhnout, ztrácíte okamžitě body zdraví. Prostě už jste vyčerpaní z dlouhého boje a postupně vás únava zabíjí.

Figurky jsou krásně zpracované, byť se to asi nedá srovnávat s epickými warhammerskými modely. Hodnotil bych je jako takový lepší průměr. Co mě ale naprosto uchvátilo, jsou ilustrace. Neobvyklé, vyvedené krásně psychedelicky pastelovými barvami. Tento styl nemusí sednout každému, ale mě tenhle neortodoxní styl sednul maximálně.

Musím také vyzdvihnout insert základní krabice, všechny komponenty tu mají svoje místo, všechny žetonky, karty, figurky i počítadla životů parádně zapadají do předpřipravených míst. Na druhou stranu by se tu hodilo podotknout, že to není úplně prozřetelné do budoucna. Já jako finální konzument hry, která mne opravdu zaujala, přeci budu chtít dokupovat všechna rozšíření, co vyjdou. A čím více budu mít rozšíření, tím více budu mít krabic. Byť s krásnými inserty, ale i tak se mi nebude chtít na společné hraní do hospody všechny ty krabice tahat. Nejraději bych to hodil do jediné krabice, šup s ní do batohu a vzhůru na epickou bitvu.

Je třeba dodat, že pandemická situace úplně nenahrává kolektivnímu hraní deskovek, proto jsem rád, že mi na stole přistálo právě Unmatched. Hra skvěle funguje ve dvou hráčích, kdy si každý hráč vezme jednoho hrdinu. Ve dvou ale můžete suplovat hru čtyř hráčů – každý z vás si vezme dva hrdiny. A jestli se mě ptáte na hru tří hráčů? Ta je mírně řečeno zvláštní. Jeden hráč ovládá dva hrdiny a další dva stojí proti němu. Ve dvou si hru jistě užijete více.

Jdeme do finále..

Hra je značně asymetrická, s každým hrdinou dosáhnete vítězství odlišným způsobem. Každý hrdina totiž používá trochu jinou mechaniku. Král Artuš je vyloženě mlátička, která kartami posiluje svůj útok. Sindibádův útok je na začátku partie nízký, ale postupně získává na síle, protože se s každou zahranou kartou jeho útok zvyšuje. Alenka zase profituje ze své mechaniky měnění velikosti. Když je Alenka malá, zvyšuje jí to obranu, naopak, když je velká, získává bonus k síle útoku. A nakonec Medúza – ta jako jediná má číslo pohybu o jedna větší než ostatní hrdinové a může útočit střelecky na dálku a pokud v pravou chvíli zahrajete její útok Pohled kamene, cíl obdrží takovou porci zranění, že se z něj již nevyhrabe.

Hra Unmatched – Souboj legend mě mile překvapila, čím více jsem se do ní pronikal, tím více mně bavilo objevovat mechaniky různých hrdinů. Opravdu se jinak hraje s Medúzou a jinak se Sindibádem. A to je asi to, co mě na této hře bavilo nejvíc. To objevování. Po deseti, dvaceti, třiceti zahrání už může hra trošku nudit, protože víte, co máte hrát vy a co bude hrát soupeř. Proto pomrkávám na vydavatele české verze, na Albi, aby tuto hru neposlalo k ledu, ale soustředilo se na rozšíření, protože opravdu chci vědět, jak se mi bude hrát za Bruce Leeho, Bigfoota nebo za raptory z Jurského parku.

Unmatched je skvělý svižný filler, který rychle vytáhnete na stůl, rychle odbojujete a na pár týdnů ho zase sklidíte do regálu. Po těch pár týdnech ho ale s chutí rozložíte.

Suma sumárum..

Unmatched je hra o soubojích nečekaných protivníků a vy v ní za svých 899,- získáte přesně to, co uvidíte na první pohled. Příjemnou arénovku s neobvyklými ilustracemi, která se ve sbírce leckterého deskovkáře neztratí a rád se k ní bude po čase vracet.

A další deskovky na Gamesmagu naleznete tady.

Grafika a zpracování - 80%
Pravidla a přístupnost - 80%