Původně to měl být další článek zaměřený na Epic Games a jejich výkon v loňském roce. Ale čím víc, jsem se prodíral jejich nesmyslně velkými čísly, které bych snad celé ani nebyl schopný jen tak napsat, rozhodl jsem se udělat trochu research (Steam) a sám sobě dát představu, jak to vlastně v tom obchodním oddělení herního průmyslu je. A upřímně… Myslím, že rok 2020 byl i díky karanténám a uzavřením … hmmm … všeho, vlastně extrémně úspěšný.
Trocha čísel na úvod
Začnu rozdáváním her zdarma… Víte kolik nám Epic o svých čtvrtcích daroval? Pokud jsme si claimnuli všechno co nám Epic Games Store za celý rok nabídl, tak jsme vlastně “nakoupili” 103 her za 2.407,- USD kdyby byly v plné ceně. To je zhruba 51 a půl tisíc korun českých. A to bych řekl, že je moc hezký dárek. Celkem se takhle rozdalo přes 750 miliónů kopií her a to teda už počítat odmítám (wink). A že na tom Epic tratil gatě? Vůbec ne! Hráči totiž na Epicu utratili nákupem her přes 700 milionů dolarů a dalších přes 265 milionů na nákupech skrze Epic Store na třetí strany. Suma sumárum jsme utratili 20,710,106,250 Kč. A to je řeč pouze u Epicu.
Když se podíváme na dosavadního leadera bratříčka Steam. Pohybujeme se v jiných číslech. Steam nám sice neodhaluje přesná čísla v měnách, ale 120 a půl miliónů aktivních uživatelů měsíčně, nám dá trochu představu, že nesmyslná čísla Epicu jsou malým zlomkem. Epic má v průměru “pouhých” 56 milionů uživatelů měsíčně.
Inovace
A co se týká změn obou platforem? Tady je opět jasný favorit Steam. Epicu totiž schází spousty pro nás již základních funkcí, ale pracují na tom a dost nám toho nadělili i za rok 2020. Zatímco Steam nám zpřístupňoval hromady demoverzí her, vylepšoval službu Proton (podpora DX12) a podpora systému Linux, a spousty dalších jako Steam Input, SteamVR atd atd… Epic nám přidal Wishlist, podporu módů, OpenCritics hodnocení u her, vlastní refundaci, offline přihlášení, zlepšení vyhledávání add-onů a oznamování Early Accessů.
Ale co letos? Ptáte se. Na co se těšit? Steam má samozřejmě hromadu tajemství. Ale nadále chce vylepšovat a opravovat svoje vlastní i mobilní rozhraní, velká investice je čeká právě do podpory Linuxu. A co Epic? Epic se je snaží dohnat co se dá, na prvním místě zmiňuje vylepšení a doladění wishlistu, chce přidat achievementy, hráčské profily a kompletně předělat sociální/komunitní stránku aplikace. Ale co je hlavním jeho cílem? Podpora všech vydavatelů a vývojářů. Chce investovat do vývojářů her a pomoci jim dostat jejich produkty k zákazníkům, aby si každý mohl vybrat a koupit co chce. A samozřejmě za výhodnějších podmínek.
Hospodářské výsledky?
Co dodat? Snad jen pro porovnání s rokem 2018, kdy se počet aktivních uživatelů platforem za měsíc zvedl o 65%… A to znamená jediné! Že díky nám a našim kvalifikovaným redaktorům, si EPIC a Steam pěkně nahrabali. A po tomto uvážení se obracím na naše právní oddělení a jdeme vymáhat zasloužené provize!
Jak si myslíte, že to se soubojem Epicu a Steamu dopadne? Dožene někdy David Goliáše?
je moc hezké jak epic roste, poslední rok a něco už nakupuji jen tam a držím jim palce at se jim daří i nadále, hlavně z toho těží i vývojáři kterým epic bere daleko méně než steam.
Naprostý souhlas, já tedy podporuji kromě epicu ještě i gog, ale steam už to prostě s monopolem přeháněl a potřeboval pořádnou konkurenci. Věřím, že věci co epicu chybí se brzy doženou a bude to pecka 🙂