NovinkyPCPS4Recenze

MAFIA Definitive Edition | Recenze

Napsat recenzi nové MAFIE není tak lehký úkol, jak jsem si na začátku myslel. Mísí se ve mě totiž rozporuplné pocity fanouška, pro kterého je původní verze MAFIE srdcovou záležitostí a zároveň hráče, který chtěl vidět co s ní 2K a Hangar 13 dokážou udělat po letech – ano úžasná to kombinace, já vím …

Příběh a změny v něm (tato část obsahuje spoilery)

Takže začneme asi na začátku hry v němž jsem si všiml již první změny. Tommy Angelo náš nebojácný mafián čeká v restauraci na příchod detektiva a víceméně ho prosí o pomoc, což může být pro mnohé z vás překvapením. Jestli se totiž pamatujete, tak v původní verzi, přišel Tommy do restaurace za detektivem s nabídkou, která se jak se tak říká neodmítá. Jednal tedy z pozice síly a i proto mnohým z nás přirostl k srdci už na začátku hry. V Definitive edici je to však trošku jinak a řekněme, že Tommy sice působí více “lidsky”, ale zároveň i křehčeji což nemusí sedět každému fanouškovi předlohy (novým hráčům to pravděpodobně vadit nebude vůbec).

Poté se přesuneme k první části hry, kde se setkáme s Pauliem a Samem a zjistíme, že to byla víceméně jediná, opravdu významná změna, protože vše najednou probíhá tak, jak si pamatujete. Honičky, přestřelky, tuna akce, Paulieho vtípků, ale i zajímavých nových cutscén a skvělého příběhu, který se prostě jen tak neomrzí. Kluci z Hangar 13 navíc očividně chtěli, aby jakákoliv další změna, nová cutscéna, čí část mise byla perfektně implementována a připadalo vám, že to tak bylo i ve verzi původní. Škoda jen, že se to vždy tak úplně nepovedlo.

Například mise s motorkou (motorky byly propagovány jako úplně nová funkce) vám bude doslova bít očí, protože je jak vystřižená z moderního Hollywoodského bijáku – ne nekecám aneb video jako důkaz:

Další významnou změnou na kterou se vývojáři zaměřili, byl důraz na vztah Tommyho a Sáry od kterého jsem ve výsledku měl asi přehnaná očekávání. Těšil jsem se totiž, že se dočkáme nějaké nové mise se Sárou – doslova se vybízela možnost dostat ji nějak opět do ohrožení, když vypukla válka mezi Salierim a Morellem ale skutek utek. Jediné co bylo dodáno bylo několik cutscén, kde nás Sára víceméně podporuje a snaží se nám dát najevo, že je tu pro nás. Očekával bych ale spíš to, že na nás bude právě tlačit ať toho necháme, ať zmizíme i s ní někam pryč, ale nic?! Jasně, je to jen můj pohled, ale taktéž bych očekával prostě něco víc, když říkali jak to opět bude důležitá změna (ikdyž jedna tu je – ona slavná milostná scéna byla totiž vyškrtnuta a sexu se nedočkáme – zatracená korekce).

Ale dost bylo remcání k příběhu, vždyť to důležité je, že se toho moc nezměnilo no ne? Proto se remake jmenuje remake a měl by jen lehce upravovat je tak? Takže mou první část recenze berte spíš jako můj osobní názor, který nemusí sednout každému. Čekal jsem prostě, že Hangar 13 udělá na MAFII opravdu něco víc, než jen že změní grafický kabát a dodá pár cutscén, když se tím celou dobu chvástal.

Technická stránka hry

Je pak druhá věc. Graficky, je MAFIA Definitive Edition opravdovým upgradem a nabízí přesně to, co byste čekali. Kvalitní textury, vysoké rozlišení, odlesky a odrazy, hru světla a stínů, prostě takové to pozlátko, co vám zpříjemní hraní jak to jen jde – v tomto případě opravdu maximálně a nejednou budete v úžasu z určitých scén. Je to ale všechno? Určitě ne, důležitá je i stabilita a kvalita zpracování z hlediska techniky. A tady opět trošku narážíme. MAFIA Definitive Edition mi totiž nejednou spadla během hraní, dočkal jsem se i frame dropů, problémů s kamerou která se furt chtěla vycentrovat na auto i přesto, že jsem ji chtěl otočit a ne zrovna kvalitního zpracování střelby převzatého z MAFIA III bez jakýchkoliv úprav v kombinaci s berličkami pro malomocné (ano mluvím o výbušných sudech všude kam se člověk podívá…). Klasický řidičský režim je pak něco, co mělo simulovat jízdní model z původní verze, ale o tom si bohužel můžeme nechat zdát – viz. drifting v dešti jehož byste s takovými auty určitě neměli být schopni. Hra se prostě v hodně ohledech zjednodušila a v některých nelogicky ztížila, přičemž aktualizace původních a již dávno překonaných mechanik jsme se paradoxně nedočkali… Je to něco co vám může trošku znepříjemnit hraní? Ano, je to ale důvod si hru nepořídit? Určitě ne. Tohle jsou prostě chybky, které se dají časem opravit v dalších updatech.

Od grafiky, která nejednou příjemně překvapí se tak dostáváme ke zvuku, jenž dokazuje, že naši čeští dabéři neztratili nic ze svého kouzla ani po letech. Vašut, Rychlý, ale i všichni ostatní opět předvedli dokonalý výkon a každá cutscéna, každá diskuze ve vás vyvolá úsměv. Zvuk celkově je samozřejmě dokonalost i mimo dabing a klasické zvuky střelby, motorů atd. O hudbu se totiž postaral Brněnský orchestr jenž předvedl maximum svých sil.

Jak se to teda hraje?

Obdivuhodně skvěle. Ano můžu působit jako kritik, člověk který si zbytečně vymýšlí, očekává zázraky a kdo ví co, ale to neznamená, že jsem si hraní neužil. V klasickém režimu mě celkově bavila jízda ve všech autech (kromě závodů, kde jsem měl pocit jako bych jel v elektrickém autíčku), akční scény i samotný příběh jenž byl párkrát rozšířen opravdu zajímavým způsobem (průchod věznicí obsazenou squattery, pronásledování rozstříleného letadla atd.). Konec hry byl navíc také lehce obohacen, a vyvolává pocit zadostiučinění a uspokojení, který v původní verzi tak trošku chyběl.

Slovo závěrem

MAFIA Definitive Edition je hrou, která v některých fanoušcích předlohy, pravděpodobně vyvolá rozporuplné pocity podobně jako u mě, ale zároveň nejednoho z nich potěší (jak jsem řekl je to rozporuplné). Nováčci si pak mohou zahrát úžasnou hru, díky které se snad dočkáme i pokračování s řadovkou 4, ale mé pocity z hraní původní verze to prostě nenahradí. Onen wow efekt je dávno pryč, a já bych možná byl i rád, kdyby Hangar 13 místo na remaku dělali opravdu nový díl.

Hratelnost - 85%
Zvuk - 95%
Technické zpracování - 65%