FilmyNovinkyRecenzeTéma dne

Exkluzivní recenze Duny od Františka Kotlety!

Františka Kotletu asi netřeba nijak zdlouhavě představovat. Autor, novinář, řezník a kdo ví co ještě … se ukrývá před zraky fanoušků pod skutečným jménem Leoš Kyša. Světu se pořádně představil svou prvotinou Hustej nářez již v roce 2010 a zapsal se tak do historie české literární tvorby ve všech ohledech. Někteří ho dokonce v prvních chvílích podezřívali, jestli není novým alter egem všemi milovaného Jiřího Kulhánka. Nemálo tomu napomáhal fakt, že byl ze začátku minimálně stejně tajemný (nikdo netušil, kdo to je ten řezník z Bruntálu) a k tomu měl podobný styl psaní. Jeho první série Bratrstvo krve navíc bořila rekordy prodejnosti a nikdo vlastně nevěděl čím to je. Faktem je, že se z něj nakonec vyklubal jeden z nejpopulárnějších autorů České republiky a že jeho knihy velice rádi recenzujeme.

A jak to tak vypadá, i Leoš se rozhodl pustit do recenzování a tak trošku nám lézt do naší branže. Na svém facebookovém profilu totiž zveřejnil svou první recenzi Duny – ano, té DUNY, která rozděluje sci-fi komunity po celém světě již řádku let! Tedy ať to uvedu na pravou míru – nerecenzoval knihu, ale nový film, který stejně jako jeho předloha vyvolává rozporuplné pocity u mnoha fanoušků. Jedni film zbožňují a prohlašují za dokonalou záležitost, ti druzí film odsuzují ve všech ohledech. Mrkněme tedy na to, co si o tomto filmu odehrávajícím se v duchu bodyshamingu (což by jinak, než u devadesátkového příběhu nebylo možné) myslí sám Kotleta:

Abych oslavil návrat do civilizace, zašel jsem si do kina. Byl to docela fajn artový snímek o klukovi vyrůstajícím v prostředí ostravské mafie v devadesátých letech. Jeho otec má vlastní gang a úspěšný byznys, patrně s pašováním vodky do Polska. Hlava ostravské mafie mu ale nabídne, aby převzal továrnu na výrobu pervitinu v jiné čtvrti. Naivní hlava gangu nabídku přijímá. Brzy ale zjišťuje, že udělal chybu. Předchozí šéf továrny ji vybrakoval, varny pervitinu jsou rozbité a vše komplikuje cikánské ghetto okolo továrny. Jeho žena je navíc následovnice nějaké pošahané sekty, patrně něco ve stylu Hnutí grálu, která své nesmysly cpe do hlavy i jejich jedinému synovi, který by podle přání otce měl převzít rodinný byznys. Chlapec váhá a navíc mívá erotické sny o sexu s mladou cikánskou dívkou, které mu nedají spát.

Otec rodiny brzy přichází na to, že nabídka byla jen finta, jak se ho chtěl šéf mafie za pomoci bývalého majitele výrobny pika, zbavit. Šéf konkurenčního gangu donutí vietnamského homeopata, který se stará o pošahanou matku, aby v noci vypnul alarmy továrny a dovnitř vniknou členové gangu předchozího nájemce spolu s posilami od hlavy mafie. Ve stylu ostravských devadesátých let dojde k bitce na baseballové pálky a nože, protože pistole v té době měla jen ruská mafie a ta byla mimo tuhle hru. Mazaný vietnamský homeopat se ukáže jako úplný pitomec, jehož ženu už dávno mafie prodala na orgány kosovské UCK a je zabit. Mladý chlapec přitom dál sní o sexu s mladou cikánkou.

Tu nakonec po útěku z továrny spolu se svou matkou potkává. (Předtím se však setká s ženou, která sice pracuje pro hlavu ostravské mafie, ale zároveň sní o tom, že z továrny na piko udělá velkopěstírnu marihuany.) Před soubojem se zfetovaným agresivním magorem mu půjčí vystřelovák po babičce, který je slavný, protože s ním v padesátých letech pobodala dva esenbáky. Mladík nožem feťáka zabije, čímž si získá její obdiv. A to je tak všechno. Protože je to o feťácích, je všude plno prachu a také se tam, kdo ví proč, pořád zjevují obří žížaly.

Dojde i na sex? To se dozvíme v druhém díle Duny. Jinak to bylo super, jen asi o pět hodin delší, než by mohlo být. 5/5.

Leoš Kyša
Může jít o obrázek Leoš Kyša a outdoors