Nezávislá asymetrická videohra A Way To Be Dead od společnosti Crania Games zkouší prorazit na trh, ale rozhodně to nebude mít jednoduché. Hra patří do stejné kategorie jako megahit Dead by Daylight a mnoho tvůrců podobných her si už vylámalo zuby. Vzpomeňme si třeba na Friday the 13th: The Game nebo Predator: Hunting Grounds.
O co vlastně jde
Ve hře 4v1 se musíte vypořádat s trochu zmagořeným doktorem. Ne, dělám si srandu. Je to šílenec na entou, který zapomněl na Hippokratovu přísahu. Hrát můžeme buď právě za tohoto psychopatického doktora, který musí pochytat všechny přeživší pacienty, aby mohl pokračovat dál ve svých zvrácených pokusech, nebo se naopak vcítíme do jednoho z pacošů, který chce jediné. Zdrhnout. A kromě doktůrka se tam poflakuje i pár zombíků, kteří ten útěk pacientům maličko zkomplikujou. Cílem pacientů je spolupracovat a plnit různá zadání, aby si zachránili zdravou kůži.
Hrát za doktora, nebo raději za rukojmí?
Hra vám nabídne hned na začátku možnost hrát buď za doktora Rileyho, nebo za jednoho z jeho pacošů. Hra za doktora je v podstatě dost jednoduchá. K dispozici máte určitý arsenál zbraní, od chirurgické pilky na kosti až po střelnou zbraň. Ale stejně si z ní mockrát nevystřelíte, takže většinu času budete po mapě lítat se sekerou. Úkol je jednoduchý. Dostat všechny, kteří se snaží zdrhnout. Doktor nemá možnost se kdekoliv skrčit, takže když vám utečenci podlezou sníženým stropem, nebo se podplazí pod trámem, tak je musíte nahnat zase jinudy. A co se týká zombíků, tak ti půjdou i po doktorovi.
Hrát za rukojmí se může jevit jako děsná nuda. Přiznám se, že v Dead by Daylight mě to těžce nebavilo. Ale tady jsem si to užíval mnohem víc. Ono když se kromě doktora vyhýbáte ještě zombíkům a doktoroj posvítíte do ksichtu, dáte mu tím menší stun a ještě se mu vytlemíte, tak to přeci jen má svoje kouzlo. Když vás navíc zombík dostane, tak se v něj proměníte a musíte se do něčeho zahryznout. Pak je už volba na vás, jestli se pokusíte pomoct kámošům a do zadku kousnete doktora, nebo naopak se přidáte na tu zvrácenou stranu a půjdete po svých kamarádech. Ale do něčeho kousat musíte, jinak skončíte hodně rychle bradou vzhůru.
Nastavení a umělá inteligence hry A Way To Be Dead
Na hře je super, že hned na začátku si můžete všechno navolit, jak se vám líbí. Inteligenci zombíků, počet východů a podobně. Za vítězné útěky, nebo naopak chytání je také možné si svoji postavu vylepšovat sbíráním bodů. Hra vám prostředí přednastaví, ale jak jsem už psal. Je na vás, zda to tak přijmete, nebo překopete podle svého a chcete si to zahrát zajímavěji.
Nemohu se rozhodnout, jestli to brát jako nevýhodu, nebo ne, ale zajatci mohou ve hře nést pouze jeden předmět. K dokončení útěku jich je potřeba víc, takže je nutné spolupracovat s ostatními a to bývá dost často kámen úrazu. Bývá tu jazyková bariéra, nebo někdy narazíte na nějakou tu lamku. A je tu i možnost, že dostanete do týmu hráče, který vám to bude kazit úmyslně. Největší peklo je hrát offline za rukojmí a v týmů mít jen samé „boty“, které si tam na začátku naházíte v nastavení. Je sice možné si nastavit i úroveň jejich inteligence, ale pořád je to jen předepsaný program. S tímhle vším je nutné v těchto hrách počítat a nikdo s tím nic neudělá. Škoda, že se za vyhrané zápasy nedávají realné prachy nebo iPhone. To by bylo snaživců.
Jak to vypadá graficky, zvukově a jak se porvat s ovládáním
U hororové hry očekávám i skvělou hororovou atmosféru. Já sám horor miluju v jakékoliv podobě a tady se to tvůrcům skutečně povedlo. Grafika odpovídá původu hry. Není to žádná extra třída, ale pro hru podobného typu je více než dostačující. Na širokoúhlé TV to sice vypadá spíš komicky než jako horor, ale zkuste si to zapnout v noci na monitoru. Má to své kouzlo, když se před vámi ve svitu baterky prožene postava nebo posvítíte zombíkovi do ksichtu.
Zvuk je rozhodně o třídu výš. Temné tóny, nebo naopak skřeky ostatních vás vtáhnou do děje. Tohle se tvůrcům povedlo bravurně. Chvíli se nic neděje a když vám hra oznámí, že vás doktor vidí a jde po vás, nebo naopak že máte za zadkem zombíka, tak zvuk reaguje, hudba se zesiluje a je i více dramatická. To vám potom pěkně brnkají nervy.
Ovládání u hry A Way To Be Dead je naopak něco, s čím jsem trošku bojoval. Je to chaotické a chvíli trvalo, než jsem se mu dostal pod kůži. Po pár hrách už to ale půjde samo. Problém jsem měl převážně při hraní za doktora. Třeba při sekání sekerou je nutné sekat v přesném úhlu, jinak se stalo, že i když jsme byl přímo u oběti, tak jsem mu nezpůsobil žádné zranění. A také klávesové zkratky rozhodně doporučuji přenastavit hned na začátku. Je to jiné, než co známe u jiných her z pohledu první osoby. Přednastavený systém mi prostě nešel přes prsty a málem jsem si vykloubil zápěstí.
A Way To Be Dead – ano či ne?
Hra má rozhodně potenciál a jsou v ní originální prvky. Pokud ale bude chtít na trhu prorazit, tak vývojáře čeká ještě hodně práce. Hra je zatím v režimu předběžného přístupu. Během hraní jsem ale nezaznamenal žádný větší problém, takže myslím, že hra už moc velkou herní změnou neprojde. Ale i tak to bude mít těžké, aby se zviditelnila. Já ji přesto fandím. Patří určitě k tomu lepšímu, co si můžeme z asymetrických her vybrat. Pokud vás tento titul zaujal, tak je k dispozici na Steamu a stačí jen jeden klikanec.
Velké poděkování posílám vývojářům ze studia Crania Games, díky kterým jsme si mohli tuto hru zkusit a já si to určitě užil. Doufám, že až tento titul vypilují, tak se od nich dočkáme dalších skvělých titulů a přeji hodně štěstí do budoucna.
Hodnocení
Grafika - 60%
Zvuk - 100%
Postavy - 65%
Příběh - 50%
69%
A Way To Be Dead je skvělá odreagovačka, když u hry nechcete trávit stovky hodin času. Jedna hra se dá dohrát i za čtvrt hodinky. Takže skvělé vyplnění času když čekáte třeba na pizzu. Ale věřím, že většina hráčů se do hry ponoří i na celé odpoledne. Hru mohu s čistým svědomím doporučit a už se těším, jak se hra bude vyvíjet do budoucna.