NovinkyRecenze

UFC 4 – licenční “klasika” se vrací.|Recenze

Každý, kdo žije v místní díře – zvané planeta Země, slyšel o tzv. cage fightingu, UFC, moderních gladiátorech nebo prostě mma. Vzhledem k tomu, že moc jiných her o tomhle sportu na trhu není, fanoušci musí nutně sáhnout po EA Sports UFC 4. Nesmíme totiž zapomenout na UFC sérii od THQ, která pokrývala i PRIDE souboje, které měly jiná pravidla a celkově trochu jiný vibe než “boxové” UFC. UFC od THQ bylo svého času výborné a UFC od EA Sports rozhodně staví na jeho úspěchu. Tím nemyslím úspěch značky, ale úspěch mechanik. Vzhledem k tomu, že UFC od EA Sports je už čtvrté pokračování, můžeme se pustit do srovnávání s předchozími díly.

UFC 3 bylo tak trochu nedodělkem a byli jsme zvědaví jak si povede UFC 4. Tentokrát jsou na coveru dva bojovníci. Jorge Masvidal, jinak nazývaný Gamebred, který je profesionálem od roku 2003 a bojoval i v Bellator nebo StrikeForce. Momentálně je držitelem rekordu nejrychlejšího knockoutu v historii UFC – 5 vteřin. Druhým posterboyem je Israel Adesanya, přezdívaný The Last Stylebender. Nigerijský bojovník je v současnosti Middleweight šampionem a má rekord 19 vyhraných zápasů po sobě bez porážky.

Ale dost bylo keců, pojďme do hry. Je tu pár zásadních vylepšení oproti předchozím dílům. To nejlepší vylepšení je pravděpodobně boj v klinči, který výrazně mění způsob klinčování z boxerského, které bylo vidět v předchozích dílech, kde jsme se museli přesouvat postupně do muay thai klinče, abysme tam narvali to kolínko a bylo to krásný. Teď stačí lehký stisk tlačítka a už to tam můžem cpát pod tlakem. Útěk z klinče je taky o řád jednodušší, stačí “odcházet” od protivníka a jsme venku. Druhou výraznou změnou je boj na zemi a zjednodušený systém přechodů. Pokud nehovíte termínům jako je Full Guard a Crucifix, tak je pro vás jednodušší si ponechat zjednodušený systém a měnit pozice podle toho na co chcete útočit. Skončili jste po takedownu v half guardu a nevíte jak dál? Nevadí stačí držet levou páčku vlevo a dostanete se do submissionu.

Celý soubojový systém jinak zůstal nezměněný. Až na to, že některé kombinace tlačítek jsou nezapamatovatelné, protože arzenál bojoníků je obrovský. Dá se změnit jakýkoliv direkt nebo hák, front kick nebo roundhouse. Kromě toho vaše úděry levelují. Tzn. jsou silnější, zvlášť pokud se podaří knockout nebo knockdown v boji. Celý systém je přehledný, ale dá se v něm i ztratit. Chvilku mi trvalo, než jsem našel jaké submissiony vlastně moje postava umí. Objemnější přehlídků všech technik jsem ještě v jiné hře asi neviděl. Ať si smyslíte co chcete, není problém tu techniku mít. Díky licenci můžete i tauntovat nebo poskakovat v postoji jako váš oblíbený bojovník. Nebo v případě Lyoto Machidy – stát 😀

Ano i legendy se dostaly do tohoto dílu a nejen jako pouhé skiny, ale jako regulérní bojovníci. Bohužel tady je i největší zádrhel celé hry. Nevyváženost bojovníků. Táhne se to s touhle sérií snad už věčnost. Jakýkoliv šampion je proste lepší než low-tier bojovník i přesto, že je to legenda. Tohle by nebyl problém, pokud hrajete s kámošema na pohovce u barelu vychlazené jedenáctky. Ale pokud cchete zkusit štěstí v online zápasech, může vám to udělat čáru přes rozpočet. Nutno říct, že online je plný bojovníků, kteří neřeší co se stane ve druhé a třetím kole, takže útočí hlava nehlava a vám stačí počkat na moment než stamina klesne a zasadit dobře mířený hák. Bohužel submissiony jsou pořád nevyzpytatelné a není jasné, jak submitnout protivníka, pokud je to hráč a ne AI. Ale i přesto se dá probojovat v různých online módech poměrně vysoko a souboje ve vyšších kategoriích nenudí.

Kariérní mód začíná, jak jinak, příběhem. Už je to až smutné, jak moc jsou si hry od EA Sports, podobné. Ať hrajete Madden, NBA, MLB – vždycky je tam příběh o vaší cestě za slávou. V UFC 4 to tolik nevadí. Příběh je o tom, jak si vás trenér vyhlídnul z davu a dal vás dokupy abyste se mohli stát GOAT. Kariéra je poměrně klasická s týdny mezi zápasy, kdy můžete trénovat svoje schopnosti, hypovat fighty nebo se třeba učit nové techniky od některého ze svých bojovnických kolegů.

“Naturally, he lost the fight. But I knew back then that this kid has heart.”

Na své si přijdou i milovníci béčkových filmů, protože se do tohoto dílu dostala ikonická aréna, která se zde jmenuje Kumite. Není to jediný arénový přídavek, dočkali jsme se i jakési zahrádky jménem Backyard. Osobně jsem čekal, že se bude dát začít v backyardu i v kariéře, ale nepřišel jsem na to, jestli to je možné. Jestli jo, tak mi určitě napište do komentářů. Výbava bojovníka dostala taky boost. Jenom je škoda, že nezbylo na víc mouth guardů.

Jestli si chcete pořádně virtuálně zabojovat, tak neváhejte a jděte do UFC 4. Lepší MMA bojovku na trhu asi nenajdete.

Hratelnost - 80%
Příběh/Design - 80%