Přístav Nebezpečí – gamebooky jsou zpět. | Recenze

Když jsem byl menší a mladší, chodil jsem do jednoho knihkupectví ve Vyškově, kde je dnes… asi prodejna. Ale v tom knihkupectví, totiž měli všechny ty úžasné fantasy knihy, které v té době začaly vycházet. Mezi nimi se totiž objevily i gamebooky. Do té doby jsem znal jenom knihy Vyber si vlastní dobrodužství. Které byly jen o rozhodování a nebyl tam boj ani předměty. Asi prvním gamebookem, který jsem hrál byl Labyrint Smrti od Iana Livingstona a Steva Jacksona. Série Fighting Fantasy je hodně rozšířená a známá. Ale chápu, že dneska to málokdo sleduje.

Nová kniha s názvem Přístav Nebezpečí slibuje epické dobrodužství plné zvratů a nástrah. No zrovna o ty nástrahy není nouze. A jak se píše v návodu jak hrát – nepovede se vám to dohrát napoprvé a budete se muset vracet k místu, kde jste se rozhodli špatně. Pokud to náhodou nevíte tak gamebook je napůl kniha a napůl hra. Vytvoříte si postavu, dostanete předměty do začátku a pak se vrhnete vsříc dobrodružstvím.

Přístav Nebezpečí je volným pokračováním Města zlodějů. Možná někteří z vás to v tom poznají. Na začátku dostanete náhodou do ruky mapu k pokladu a protože nemáte zrovna nic jiného na práci, vydáte se ho hledat. A odtud už si to musíte zahrát sami, protože příběh není vůbec špatný. A sice je pravda, že je to z dílny FF spíše průměr, ale mě to vůbec nevadilo. Nostalgie mě přemohla a já si hru užíval jako nikdy.

Házel jsem kostkama jako divej a křičel Bam! – po vzoru Sheldona, pokaždé když jsem vyhrál souboj. Tužkou jsem kreslil mapu jako divej a pouštěl si k tomu soundtrack z Pillars of Eternity. Přirozeně jsem nic nepsal do knihy. Nechtěl jsem si tisíckrát napsat a vymazat vitalitu nebo vybavení a pak se dívat na ušmudlanou stránku. Což jsem kdysi dělal, ale to ty knihy byly paperbacky.

Hodně mě potěšilo, že je kniha v pevné vazbě. Můžu si ji v klidu položit, aniž by se mi zavírala a následně rozpadala v rukou, když jí přelomím vazbu, jak jsem měl ve zvyku jako malý, věcí neznalý čtenář. Velkým zklamáním jsou ilustrace, které ani zdaleka nedosahují kvalit knih vydávaných dříve. Nevím, kdo rozhodnul o tom, jaké ilustrace se použijí, ale tyhle jsou opravdu podprůměrné. Sice se snaží občas ukázat jak někdo nebo něco vypadá i s titulkem, ale mají daleko do toho, co bych si ve Fighting Fantasy představoval.

Oproti tomu herní situace a jejich sled, je povedený a i nováček si může lehko užít spoustu zábavy, zvlášť pokud je zvědavý a sanží se prozkoumat každou skulinu. Sice nikdy nevíte kde vás to zavalí, nebo kousne zombie, ale v tom je ta krása. Stačí se vrátit na poslední místo rozhodnutí a už běžíte jiným směrem. Příběh vás zavede na místa, kde se rozhodně nudit nebudete.

Jsem rád, že jsem knihu objevil, protože mě osobně gamebooky baví hodně. Na čas zmizely úplně, ale vypadá to, že se vrací a s nimi i vláda fantasy žánru 😀 Za příznivou cenu 349 CZK přímo v obchodě se to rozhodně hodí.
Nebo třeba kupte tady.

Postavy - 80%
Styl Psaní - 75%
Ilustrace - 40%

70%

Po letech nový gamebook z dílny Fighting Fantasy, který neurazí. Ilustrace jsou sice hodně špatné, ale příběh je napínavý a hra vyvážená. Nováčky to rozhodně může chytit a nás nostalgické snílky to nepustí.