Stronghold Warlords, ztrácí série svoji identitu?|Recenze

Už je tomu skoro 7 let, co studio Firefly vydalo další díl z legendární strategické série Stronghold. Posledním dílem je ne zrovna dobře přijatý Stronghold Crusade 2. S novým dílem Stronghold Warlords se podíváme do východní Asie. Ve hře teď ale budeme bojovat jak s nepřátelskými generály, tak i s lordy. Jak tedy tahle očekávaná strategie dopadla? No už ze začátku vám řeknu, že jsem tak trochu doufal v něco lepšího.

Lordi

Stronghold Warlords do hry přidává novou mechaniku Lordů, kteří fungují podobně jako například zdroje z Company of Heroes, nebo Ancestors legacy. Nejsou jen tolik důležití. Pokud lorda zaberete, tak od něj za diplomatické body získáte různé suroviny. Je tu ale několik druhů lordů a rozlišujeme je podle zvířete, které mají ve znaku. Býk nám třeba může dovážet železo nebo stavební materiál. Prase nás opatří jídlem, tygr nám posílí pěšáky a sám může zahájit útok podle našeho přání. A stejně je na tom kůň, který nás posílí jízdou.

Jak vidíte, úplně všechno, co lordi nabízí, si můžete většinou opatřit sami, ať už pěstováním a těžbou nebo nákupem. I tak jsou ale velice důležitou součástí hry. Všechno si od nich totiž kupujete za diplomatické body, které se vám zdarma generují. Zdarma tak můžete zahájit útok na vašeho soka, zdarma můžete koupit kámen, protože nemáte k dispozici lom, a i když danou surovinu vlastníte tak vám nic nebrání v prodeji.

Lordy ale nemusíte vždy dobýt, pokud totiž investujete dost diplomatických bodů, tak ho můžete přesvědčit, aby se přidal na vaši stranu. Proto je vždy dobré nechat vedle vašeho lorda pár vojáků, kteří by si se zrádcem poradili a dostali ho hned na vaši stranu. Lordy si samozřejmě můžete za diplomatické body vylepšovat.

Vlastní bitvy srdce?

I tak by se to dalo říct a platí to i pro nejnovější díl. Nově hlavně obohacené o mechaniku lordů, každou bitvu, kterou jsem hrál okořenila. Gameplay taky ozvláštnily nové jednotky. Máme tu třeba lehkou jízdu nebo obrněnce s obrovským palcátem a OP samuraje. Musím se ale pozastavit u ninjů, kteří jsou ještě otravnější než assassini z dřívějších her. A to hlavně proto, že se umí zneviditelnit a lezou šíleně rychle po hradbách. Klidně se tedy může stát, že se najednou vynoří na vaší bráně, kterou rychle otevřou zbytku armády. Už jen kvůli nim se mi moc nechce do online her proti hráčům. Za zmínku pak ještě stojí váleční mniši. Ti se svou naginatou dokážou srazit k zemi prakticky každou jednotku. Jediné, co mě na nich štve, je že po bojišti běhají jako parta Narutů s rukama za sebou.

Samotná hra už ale tolik nepřipomíná klasický Stronghold a kvůli Lordům se už tolik nevyplácí stavět svůj vlastní hrad. Kolem každého lorda můžete za pár diplomatických bodů vybudovat malou pevnůstku a ještě z něj máte důležité suroviny, kdo by se pak otravoval s nějakým stavěním pevností ve hře, která má název Stronghold. Warlords teď spíše připomíná nekvalitní kombinaci Age of Empires a Company of Heroes. I tak jsem si těch pár her, co jsem pařil, celkem užil. Jen to nebylo nic úžasného. Chybí mi taky možnost zahrát si hru bez přítomnosti lordů, tak aby to bylo více jako klasický Stronghold.

Kampaň

Singleplayerová kampaň rozdělená na 4 hlavní části o šesti misích. První, ve které hrajeme za primitivní kmeny, je spíše tutoriálová. Ve druhé se dostaneme do Číny, kde jsou nám představeni obrnění pěšáci. Následně se dostaneme do kůže Genghis Khana, kde je nám prozrazeno, jak OP jsou jízdní lukostřelci a zakončeno je japonskou kampaní. Strongholdy se už nějakou dobu nemohou chlubit dobrými kampaněmi a bohužel ani tady se nemůžeme bavit o něčem převratném. Během hraní jsem narazil na několik zábavných misí, které si chci zase někdy zopakovat. Moc jich ale nebylo. Pokud vás kampaň nezajímá a hru si plánujete koupit jen kvůli normálním custom bitvám, tak můžete tuto dlouhou sekci přeskočit.

Jedno z nejhorších AI

Seriózně, mám pocit jako by si vývojáři vůbec nedali práci s umělou inteligenci v kampaních. Nepřátelští vojáci jsou buďto šíleně skriptovaní nebo prostě stojí na místě. Dám vám několik příkladů. Během kampaně potkáte skoro jen dva typy nepřátel. Jsou to skupiny vojáků, kteří se spawnuli na mapě s cílem zabít vašeho generála. Ty na vás budou nabíhat při obranných scénářích, kde to ani tolik nevadí. Budou se ale spawnovat i v misích, kde je na mapě hromada lordů, o které se bojuje a také nepřátelský generál, kterého musíte zabít. A tam nastává problém, kdy se AI nedokáže přizpůsobit hře.

