Dojmy z hraníNovinkyPCTéma dne

Gray Zone v předčasném přístupu

Tak se přiznejte, komu z vás se někdy v poslední době povedlo pláchnout svým věznitelům a otrokářům, abyste se objevili na neznámé planetě díky portálu, který vytvořila AI jménem Anika v přívěšku na vašem krku? Asi vás moc nebude, ale přesně toto zažívá hlavní hrdina tohoto příběhu – Valern Thon.

Hned na úvod dostanete pár tipů, jakým způsobem se pohybovat, jak se manévruje s kamerou a taky že vpravo dole máte jakýsi command panel, díky kterému se nadobro stanete masterem každého kroku vámi kontrolovaných jednotek. Prozrazovat něco z příběhu by byla velká škoda, jelikož je to právě ten, který dává tomuto titulu grády, ale co prozradit můžu je, že popis na začátku článku naprosto odpovídá a vás pak čeká tuna zábavy, protože i přesto, že je příběh svým způsobem známý, obsahuje spoustu černého humoru a vtipných hlášek, které vás u něj udrží.

O co ve hře tedy jde? V principu se jedná o taktickou RTS s možností si zastavit čas a dobře si promyslet další postupy. A věřte, budete zastavovat dost často. Stejně tak využívat možnosti quicksave, díky které nebudete nuceni opakovat již vyhrané boje. Je totiž faktem, že potyčky po načtení uložených pozic neprobíhají stejně, jako při předešlém pokusu. Nepřátelské jednotky volí jiné krytí a pohyb celkově, nebo můžou zaměřit svou salvu kulek na jiného člena vaší bandy.

“…. no, asi to zkusím jinak…”

Je třeba si vždy dobře promyslet, jaké jsou vaše šance v danou chvíli a jestli nebude lepší rozmístit jednotky jinak. Existuje totiž možnost se boji úplně vyhnout, pokud se dokážete šikovně proplížit křovím ve „stealth“ modu. Další možnost je naběhnout rovnou k překážce v terénu, jako je zeď nebo velký kámen, abyste zde zaujali pozice pro palbu z krytu. V ideálním případě takto načapali své nepřátele nekryté, ve volném prostranství a ještě než se zbrchají z šoku v podobě palby vašich zbraní, jim udělit co největší škody. Občas se taky oplatí rozmístit jednotky do křoví v několika místech. Tím pak vytvoříte výhodu křížové palby z různých směrů, díky které nevzniká tolik momentů, kdy vaše jednotky nemohou střílet přes různé překážky a když se tak stane, zbytek z vašeho teamu může vesele kropit dál.

Osobně jsem nejvíce používal taktiku „Kdo je z nás nejrychlejší? Běž jim ukázat fakáče a doběhni k nám.“ To znamená, že jsem si rozmístil jednotky a jedním odvážným jsem odběhl směrem k nepřátelům, abych je pak natáhl směrem do pasti, kde je moji frajeři rozstříleli na maděru. Valern – takže vy, má taky možnost vyvolat Aniku, aby mu pomohla v boji. Ta vysílá výboje, které sice dávají minimální poškození, ale omračují vaše nepřátele. Ovšem pozor, Anika neposlouchá rozkaz „Zastavit Palbu“, tudíž vás může jednoduše prozradit

Ono totiž v principu se vám dlouhé přestřelky nevyplatí, jelikož nebudete oplývat nadměrným množstvím nábojů. Tyto sbíráte z beden se zásobami, skrýší vytvořených z hromad kamení, nebo třeba z mrtvol. To samé platí pro další loot jako zbraně, granáty a lékárny. Tím však výčet sbíraných věcí tak nějak končí.

V pozdějších fázích hry dostanete taky možnost nastoupit do některých z vozidel. To mě osobně příliš neokouzlilo. Nějak jsem si hned připadal jak v nějaké strategii stylu Command&Conquer. Stejně tak narazíte i na nepřátelé s vozidly či na strojích podobných vznášedlům.

Prostor pro zlepšení

No a jelikož se jedná o early access, nevyhneme se ani nedostatkům. Trochu mě štvalo, že nepřátelé ztrácí aggro, třeba při nárazu do překážky, nebo celkové nenavázání „očního kontaktu“ po tom, co do svých soků napálíte pár kulek. Za další – využití terénu a překážek. Totiž, těch je na mapě tak nějak dostatek, ovšem zatím je možno využít jen některé, předem dané. To znamená, že i když je v terénu velký vrak „čehosi“, nebudete mít možnost se za ním krýt. Dále mi chybí možnost obchodu. Nějaká měna, či něco, za co se dá vyměňovat vybavení. Taky by se hodila varianta střílet na různé části těla nepřátel, stejně jako možnost zranění vašich kumpánů. Nebo třeba, proč nezvýšit přesnost zbraní pomocí opírání o překážky, za kterými se kryjete? Arzenál zbraní by se mohl také navýšit. Možná pak přidat klíčové vlastnosti jednotlivých herních charakterů? Nápady by se daly čerpat např. v Shadow Tactics, Commandos, nebo ve Fallout Tactics: Brotherhood of Steel

Potenciál jde cítit velký a parta z nezávislého studia Eastworks (mimochodem jsou to naši bratia ze Slovenska) odvedla určitě kus práce. Každopádně budu doufat, že Gray Zone se bude rozvíjet o mechaniky i obsah, abych se mohl za nějakou dobu vrátit a zkusit si co je nového. Podhoubí je solidní, ale zatím jde spíš o to nabrat partu lidí a jít vystřílet danou lokaci.

Gray Zone je aktuálně dostupná v early access na steamu a obsahuje první kapitolu ze 4. Každá kapitola má pak 6 misí, které by vás mohli zabavit na dostatečně dlouhou dobu. Pokud tedy hledáte taktickou RTS s dobrým příběhem, vtipnými dialogy a vcelku dobrým zpracováním, můžete se do hry pustit už teď.

David "Salamista" Hrňa

Všichni máme jedno společné - máme rádi hry! Ať hraješ na čemkoliv a cokoliv, jde nám o zábavu! Toho se držme.

Podobné články

Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Back to top button