Naučte se kreslit fantasy a RPG mapy | Recenze

Uchvacují vás historické nebo fantasy mapy? Přemýšlíte, že napíšete vlastní knihu o imaginárním světě a hodilo by se vám mít k němu vytvořit podrobnou mapu? Možná jen rádi kreslíte a rádi byste si vyzkoušeli něco nového. Pokud vám je aspoň něco z tohoto blízké, tak by vás mohla zajímat naše nová recenze na knihu Naučte se kreslit fantasy a RPG mapy.

Jste v kreslení začátečník? Nevadí

Kniha je vhodná pro všechny úrovně. Je především zaměřená na začátečníky, ale pro pokročilé kreslíře, kteří chtějí s kreslením map začít, má spoustu zajímavých tipů, jež nemusejí být na první pohled patrné. Vysvětluje od základů nejen, jak mapy malovat, ale také jaké materiály a nástroje je k tomu vhodné používat. Dokonce i stručně vysvětluje základní principy digitálního malování. Na konci publikace je i přehled různých technik, které lze při kreslení map využít.

Nicméně si určitě naprosto vystačíte s tužkou, gumou a několika pastelkami. Hodit se vám také bude mikro centropen. Odvážnější kreslíři můžou zkusit inkoust a vodovky. Vemte ale v potaz, že různé druhy papírů se hodí pro různé druhy kresby a malby. Např. běžný kancelářský papír o gramáži zhruba 80 – 100 g/m² se hodí pro kreslení tužkou. Při použití tuše už se bude hodit papír s gramáží kolem 150 g/m² a pro použití temper či akvarelových barev budete potřebovat papír nad 200 g/m². Pokud byste si chtěli mapu vytvořit v grafickém programu a následně vytisknout, prostudujte si jednotlivé gramáže papírů a jejich vhodnost pro různé druhy tisku.

Jak na mapy?

V tomhle ohledu není knize co vytknout. Kreslení map učí opravdu od základů kousek po kousku. Začíná nejdříve načrtáváním jednoduchých tvarů, ze kterých se pak postupně stávají komplexní kontinenty a ostrovy. Vše je jednoduše vysvětleno a ke všemu je čtenáři předložena názorná ukázka krok za krokem.

Hodně užitečné je předvedení, jak kreslit charakteristické prvky na mapě jako jsou řeky, lesy a hory, aniž by došlo k jejich mísení a ztrátě čitelnosti. Piplánímu se s horami a kopečky se sice stejně nevyhnete, ale díky následování tipů v knize určitě nebudete svým snažením zklamaní.

A co fantasy a RPG prvky?

Ani v tomhle knížka nezklamala a styl map, který učí, je opravdu zaměřený výhradně na fantasy. Univerzální jsou jen úplné základy.

Velká pozornost je věnována kreslení různých ikon a zvláštních míst. Autor publikace znovu na jednoduchých tvarech demonstruje, jak jednoduše nakreslit obrysy hradů, chrámů, jeskynní, portálů a monumentů. Ikonky v knize v některých případech připomínají ikonky ze Skyrimu.

Líbilo se mi, že autor knihy počítal opravdu se vším a připravil si pro aspirující kreslíře malý rychlokurz kaligrafie a kreslení erbů a štítů. Nečekejte ale nic detailního. Jedná se opravdu jen o rychlé shrnutí toho, co můžete na mapě použít a jak. Kaligrafie a erby jsou ideální pro roleplay, pokud chcete mapu stylizovat např. do elfského vzhledu nebo máte vymyšlené šlechtické rody.

Autentičnost

Další velké důležité plus. Kniha není jen mišmašem různých prvků, ale opravdu se snaží o to, aby váš naučila kreslit mapu, která vypadá autenticky. Jak už jsem zmínila předtím, učí, jak prvky do mapy poskládat tak, aby se mezi sebou netloukly a výsledný výtvor zůstal přehledný. Hodně tomu napomáhá i to, že na konci knihy je přehledné shrnutí, ve kterém se dá snadno zorientovat. Publikace také věnuje jednu kapitolku zdobení map a různým detailům např. kreslení světových stran, legend a popisků.

Jediná škoda je, že se v knize nikde neobjevuje zmínka o měřítku. Nemám samozřejmě na mysli počítání nějaké fiktivní vzdálenosti. Nicméně pokud se bude mapa požívat pro příběhové účely, tak je lepší si vzdálenost aspoň nějak určit. Aby se postavy pak nepřesouvaly přes celou mapu v průběhu pár dnů, jako tomu bylo v jednom slavném seriálu.

Přehlednost - 100%
Užitečnost - 100%
Názornost ukázek - 100%

100%

Knížka vás provede kreslením map od úplných základů až po jemné detaily. Vše je vysvětleno jednoduše s názornými ukázkami, podle kterých můžete vytvořit autentickou mapu. Jedná se o dobrý způsob, jak začít s tvořením vlastního fiktivního světa.

User Rating: 5 ( 1 votes)

Lucie "Mystica" Laštovková

Hráčka všemožných her a čtenářka všemožných knih. Závislačka na dobrém jídle. Začínající game designérka a nenapravitelný snílek.