Dám příklad z jedné mise, kterou jsem si jinak užil. Všichni lordi jsou ovládání nepřátelským generálem a všichni na vás útočí, takže musíte začít rychlý protiútok a zabrat je. Tři útočili zprava a další tři z hora. Zabral jsem dva lordy, co na mě šli zprava a posílali pěchotu, která mi ničila hradby. Zbyl jen ten třetí, který je vždy podpořil jízdou. Sám tedy vždycky poslal skupinu jezdců, a pokud jim nikdo nestál přímo v cestě, tak doběhli k mým hradbám, kde se posadili a čekali až je mý lukostřelci zabijí. A to je jen jeden z mnoha otravných příkladů.

V kampani je také dost misí, kde musíte zabít generála, nebo je úplně zaměřená na obléhání. Musíte porazit několik vrstev nepřátel, kteří se schovávají na hradbách. Vypadá to epicky. Tedy do té doby, než se rozhodnete zvolit jeden směr útoku, zbavíte se všech nepřátel v cestě, jen abyste viděli, že všichni vojáci, na které jste přímo nezaútočili, stojí pořád na svých pozicích během toho, co zabíjíte generála.

Nemusela být tak dlouhá

A ještě na jednu věc si musím postěžovat. A je to tempo některých misí. Ve hře je totiž hromada levelů, kde jste nuceni zalézt do své základny jako želva. Buďto kvůli tomu, že cílem mise je nabírat určitý počet surovin, takže vlastě 20 minut sedíte a odrážíte malé útoky nepřátel. Nebo musíte budovat armádu, abyste mohli pomalu a postupně zabírat lordy, kteří na vás ve svých malých pevnůstkách čekají po celé mapě. To se pak ještě zhoršuje tím, že vás hra ve většině případech trestá za proaktivní a agresivní přístup. A přitom by neměl být problém to napravit funkcí, kterou ze Strongholdu známe. Ano, mluvím o primitivním zrychlení hry. Něco, co bych ocenil nejen u obyčejných custom zápasů, ale v misích, při kterých jsem doslova 20 minut prakticky nic nedělal a pak odrazil jeden útok, mi to přijde jako nutnost.

Zkusme najít i něco kladného

Abych ale na kampaň jen nenadával tak musím rozhodně některé mise pochválit. Zejména poslední Mongolskou misí, kde jste na rozdíl od mnoha levelů odměněni za agresivní přístup, protože na vás nepřátelští Lordi posílají hordy nepřátel a vyplatí se zahájit protiútok. Moc mě taky bavili obrané mise v Japonské kampani, v jste pod útokem ze dvou stran a musíte zároveň bránit vaše lordy. A v té druhé máte konečně prostředky postavit si pořádný hrad s velkou obranou armádou. Celkem jsem si taky užíval mise, ve kterých se nemusíte starat o základnu a stačí vám jen dobýt nějakou pevnost či hrad.

Technický stav

Ani tady se bohužel vývojáři nemají čím chlubit. Už grafika totiž zaostává za dnešním standardem, jako třeba Ancestors Legacy nebo Iron Harvest a silně zpracováním stále připomíná minulý díl. Jelikož ale nejsem ten člověk, kterému by nějak moc záleželo na grafice, tak jsem to ani moc nevnímal. Stronghold Warlords má ale víc chyb, které váš herní zážitek rozhodně nezlepší. Ano mluvím o hromadě bugů. Jeden z nejčastějších je například voják uvězněn v hradbách. Některé obléhací zbraně totiž odhodí po zásahu pěšáky vysoko do vzduchu. Když ale dopadne do hradeb tak se velice často stává, že se tam zasekne. Jediným způsobem, jak ho zachránit je zbourat tu zeď. O to horší to je, když se to stane u hradeb lordů, které nemůžete zbourat.

Ničemu ani nepomáhá příšerný pathfindig, zaseknuté invaze lordů, nebo spawnování obléhacích strojů na cimbuří, kde zůstali zaseknuté. Nemluvme ani o otevřených branách, kterýma mohou probíhat jen ti co bránu ovládají. A opravdu to nevypadá hezky, když mí stateční bojovníci boří bránu a najednou skrze ni projde skupinka nepřátel a vy ji při tom nemůžete použít. Brána by měla být prostě buďto otevřená nebo zavřená nic mezi tím. Jenže to by vám vývojáři museli dát tu možnost ovládat bránu. Za 30 hodin hraní jsem zažil taky dva úplné crashe. Pochválit můžu alespoň celkem dobrou doprovodnou hudbu a dabéry.

Vedikt

Grafika - 40%
Kampaň - 50%
Vlastní bitvy - 70%
Technický stav - 30%

48%

Stronhold: Warlords se snaží osvěžit stronghold sérii, při tom ale ztrácí svoji identitu. To vše zkombinované s mizerným stavem a nezajímavou kampaní dělá z nejnovějšího titulu od studia FireFly hru, kterou vám nemohu doporučit.

Tomáš "Strachkvas" Strašák

Rád hraji strategie, RPG a Counter-Strike. Miluju bušení do bubnů a nemám rád kacíře.